TISZTELENDŐ
TESTVÉREINKNEK, VALAMENNYI PATRIARCHÁNAK, PRÍMÁSNAK, ÉRSEKNEK ÉS PÜSPÖKNEK, KIK
AZ APOSTOLI SZÉK KEGYÉBEN ÉS EGYESSÉGÉBEN VANNAK.
IX. PIUS PÁPA.
TISZTELENDŐ
TESTVÉREK,
ÜDV NEKTEK ÉS
APOSTOLI ÁLDÁS!
1.
Mily gonddal és főpásztori éberséggel jártak el
elődeink, a római pápák, maga Krisztus Urunk által az apostolok fejedelme,
szent Péter, személyében rájuk ruházott kötelem és tiszt teljesítésében, a
bárányok és juhok legeltetésében, s miként nem szűntek meg soha az Úr összes
nyáját a hit igéivel serényen táplálni, az üdvösség tudományában oktatni, és a
mérges legelőktől távol tartani, mindenki előtt ismeretes, és mindenki tudja
ugyan, de különösen ti, tisztelendő testvérek. S valóban, elődeinknek, kik a magasztos
katolikus vallásnak, igazságnak és jognak védői s oszlopai voltak, a lelkek
üdvéről való gondoskodásukban misem feküdt inkább szívükön, mint legbölcsebb
főpásztori leveleikkel és konstitúcióikkal kimutatni és kárhoztatni mindazon
tévtanokat és hibákat, melyek isteni hitünkkel, a katolikus egyház tanaival, az
erkölcsök tiszteletével ellenkezvén, gyakran terhes lázongásokat idéztek elő, s
az egyházi és polgári államot sajnálatos módon borították gyászba. Azért
elődeink mindig apostoli szilárdsággal állottak ellen az istentelen emberek
gonosz törekvéseinek, kik, valamint a háborgó tenger hullámai saját
ocsmányságaikat kihányva, szabadságot ígértek, midőn maguk bűneik rabszolgái
voltak, kik hamis tanaikkal legveszélyesebb irataikkal a katolikus vallás és a
polgári társadalom alapjait aláásni, minden erényt és igazságosságot
megsemmisíteni, mindenkinek lelkét és szívét megmételyezni, a vigyázatlanokat
és különösen a tapasztalatlan ifjúságot az erkölcsök igaz útjáról leterelni,
nyomorultan megrontani, a tévelyek tőrébe csalogatni, és végre a katolikus
egyház kebeléről leszakítani törekedtek.
2.
Már pedig mi is, amint azt ti is igen jól
tudjátok, tisztelendő testvérek, alighogy az isteni gondviselés titkos
végzetéből saját érdemünk nélkül szent Péter ezen székére emeltettünk, midőn a
legmélyebb lelki fájdalommal láttuk az annyi gonosz nézet által támasztott,
valóban borzasztó vihart, és a legsúlyosabb, eléggé soha nem fájlalható
bajokat, melyek a sok tévelyből bőségesen ömlenek a keresztény népre, apostoli
tisztünk kötelme szerint elődeink dicső nyomdokait követve fölemeltük
szavunkat, s szomorú korunk főbb tévelyeit több nyilvánosan közzétett
körlevélben, és konzisztóriumokban tartott allocutióban s más apostoli
iratokban kárhoztattuk, kitűnő püspöki őrködésteket fölserkentettük, a
katolikus egyház valamennyi nekünk legkedvesebb fiait ismét és ismét intettük s
figyelmeztettük, hogy az oly iszonyú vész ragályától minden áron őrizkedjenek
és féljenek. Nevezetesen első körlevelünkben, melyet 1846. év november 9.-én
írtunk nektek[1], és más két allocutióban,
melyek egyike 1854. december 9.-i,[2] másika pedig
1862. június 9.-i[3]konzisztóriumban tartatott,
kárhoztattuk azon rémséges tévtanokat, melyek jelesen a jelen korban uralkodnak
a lelkek üdvének legnagyobb kárára és a polgári társadalom hátrányára, melyek
nemcsak a katolikus egyházzal, üdvös tanaival és tiszteletreméltó jogaival,
hanem még az Isten által mindenkinek szívébe vésett örök természeti törvénnyel
és józan ésszel is ellenkeznek, s amely tévtanokból származik csaknem minden
más tévely.
3.
