X pius Il fermo proposito
X. Pius Pápa apostoli kőrlevele az olasz
püspökökhöz a katolikus köztevékenységről
Tisztelendő Testvérek, üdvöt és apostoli
áldásunkat.
Azon erős szándékunk, melyet pápaságunk kezdetétől
fogva magunkban táplálunk, hogy minden erőnket, melyet az Úr kegye
nekünk adni méltóztatik, mindeneknek
Krisztusban való megújítására fordítjuk,
nagy bizalmat önt szívünkbe Isten kegyelme
iránt, mely nélkül itt alant semmi nagyot, semmi olyat,
mi a lelkek üdvére eredményes lenne, sem elgondolni, sem végrehajtani nem tudunk.
De ugyanakkor, inkább mint valaha, annak szükségét is érezzük,
hogy ezen nemes vállalatban részetekről, Tisztelendő
Testvérek, kik a mi főpásztori
tisztünk részeseivé vagytok hivatva,
valamint papságtok minden tagja
és a gondjaitokra bízott hívek mindegyike részéről
egyértelmű és állandó támogatásban részesüljünk. És valóban, Isten egyházában mindnyájan
arra vagyunk hivatva, hogy azon egységes testet alkossuk, melynek feje
Krisztus, azt a testet, mely az
apostol tanítása szerint „összeköttetvén
és egybefoglaltatván minden
íznek szerkezete által, minden tagnak kijelölt
munkálkodása szerint, a
test növekedését szerzi, maga épülésére, a szeretet által." És,
ha Krisztus teste épülésének ezen munkájában a
mi legfőbb tisztünk tanítani, a követendő helyes utat
megmutatni s az erre szolgáló eszközöket megjelölni, atyailag inteni és
buzdítani; másrészt ép oly
kötelessége az egész
világon elszórt összes kedves fiainknak, hogy
a mi szavainkat befogadják, azokat mindenekelőtt önmagukon
megvalósítsák és hathatósan közreműködjenek arra, hogy
azok másokban is megvalósuljanak,
mindegyik az Istentől nyert kegyelemhez képest, saját állásának és hivatalának megfelelőleg és azon buzgóság mértéke szerint, mely szívében lángol.
Itt csupán az egyház, a társadalom és az egyesek javára
irányuló buzgóságnak ama sokféle műveire akarunk rámutatni, melyeket a katolikus köztevékenység közös nevével szokás illetni, a melyek
Isten kegyelméből
mindenütt
virágoznak, s a melyekben a mi Olaszországunk is bővelkedik. Ti jól értitek, Tisztelendő Testvéreink, hogy azoknak
mily kedveseknek kell előttünk
lenniük, és hogy mily bensőleg
óhajtjuk,
hogy azok megerősödjenek és fejlődjenek.
Nemcsak élő szóval
tárgyaltunk ezekről ismételten többekkel
közületek, valamint ezen művek olaszországi főbb képviselőivel is oly alkalmakkor, midőn személyesen mutatták
be nekünk tiszteletük és fiúi szeretetük hódolatát; hanem egyébként is, midőn
ezen tárgyra vonatkozólag azon különféle iratokat adtuk vagy jóváhagyásunkkal
mások által adattuk ki, melyeket ti már mindannyian
ismertek. Igaz, hogy ezen
iratok egy némelyike, amint azt
a reánk nézve fájdalmas körülmények
megkívánták - inkább oda voltak irányítva, hogy a katolikus
köztevékenység gyorsabb haladásának akadályait
elhárítsák és kárhoztassanak bizonyos fegyelmezetlen törekvéseket, melyek közös ügyünk
súlyos kárára kezdtek
jelentkezni. Azért szivünk arra ösztönzött bennünket, hogy mindnyájatokhoz
az
atyai
bátorításnak
és buzdításnak egy újabb
szózatát intézzük, hogy így általunk
az akadályoktól a lehetőség szerint megtisztított talajon
a közjó folyton fejlődjék és mennél
jobban elterjedjen. Örömünkre
szolgál tehát, hogy azt jelen iratunkkal közös vigasztalásul és azon biztos reményünkben tehetjük meg, hogy
szavainkat mindenki tanulékony szívvel
fogja
fogadni és követni.
Felettébb tág a katolikus köztevékenység mezeje, mely magából teljességgel semmit ki nem zár,
ami bármely módon, egyenesen
vagy közvetve, az egyház
isteni küldetésének körébe tartozik.
Könnyen belátható, hogy egy ily magasztos feladathoz mindannyian
egyénileg közreműködni tartozunk,
nemcsak saját lelkünk megszentelődésének érdekében, hanem azért
is, hogy Isten országát az egyes
emberekben, a családokban,
a társadalomban mindjobban
kiterjesszük és megszilárdítsuk, mindegyikünk saját erejéhez képest iparkodván
felebarátjának javát a
kinyilatkoztatott igazságok terjesztése,
a keresztény erények gyakorlása, a
szeretet vagy a lelki és
testi irgalmasság művei által előmozdítani.
Ez azon Istenhez méltó viselet mindenben, melyre Sz. Pál buzdít
bennünket, hogy ez által az
Ő tetszése szerint minden jó cselekedetben gyümölcsözzünk és gyarapodjunk
az isteni tudományban: ,, Ut ambuletis digne Deo per omnia
placentes: in omni
opere bono
fructificantes,
et
crescentes
in scientia
Dei" ( Col 1, 10.)
Ezeken kívül van még a
természeti rendhez tartozó javaknak nagy száma, melyekre
az egyház küldetése egyenesen nem terjed ugyan ki, de amelyek abból természetszerűleg következnek. Oly nagy
a katolikus kinyilatkoztatás fénye,
mely élénk világosságot vet minden tudományra, oly nagy az evangéliumi tanok ereje, hogy a
természeti törvény parancsai azokban bírják
gyökerüket és belőlük merítik erősségüket;
végül oly nagy a Krisztus által hirdetett
igazság és erkölcstan hatálya, hogy maga az
egyéneknek, családoknak és emberi
társadalomnak anyagi jóléte is benne bírja gondviselésszerű fenntartóját és előmozdítóját.
Az egyház, midőn a megfeszített Jézus Krisztust,
a világ szemében botrányt és balgaságot prédikálta, a
polgárosodás sugalmazójává és első rendű
pártolójává lett; és elterjeszté azt mindenfelé, ahol az ő apostolai prédikáltak,
megtartva és tökélyesbítve a régi pogány kulturák jó elemeit, kiszakítva a barbárságból és művelt szokásokra
nevelve azon új népeket, melyek
az ő
anyai kebeléhez menekültek, és reányomva az egész emberi társadalomra, lassanként ugyan, de biztos és folyton növekvő erővel azt a sajátos jelleget, melyet általánosságban még ma is feltűntet. A világ műveltsége keresztény műveltség, annál igazabb, annál
tartósabb, jó gyümölcsökben annál termékenyebb, mennél kifejezettebben keresztény;
viszont a társadalmi jólét roppant kárára annál
inkább hanyatlik, minél jobban
eltávolodik a keresztény eszmétől. Miért is az egyház a dolgok benső erejénél fogva
tényleg a keresztény műveltség őrévé
és védőjévé lett. És ez a tény
a történelem előbbi századaiban el is volt ismerve és el volt fogadva, sőt a polgári törvényhozás
megingathatatlan alapját képezte. Ezen tényre
támaszkodott az egyház és államok
közötti viszony; erre az
egyház tekintélyének nyilvános elismerése mindama dolgokban,
melyek bármi módon a lelkiismeretet érintik; erre az állam összes
törvényeinek az evangélium isteni törvényei alá való rendelése ; erre végül
a két. hatalomnak, az államnak
és egyháznak, arra irányuló kölcsönös egyetértése, hogy a népek
földi jóléte örökkévaló érdekeik veszélyeztetése nélkül
előmozdítassék.