De jóllehet nem mulasztottuk el az efféle főbb
tévelyeket gyakrabban nyilvánosan elvetni és kárhoztatni, mindazonáltal a
katolikus egyház ügye, az Istentől ránk bízott lelkek üdve, sőt maga az emberi
társadalom java is fölötte kívánja, hogy főpásztori gondosságtokat más gonosz
nézetek leküzdésére serkentsük, melyek ugyanazon tévelyekből, mint megannyi
forrásból fakadnak. Ezen hamis és gonosz nézetek annál inkább kárhoztatandók,
mivel kiváltképpen arra irányozzák, hogy megakadályozzák és eltávolítsák azon
üdvös erőt, melyet a katolikus egyháznak isteni alapítója rendeletéből és
parancsából szabadon kell gyakorolnia a világ végéig, nem kevésbé egyes
emberek, mint egész nemzetek, népek és uralkodóik irányában; hogy az egyház és
állam közötti kölcsönös viszony és egyetértés, mely mind az egyházra mind az
államra nézve mindig üdvös és áldáshozó vala, megsemmisíttessék.[4] Mert jól
tudjátok, tisztelendő testvérek, hogy sokan vannak napjainkban, kik a naturalizmus – mint ők nevezik –
istentelen és dőre elvét a polgári társadalomra alkalmazva tanítani merészelik,
hogy az álladalom legfőbb érdeke és a társadalom előrehaladása okvetlenül megkívánja, miszerint a polgári társaság a vallásra való minden tekintet nélkül rendeztessék el és kormányoztassék, mintha nem is léteznék, vagy legalább a nélkül, hogy különbség tétetnék az igaz és hamis vallások között. És a Szentírás, az egyház s a szent atyák tanaival ellentétben nem kétlik állítani, hogy az a társadalom legjobb állapota, melyben nem ismertetik el az állam azon
kötelessége, miszerint a katolikus vallás megsértőit szentesített büntetések által fékezze, csak amennyiben ezt a nyilvános béke kívánja.
Az államkormány ezen általánosságban téves fölfogásából indulva ki, nem félnek a katolikus egyházra és a lelkek üdvére nézve azon igen veszélyes nézetet ápolni, melyet fönt említett elődünk XVI. Gergely őrültségnek nevezett,[5] tudniillik, hogy: a lelkiismeret- és vallásszabadság minden embernek tulajdon joga, melyet minden jól rendezett társadalomban törvény által kell kihirdetni és biztosítani, s hogy a polgároknak joguk van bármely nézeteiket akár szóval, akár írásban, akár pedig más módon nyíltan, nyilvánosan és teljes szabadsággal kinyilvánítani és kimondani, anélkül, hogy őket az egyházi vagy világi felsőbbség ebben korlátozhatná. Midőn vakmerően ezt állítják, nem gondolják és fontolják meg, hogy a kárhozat szabadságát6 hirdetik, s hogy, ha mindig szabad volna az emberi meggyőződésekkel vitatkozni, nem hiányoznának soha, kik az igazságnak ellen mernének szegülni és az emberi bölcsesség fecsegéseiben bízni; pedig mennyire kelljen a keresztény hit- és bölcsességnek ezen legártalmasabb hiúságot kerülnie, magának ami Urunk Jézus Krisztusnak tanításából ismeri meg.7
4.
És mivel ott, hol a vallás eltávolíttatott a
polgári társadalomtól, s az isteni kinyilatkoztatás tana és tekintélye
megvettetett, az igazságosság s emberi jog természetes ismerete is elhomályosul
és elvész, s a valódi igazságosság és törvényes jog helyébe az anyagi erő lép:
amiből kitűnik, miért merészelik némelyek, a józan ész legbiztosabb elveit
tökéletesen elhanyagolván és mellőzvén, tele torokkal hirdetni, hogy mint mondják, a közvélemény, vagy más módon kinyilvánított népakarat képezi a minden isteni és emberi jogtól független legfőbb törvényt, és hogy a politikai rendben a bevégzett tények, éppen azért, mert be vannak végezve, jogérvénnyel bírnak. Hanem ki nem látja, sőt nem érzi, hogy
a vallás és valódi igazságosság kötelékei alól fölszabadított emberi
társadalomnak nem lehet más célja, mint kincseket gyűjteni és halmozni össze, s
hogy tetteiben nem engedelmeskedik más törvénynek, mint keble zabolátlan
kívánalmainak, miszerint saját gyönyöreinek és kényelmének szolgálhasson?