Felesleges volna nektek, Tisztelendő
Testvérek, elmondanom, mily jólét és boldogság,
mily béke és egyetértés, a tekintélynek mily hódoló
elismerése és mily kitűnő
közkormányzás volna a világon elérhető
és fenntartható, ha teljesen megvalósítható lenne a keresztény polgárosodás tökéletes eszményképe. De tekintve
azon szüntelen harcot, melyet a
test a lélek ellen, a sötétség a világosság ellen,
a sátán az Isten
ellen folytat, ez -- legalább
a maga teljességében - nem remélhető.
Innen van, hogy az
egyház békés hódítása ellen szüntelen akadályok gördíttetnek, melyek annál fájdalmasabbak és végzetesebbek, minél inkább törekszik
az emberi társadalom a keresztény felfogással ellenkező elvek után indulni, sőt Istentől teljesen elpártolni.
Mindazonáltal semmiképp sem szabad a
bátorságot elveszteni. Az egyház tudja, hogy a pokol kapui nem fognak
rajta erőt venni; de
azt is tudja, hogy a világon szorongattatást fog szenvedni, hogy apostolai hasonlítanak a farkasok közé küldött bárányokhoz, hogy követői mindenkor gyűlöletet és megvetést fognak szenvedni, ép úgy mint
isteni alapítója gyűlölettel és megvetéssel
volt elhalmozva. Az egyház
ennek daczára rettenthetetlenül halad
előre, és míg egyrészt
kiterjeszti Isten országát oda is,
ahol még eddig nem volt
hirdetve, másrészt minden módon arra törekszik, hogy a
már meghódított országban szenvedett veszteségeket helyre pótolja. Instaurare omnia in Ohristo, ez volt mindenkor az egyház jelszava és ez a
mienk is, különösen azon félelmetes
időben, melyben élünk.
Megújítani mindent, nem akármi
módon, hanem Krisztusban, quae in coelis, et quae in terra sunt,
in ipso, teszi hozzá az apostol (Ephes. 1, 10.) : vagyis
megújítani Krisztusban nemcsak azt, ami tulajdonképpen az egyház isteni küldetéséhez tartozik, és ami a lelkeknek
Istenhez való vezetésében áll, hanem azt is, ami
mint azt már kifejtettük, ezen isteni küldetésből önként következik, t. i. a keresztény polgárosodást
összes alkotóelemeinek egész teljességében.
És, hogy az óhajtott megújításnak csupán ezen
utolsó részénél állapodjunk meg, Ti, Tisztelendő Testvérek, jól tudjátok, hogy az egyháznak
mily nagy
segítségére szolgálnak a katolikusoknak azon kiválasztott csapatai, melyek
éppen azt tűzték ki maguknak célul, hogy összes erejüket a keresztényellenes polgárosodásnak minden igazságos és törvényes eszközzel való legyőzésére egyesítsék : s így minden lehető
módon jóvátegyék az abból
származó súlyos rendetlenségeket; hogy Krisztust visszahelyezzék a családba, az iskolába, a társadalomba : és visszaállítsák az emberi tekintély
elvét
mint az isteni
tekintélynek képviselőjét, hogy
a legmelegebben felkarolják a népnek, különösen pedig az iparos.
és földmíves osztálynak érdekeit,
nemcsak mind nyájuk szív be csepegtetve
a vallásosságot, mely az
élet viszontagságai közepette a vigasztalásnak egyedüli forrását képezi
; hanem arra is törekedve, hogy felszárítsák könnyeiket, megenyhítsék
fájdalmaikat, és helyesen alkalmazott intézkedésekkel megjavítsák
anyagi helyzetüket; hogy következőleg
oda hassanak, miképp a köztörvények
az igazságosság szellemétől legyenek áthatva; azok
pedig, melyek az
igazsággal ellenkeznek, módosítassanak, vagy eltöröltessenek: végül, hogy igazán katolikus
lélekkel védjék
és fönntartsák minden dologban
Istennek és az egyháznak
egyaránt szent igazait.
Mindezen művek, melyeket nagyrészt a világi katolikusok tartanak fönn és fejlesztenek tovább, s a melyek az
egyes nemzetek saját szükségeihez és
az országok külön viszonyaihoz képest
különböző szervezettel bírnak, képezik együttvéve éppen azt,
amit egy sajátos és kétségkívül
igen nemes
műszóval katolikus köztevékenységnek, vagy pedig
a katolikusok 'köztevékenységének szokás
nevezni. Ez minden időben
az egyház támogatását tűzte ki feladatául, s az egyház viszont ezt a
támogatást mindenkor szívesen vette és megáldotta, jóllehet ezen támogatás
az idők kívánalmaihoz
képest különféle alakban nyilvánult.
És itt mindjárt meg is kell jegyeznünk,
hogy nem mindaz, ami az elmúlt
századokban hasznosnak, sőt egyedül célhoz
vezetőnek bizonyult, állítható ma vissza
eredeti alakjában; oly nagyok
azon mélyreható változások, melyek az idők folyamán a társadalomban és nyilvános
életben végbemennek és oly számosak
azon új igények, melyeket
a változott körülmények folyton támaszt
nak. Ámde az egyház történetének hosszú
folyása alatt mindenkor s
minden alkalommal fényes
tanújelét adta azon bámulandó képességének, melynél fogva a
polgári társadalom változékony viszonyaihoz úgy tud alkalmazkodni, hogy fenntartva mindig hit és erkölcstanának épségét és változhatatlanságát
és ép
úgy fenntartva legszentebb igazait, mindabban
ami mellékes és feltételes,
könnyen hajlik, alkalmazkodik
az idők viszonyaihoz és a társadalom új követelményeihez.
Az ájtatosság, mondja Szent Pál - mindenre hasznos, ígérete levén a jelen és
jövendő élet felől: ,,Pietas autem ad omnia utilis est, promissionem habens vitae, quae nunc est, et futurae." ( 1. Tim. 4, 8.) És azért a katolikus köztevékenység is, habár megfelelő
módon változik külső alakjában és eszközeiben, de mindig
ugyanaz marad elveiben, melyek
után indul és magasztos céljában, melyre törekszik. Hogy pedig igazán hatékonnyá
váljék, helyén való lesz tüzetesen szemünk elé állítani azon feltételeket, melyeket természetének és céljának
gondos megfigyelése útján önmaga tűz művelői elé.
Mindenekelőtt mélyen szívünkbe kell vésnünk, hogy minden eszköz erőtlenné válik, ha nem alkalmas azon munkára, melynek
végrehajtására kell szolgálnia. A katolikus köztevékenység (mint az
az eddig mondottakból világosan következik),
miután azt tűzte ki feladatáu1;
hogy mindeneket megújítson Krisztusban,
valóságos apostolságot képez Krisztus tiszteletének és dicsőségének
előmozdítására. Hogy ezt jól betölthesse, az isteni kegyelemre szorul, az pedig nem adatik oly apostolnak,
aki nincs Krisztussal egyesülve. Csak akkor, ha
jól kiképződött
bennünk Krisztus, fogjuk őt a családoknak és társadalomnak könnyen visszaadhatni.