Amiért az efféle emberek elkeseredett gyűlölettel üldözik a vallásos
társulatokat, jóllehet legnagyobb érdemeket szereztek maguknak a kereszténység,
polgári társadalom és tudományok körül, és azt fecsegik, hogy e társulatok nem
bírnak törvényes jogcímmel a fönnállásra; s így az eretnekek koholmányait
magasztalják. Mert, mint boldog emlékű elődünk, VI. Pius, igen bölcsen
tanította, a szerzetesrendek eltöröltetése megsérti az evangéliumi tanácsok nyilvános gyakorolhatási állapotát, megsérti azon életmódot, mely, mint az apostoli tannal összhangzó, az egyház által ajánltatik, megsérti még a dicső rendalapítókat is, kiket az oltáron tisztelünk, s kik ama társulatokat Isten sugallatából alapították.[6]
És még
azt is mondják elég istentelenül, hogy meg kell fosztani a polgárokat és
egyházat azon jogtól, melynél fogva keresztény szeretetből nyilvánosan
osztogathassanak alamizsnát, s hogy el kell törülni azon törvényt, mely bizonyos napokon az isteni tisztelet miatt a szolgai munkát megtiltja, legcsalárdabbul azt állítván, hogy a fönt említett jog és törvény a jó nemzetgazdászat elveivel ellenkezik. Meg nem elégedve azzal, hogy a vallást az államéletből száműzik, még a magán családokból is ki akarják azt szorítani. Mert a kommunizmus és szocializmus gyászos tévelyét tanítva és vallva, azt mondják, hogy a házi társasélet, vagyis, a család létének alap-okát a polgári törvényből nyeri, következőleg csupán a polgári törvényből folynak, s attól függnek a szülőknek gyermekeik iránt minden jogaik, különösen pedig az oktatás és nevelés joga.
Mely
istentelen nézeteikkel és cselszövényeikkel (machinatio) leginkább arra törekesznek ezen ravaszsággal telt
emberek, hogy a katolikus egyház üdvhozó tana és ereje tökéletesen
kirekesztessék az ifjúság oktatása- és neveléséből, s az ifjúság gyönge és
hajlékony lelkeit sajnálatosan megfertőztessék és megrontsák. Mert mindazok,
kik arra törekedtek, hogy az egyházban és államban zavart idézzenek elő, s a
társadalom helyes elrendezését fölforgassák, minden isteni és emberi jogot
megsemmisítsenek, mint föntebb mondottuk, minden lélekerejüket, törekvéseiket
és munkásságokat arra fordították, hogy kiváltképpen az előre nem tekintő
ifjúságot csábítsák el és rontsák meg, s minden reményüket az ifjúság
romlottságába helyezték. Amiért is nem szűnnek meg soha minden istentelen módon
üldözni a világi és szerzetes papokat, kik, mint a legbiztosabb történelmi
emlékek fényesen bizonyítják, a kereszténységnek, államnak és tudománynak oly
nagy szolgálatokat tettek; sőt azt mondják, hogy ezen papságot mint a tudomány
és polgárosodás valódi és hasznos előrehaladásának ellenségét, az ifjúság nevelése- és oktatásából tökéletesen ki
kell zárni.
5.
Mások pedig az újítók gonosz és már annyiszor
kárhoztatott koholmányait elevenítvén föl, nagy szemtelenséggel merészlik az
egyház és ezen apostoli szék legfölsőbb tekintélyét, mellyel azt a mi Urunk
Jézus Krisztus ruházta föl, a világi tekintély ítéletének alávetni, s az egyház
és az apostoli szék mindazon jogait tagadni, melyek a külső rendhez tartoznak.