És ezért
mindazok, kik a
katolikus mozgalomnak irányítására hivatottak, vagy pedig annak előmozdítására szentelték magukat, kipróbált katolikusoknak kell lenniük, kik
hitükről meg vannak győződve, a vallás dolgaiban alaposan
járatosak, kik őszinte engedelmességgel viseltetnek az egyház és különösen ezen legfőbb apostoli
tanszék és Krisztusnak földi helytartója iránt; kik igazi jámborsággal, férfias erényekkel, tiszta
erkölcsökkel és oly feddhetetlen
élettel ékeskednek, hogy mindenkinek hathatósan
buzdító mintaképül szolgálhatnak. Ha lelkünk nincs oly módon berendezve, nemcsak igen nehéz
lesz másokban a jót előmozdítanunk,
hanem csaknem lehetetlenné válik a
szándék tisztaságát megőriznünk és nélkülözni fogjuk azon erőt, melyre szükségünk van, hogy állhatatosan
elviselhessük azon kellemetlenségeket,
melyek minden apostolkodásnak rendes kísérői,
úgymint az ellenfél rágalmait, nem ritkán még a jóindulatú embereknek közömbösségét
és tartózkodását,
sőt olykor
még a barátok és munkatársak féltékenységét
is, amely
dolgok az emberi gyarlóságban kétségkívül mentségüket
bírják ugyan, mindazonáltal nagy mértékben
hátráltatják az ügyet és sok egyenetlenségnek, súrlódásnak
és házi perpatvarnak forrását képezik. Csakis a türelmes és a jóban megszilárdult és emellett
szeretetre méltó és
szelíd erény képes
ezen nehézségeket megszüntetni, vagy legalább annyira
enyhíteni, hogy az ügy, melynek
a katolikus erők szentelvék, általok csorbát ne
szenvedjen. Ez az Isten akarata
mondá Szent Péter az első keresztényeknek -
hogy jót cselekedvén,
elnémítsátok az oktalan
emberek
tudatlanságát:
„Sic est voluntas Dei, ut bene
facientes obmutescere faciatis imprudentium hominum
ignorantiam." 1
Igen fontos továbbá jól meghatározni azon ügyeket,
melyekre a katolikus erők egész eréllyel
és állhatatossággal fordítandók. Ezen ügyeknek oly szembetűnő fontossággal kell bírniuk,
annyira meg kell felelniük a mai társadalom szükségleteinek, annyira alkalmasaknak kell lenniök főképen
a nép és a vagyontalan osztályok erkölcsi és
anyagi érdekeinek előmozdítására,
hogy míg egyrészt azon nagy és
biztos sikerre való tekintetből, melyet
természetükön l fogva ígérnek,
hatalmas ösztönű! szolgáljanak
a katolikus köztevékenység előmozdítóinak, másrészt mindenki által könnyen megérthetők és készséggel elfogadhatók legyenek.
De épen azért, mivel a mai
társadalmi élet nehéz kérdései gyors és biztos megoldást
követelnek, mindenki a legnagyobb érdeklődéssel óhajtja azon különféle módokat
tudni és megismerni, melyek
által ezen megoldások gyakorlatilag megvalósíthatók. Az erre vonatkozó
különböző irányú eszmecserék naponkint jobban szaporodnak és a sajtó útján könnyen elterjednek. Ez okból
felettébb szükséges, hogy a katolikus
köztevékenység felhasználja ezen
kedvező alkalmat, lépjen fel
bátran, adja elő ő is
saját megoldását és
azt szilárd, tevékeny, értelmes és fegyelmezett terjesztés útján oly módon
iparkodjék megvalósítani, hogy az egyenesen az ellenfél propagandája ellen irányuljon. A keresztény elveknek jó
és igazságos voita, a katolikusok helyes erkölcstana,
saját egyéni ügyeikre vonatkozó
teljes érdektelenségük, mely nyíltan és őszintén egyedül
az igazságot, a, tisztességet
és másoknak legfőbb javát keresi, és
végül azon szembetűnő képességük, hogy másoknál jobban tudják a népnek valódi gazdasági érdekeit előmozdítani, lehetetlen, hogy mindazoknak
elméjéhez és szívéhez, kik őket hallgatják, meg ne találják az utat,
és az
által soraikat ne szaporítsák,
mígnem
erős és tömör testté
alakítják őket, mely képes Jegyen
az ellenkező áramlattal szemben erős ellenállást kifejteni
és az ellenfelet féken tartani. Ezen dolognak nagy fontosságát
teljes mértékben felismerte boldog emlékű elődünk XIII.
Leó pápa; midőn különösen Rerum Novarum kezdetű nevezetes körlevelében és egyéb későbbi
irataiban megjelölte azon tárgyat, mely körül a katolikus köztevékenységnek kiváltképpen mozognia kell, s
amely nem más, mint a szociális
kérdésnek a keresztény elvek alapján való
gyakorlati megoldása. Mi követve ezen bölcs útmutatásokat, 1903. december 18-án kelt, Motu Propriónkban a katolikus népies köztevékenység számára, - mely az egész katolikus
szociális mozgalmat felöleli, -·
szintén adtunk egy alapvető rendeletet, melynek az volt a célja,
hogy a közös munkának
mintegy gyakorlati szabályzatát és az egyetértésnek
és szeretetnek kötelékét képezze. Ezen felettébb szent
és szükséges ezé! körül kell
tehát a katolikus műveknek csoportosulniuk
és megszilárdulniuk, melyek külalakra nézve különbözők és sokfélék ugyan, de mindannyian egyenlőkép vannak ugyanazon társadalmi jólét hathatós előmozdítására hivatva.
Mivel azonban ezen társadalmi mozgalom csakis
azon különféle művek szükséges összetartása által tartható fenn, és érheti el célját,
melyek azt alkotják, főfontosságú dolog; hogy
a katolikusok egymás közt példás egyetértésben
járjanak el, ami másként soha el nem érhető, ha csak nincs
meg mindnyájukban a kellő egyértelműség. Ennek szükséges volta felől semmi kétség nem foroghat fenn ; oly világosak
és nyíltak az ezen apostoli
Szentszék részéről adott útbaigazítások,
oly nagy az a világosság, melybe
ezen kérdést az összes. országok legjelesebb katolikusai irataikkal helyezték, oly dicséretre méltó más nemzetek katolikusainak példája, melyre
a magunk részéről is már ismételten
történt utalás, kik épen ezen
egyetértés és egyértelműség által rövid idő
alatt
bő és örvendetes
sikert tudtak elérni.
Ezen eredménynek biztosítására különféle, egyformán
dicséretes művek között egyebütt1 kiválóan hatásosnak
bizonyult egy általános jellegű
intézmény, mely „Népegyesület2 név alatt azon célnak szolgál, hogy az összes társadalmi osztályok katolikusait, de különösen a nép nagy
tömegeit, a szociális tan, propaganda és szervezet egy közös központja körül csoportosítsa. És erről, minthogy csaknem minden országban egyformán
érezhető szükségnek felel meg és, minthogy egyszerű szervezete maguknak azon dolgoknak
természetéből folyik, melyek
szintén mindenütt feltalálhatók, valóban nem mondható, hogy inkább ennek, mint annak a nemzetnek tulajdonát képezi, hanem egyformán valamennyiét, melyeknél ugyanazok a szükségletek
mutatkoznak és ugyanazon veszélyek
fenyegetnek. Nagy népszerűsége
azt természetszerűen kedvessé és kívánatossá teszi és nem zavar és nem akadályoz semmi más intézményt, hanem inkább valamennyinek erőt és szilárdságot
kölcsönöz, miután szorosan személyi szervezete által arra ösztönzi az
egyéneket, hogy partikuláris
intézményekbe lépjenek be, továbbá a gyakorlati és igazán hasznos munkára szoktatja
őket és mindnyájuk lelkét egy érzésbe és
egy
akaratba egyesíti.