Mert legkevésbé sem szégyenlik magukat
azt állítani, hogy az egyház törvényei csak akkor köteleznek a lelkiismeretben, midőn azokat a világi hatóság hirdette ki; hogy a római pápák vallást és egyházat illető okmányainak s rendeletéinek előbb az államhatalom szentesítésere és megerősítésére , vagy legalább engedélyére van szükségük; hogy az apostoli rendeletek,[7] melyek a titkos társulatokat kárhoztatják, akár követelnek a titok megőrzésére esküt, akár pedig nem, melyek az ily társulatok tagjait és előmozdítóit egyházi átokkal sújtják, nem bírnak kötelező erővel azon országokban, hol az ilyen társulatokat az állam tűri; hogy a tridenti szent zsinat és a római pápák által azok ellen hozott kiközösítés, kik az egyház jogait és javait megtámadják és bitorolják, a lelki, a polgári és politikai rend összezavarásán alapszik, és csak földi érdekek hajhászásából történik; hogy az egyház a földi dolgok használatát illetőleg semmi olyast nem rendelhet, a mi a híveket lelkiismeretben kötelezné; hogy az egyháznak nincs joga törvényei áthágóit ideiglenes büntetésekkel megfékezni; hogy a teológia és közjog alapelveivel megegyezik a javak tulajdon jogát, melyek az egyház, vallási társulatok és más ájtatos alapítványok birtokában vannak, az állam számára lefoglalni és követelni. "az egyházi hatalom nincs isteni jog által elkülönítve és függetlenítve az államhatalomtól, s nem is lehet ezen elkülönítést és függetlenítést fönntartani anélkül, hogy az államhatalom lényeges jogait az egyház magához ne ragadja és ne bitorolja." Nem is pirulnak az eretnekek tanát és alapelvét egész nyíltan bevallani, melyből annyi gonosz vélemény és tévely származik. Mert azt mondogatják, hogy
Nem mellőzhetjük hallgatással azok vakmerőségét, kik az igaz tanítást elhagyva azt állítják, hogy bűn és a katolikus hit legcsekélyebb kára nélkül meglehet tagadni a beleegyezést és engedelmességet az apostoli szék azon ítéleteitől és rendeleteitől, melyek tárgyát az egyház általános java, annak jogai és fegyelme képezi, csak ne érintsék a vallás- és erkölcstan hit-ágazatait.
Mindenki jól látja és világosan tudja, mennyire ellenkezik
azon állítás a teljhatalomra vonatkozó katolikus hitágazattal, melyet maga
Krisztus Urunk istenileg ruházott a római pápára, hogy az összes egyházat
legeltesse, vezesse és kormányozza.
6.
A hamis nézetek ily nagy gonoszsága közepette
megemlékezvén apostoli kötelességünkről, s tele gonddal szent hitünk, az igaz
tan és az Istentől reánk hízott lelkek üdve, sőt az emberi társadalom java
iránt is, jónak láttuk apostoli szavunkat ismét fölemelni. Azért apostoli
tekintélyünknél fogva elvetjük, rosszalljuk és kárhoztatjuk mindazon hamis
nézeteket és tanokat, melyek ezen iratban egyenként említtetnek, s akarjuk és
parancsoljuk, hogy azok a katolikus egyház minden gyermeke által elvetetteknek,
rosszalltaknak és kárhoztatottaknak tekintessenek.
7.
És azonkívül ti tisztelendő testvérek, legjobban
tudjátok, hogy napjainkban minden igazság és igazságosság gyűlölői, és
vallásunk legelkeseredettebb ellenségei mételyező könyveik, röpirataik és
hírlapjaik által, melyek az egész földkerekségén elterjesztetnek, a népeket
tévedésbe ejtik, s gonosz akaratú hazugságaik által minden más istentelen
tanokat elhintenek. Azt is tudjátok, hogy találkoznak napjainkban némelyek, kik
a sátáni szellem által izgattatva és rábíratva oly nagy istentelenségre
vetemedtek, hogy nem irtóznak a mi Urunk Jézus Krisztust megtagadni, s
istenségét gonosz vakmerőséggel ostromolni. Nem mellőzhetjük el ez alkalommal,
hogy ki ne tüntessünk benneteket, tisztelendő testvérek, a legnagyobb és kiérdemlett
dicséretekkel, mivel főpásztori szavatokat ily nagy istentelenség ellen egész
buzgósággal fölemelni el nem mulasztottátok.
8.
Azért
ezen iratunk által a legnagyobb szeretettel szólunk ismét hozzátok, kik
gondoskodásunkban részvételre lévén hivatva, legnagyobb szomorúságaink között,
legfőbb vigaszul, örömül és gyönyörűségül szolgáltok nekünk azon kitűnő
vallásosságtok, és jámborságtok által, mellyel birtok, s azon csodálatos
szeretet, hit és engedelmesség által, mellyel, miután összhangzó lélekkel
ragaszkodtok hozzánk és ezen apostoli székhez, terhes püspöki tiszteteket
serényen és erélyesen igyekeztek betölteni. Mert kitűnő főpásztori
buzgóságtoktól várjuk, hogy megragadván a szellem kardját, mely az Isten igéje,
s megerősödve a mi Urunk Jézus Krisztus kegyelme által, kétszerezett
fáradsággal naponként arra fogtok törekedni, miszerint a gondjaitokra bízott
hívek az ártalmas füvektől óvakodjanak, melyeket Jézus Krisztus nem ápol, mert azokat nem az Atya ültette.10
És ne szűnjetek meg soha figyelmeztetni a híveket, hogy az
emberek valódi boldogsága magasztos vallásunkból, annak tanaiból és
gyakorlatából ered, s hogy boldog azon nép, melynek Ura az Isten.11 Tanítsátok,
hogy a birodalmak a katolikus vallás alapján nyugosznak,12 és hogy semmi sem oly halált hozó, semmi sem sietteti annyira a bukást, semmi sem oly veszélyes, mint ha azt gondoljuk, hogy a szabad akarat, melyet születésünkkel nyertünk, elégséges volna arra, miszerint már többet mit sem kérjünk az Istentől, azaz: megfeledkezve Teremtőnkről hatalmát megtagadjuk és megmutassuk, hogy szabadok vagyunk.13
S el ne mulasszátok tanítani azt is, hogy a királyi hatalom nem csupán a világ kormányzatára, hanem leginkább az egyház oltalmára adatott,14 és hogy az államok fejedelmeinek és királyainak semmi sem szolgálhat nagyobb hasznukra és dicsőségökre, mint ha, mint egy más bölcs és erélyes elődünk, szent Félix, Zeno császárnak írta, megengedik, hogy a katolikus egyház..... törvényeit használhassa, és senkinek sem engedik meg, hogy szabadságának ellenálljon.... Mert bizonyos, hogy ügyeikre nézve üdvös, miszerint, midőn Isten ügye van szóban, az Isten rendelete szerint királyi akaratokat Krisztus papjainak alávetni, és nem föléjük helyezni igyekezzenek.15
10Szent Ignác M. a Philadel. 3.
11143. Zsolt.
12Szent Coelest, 22. levél. az eph. zsinat. Coustnál 1200 lap.
13Szent Ince I lev. 29. a Karthágóban összegyűlt püspökökhöz Coustnál 891 lap.
14Szent Leó levele 156 (125).
15VII. Pius Diu satis körlev. 1800. május 15.
9. De ha mindig szükséges volt, tisztelendő testvérek, hogy bizalommal közeledjünk a kegyelem trónjához, miszerint irgalmasságot nyerjünk, és kegyelmet találjunk az alkalmas segélyben: úgy most, az egyház és polgári társadalom oly nagy veszélyében, az ellenségnek a katolikus hit és ezen apostoli szék elleni nagy összeesküvésében és a tévelyek roppant bőségében, fölötte szükséges. Azért jónak gondoltuk a hívők jámborságát fölbuzdítani, hogy velünk és veletek együtt szünet nélkül esedezzenek és könyörögjenek a világosság és irgalom legkegyelmesebb Atyjához, s a hit teljében mindig a mi Urunk Jézus Krisztushoz forduljanak, ki vére által engesztelt ki bennünket Istennel, s irántunk való lángoló szeretetének áldozatát, legédesebb szívét, ájtatosan és szünet nélkül kérjék, hogy szeretetének bilincseivel mindeneket magához vonjon, és hogy szent szeretete által lángra lobbanva minden ember szíve szerint éljen, miszerint mindenben tessenek az Istennek, s minden jó tettben bőséges gyümölcsöket teremjenek. Minthogy pedig az Istennek kétség kívül kedvesebbek az emberek imái, ha minden bűntől megtisztult lélekkel járulnak eléje, azért jónak véltük Krisztus hívei előtt apostoli bőkezűséggel föltárni az egyháznak rendelkezésünkre bízott mennyei kincseit, hogy így annál inkább buzduljanak valódi ájtatosságra, s a poenitentiatartás szentsége[8] által a bűnök szennyétől megtisztulva nagyobb bizalommal ajánlják föl Istennek imáikat, s tőle irgalmat és kegyelmet nyerhessenek.