Megállapíttatván
így ezen szociális központ, a többi gazdasági
jellegű intézmények, melyeket arra rendelték, hogy a társadalmi kérdést_ gyakorlatilag és különböző
nézőpontjaik szerint oldják meg, mindannyian mintegy önként csoportosulnak azon általános cél körül, mely őket egyesíti,
úgy azonban, hogy az általuk felkarolt partikuláris szükségletek különféleségéhez képest,
különböző alakot öltenek és különböző eszközöket alkalmaznak, amint azt mindegyiknek
sajátos külön célja megköveteli. És itt örömünkre szolgál elismerésünket
kifejeznünk azon sok jóért, mi e részben Olaszországban már
történt, mihez azon reményünket
fűzzük, hogy Isten segítségével a jövőben főkép az
elért eredmény megszilárdítása
és folyton
növekvő
buzgalommal való elterjesztése által még sokkal több
fog történni. Ebben „A Katolikus Kongresszusok és Bizottságok
Műve" 3 szerzett magának
kiváló érdemeket, ami főképen azon kitűnő
férfiak bölcs tevékenységének
köszönhető, kik a partikuláris intézmények élén állottak, vagy
azokat ma is kormányozzák. És azért
a gazdasági természetű művek olyas
központjának vagy szövetkezetének,
aminőt a fent említett Kongresszusok Művének
feloszlása alkalmával
kifejezetten fenntartottunk, elöljáróik gondos vezetése mellett a jövőben is ugyanazon irányban kell haladniuk.
Mi.1damellett, hogy a katolikus köztevékenység minden tekintetben eredményes legyen, nem elég,
hogy a mai szociális kívánalmakkal arányban álljon; hanem azonkívül szükséges, hogy felhasználja mindazon gyakorlati eszközöket,
melyeket
napjainkban a társadalmi és gazdasági tudományok
haladása, az egyebütt szerzett tapasztalatok,
a polgári társaság viszonyai, sőt maga az
államoknak nyilvános élete ad
kezébe. Mert különben
azon veszély áll elő, hogy hosszas tapogatódzás útján fogunk
új és kevésbé biztos módok után. kutatni, holott a jó, biztos és teljesen
bevált eszközök kezeink közt vannak; avagy, hogy oly intézmények
és módszerek fognak javaslatba hozatni, melyek
más időkből valók, de manapság
a nép által meg nem értetnek; vagy végre, hogy félúton kell megállapodnunk,
mivel hogy nem éltünk megengedett mértékben
azon
polgári jogokkal, melyeket a mai politikai intézmények
mindenkinek, tehát a katolikusoknak
is biztosítanak. És hogy ezen
utolsó pontnál
megállapodjunk, kétségtelen, hogy az államok mai szervezete
mindenkinek különbség nélkül megadja
azon jogot, hogy a közügyekre befolyjon; és
a katolikusok, szem előtt tartva az isteni törvény és az egyházi szabványok által eléjük szabott kötelességeket,
nyugodt lelkiismerettel élhetnek vele annak bebizonyítására,
hogy ép úgy mint mások, sőt még jobban képesek a nép anyagi
és polgári jólétére közreműködni, és
ez által megszerezzék maguknak
azt a tekintélyt és tiszteletet,
mely számukra még a magasabb rendű lelki javaknak védelmét, és előmozdítását
is lehetővé teszi.
Ezen polgári jogok többfélék és különböző
természetűek, és az ország
politikai életében --a népnek a törvényhozói termekben való képviselése útján való egyenes részvételben
csúcsosodnak ki. Igen fontos
okok javasolják nekünk,
Tisztelendő Testvérek hogy ne térjünk el azon szabálytól, melyet már szent emlékű elődünk IX.
Pius pápa állított fel,
s a melyet másik elődünk, a szent
emlékű XIII. Leó hosszú pápaságának ideje alatt szintén fenntartott, amelynek értelmében
Olaszországban általában tiltva
van, hogy a katolikusok a törvényhozásban részt vegyenek. Mindazonáltal megtörténhetik, hogy
más nem kevésbé fontos, a társadalomnak legfőbb és
minden áron megmentendő érdekére
vonatkozó okok megkívánják,
hogy a törvény szigora alól részleges
felmentvény adassék,
főleg, ha Ti, Tisztelendő Testvérek, a lelkek üdvének
és egyházaitok legfőbb javának
szempontjából annak szoros szükségét