10. Ezen iratunk
által tehát apostoli tekintélyünknél fogva a katolikus világ mindkét nembeli
hívőinek teljes jubileumi búcsút engedünk, melyet ti, tisztelendő testvérek és
más helyileg följogosított ordinariusok az 1865. év egy hónapja alatt, de
azontúl nem, ugyanazon úton s módon fogtok elrendelni, mint ezt pápaságunk
kezdetén az 1846-ki év november 20-áról kelt és az összes püspöki karnak
elküldött Arcano Divinæ Providentiæ
consilio kezdetű breve alakú apostoli iratunkban kijelöltük, s mindazon
teljhatalommal, melyet ezen iratunk által adtunk nektek. Mindazonáltal akarjuk,
hogy minden megtartassék, ami a fönt említett iratban elő van írva, s
kivétessék, amit kivettnek jelentettünk ki. S ezt megengedjük, nem állván
ellene semmi ellenkező, még különös és egyedes említésre és csorbításra (derogatio) méltó sem. Hogy pedig minden
kétely- s nehézségnek elejevétessék, megparancsoltuk, miszerint ama breve egy
példánya nektek megküldessék.
"Kérjük, tisztelendő testvérek, szívünk mélyéből, s egész lelkünkből az Isten irgalmát, mivel ő maga mondotta: nem vonom meg tőlük irgalmamat. Kérjünk és megadatik nekünk, s ha későn adatnék meg, minthogy súlyosan vétkeztünk, zörgessünk, mert aki zörget, megnyittatik neki, kivált ha imáinkkal, zokogásainkkal s könnyeinkkel állhatatosan s folytonosan zörgetünk, és ha az ima összhangzó .... kérje mindenki Istent nem csupán magáért, hanem minden testvéreiért, amint az Úr tanított bennünket imádkozni."[9]
11.Hogy pedig annál könnyebben hallgassa
meg az Isten a Mi, a ti és az összes hívők imáit és óhajait, nyerjük meg teljes
bizalommal közbenjárónkul a szeplőtelen szent Szüzet, Máriát, az Isten anyját,
ki megsemmisíti az egész világ összes eretnekségeit, és ki, mint mindnyájunk
legszeretőbb anyja,
s mint királynő, ki egyszülött Fia a mi Urunk Jézus Krisztus
jobbján áll, mit sem kérhet, amit Tőle meg nem nyerne. Kérjük az apostolok
fejedelmének, szent Péternek, apostoltársának szent Pálnak és az ég minden
Szenteinek közbenjárását is, kik Isten barátaivá lévén a mennyországba
jutottak, és megkoronáztatván bírják a pálmát, s biztosak lévén saját
halhatatlanságukról, a mi üdvösségünkről gondoskodnak.
12. Végre az összes mennyei javak teljét szívünkből kívánva
nektek Istentől, irántatok való különös szeretetünk zálogául, szeretetteljesen
és szívünk mélyéből adjuk apostoli áldásunkat reátok, tisztelendő testvérek, az
egyházi és világi hívekre, kik gondjaitokra bízattak.
Kelt Romában szent Péternél, 1864.
december 8-án, Szűz Mária, az Isten anyja szeplőtelen fogantatása dogmájának
meghatározása után a tizedik évben.
Pápaságunk tizenkilencedik évében.
[1]
IX. Pius, Enc. Qui Ploribus, 1846.
november 9.
[2]
IX. Pius, Singulari quadam perfusi allocutio,
1854. december 9.
[3]
IX. Pius, Maxima quidem allocutio,
1862. június 9.
[4] XVI. Gergely Mirari körlevele (encyclica) 1832. augusztus 15-én.
[5] Ugyanazon Mirari körlevélben. 6Szent
Ágoston, lev. 105. (166.) 7Szent Leó lev. 164. (133) §. 2. Ball.
kiad.
[6] VI. Pius levele de la
Rochefoucault bíbornokhoz 1791. március 10-én.
[7] XII. Kelemen In eminenti. XIV. Benedek Providas Romanorum. VII. Pius Ecclesiam. XII. Leo Quo graviora.
[8]
A kiadó megjegyzése: Aktuális szóhasználattal a bűnbánat szentsége.
[9] Szent Cyprián 11. levele.
[10]
Szent Bernard. A boldogságos Szűz Mária tizenkét előnyéről, az Apokalipszis
szavai után.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése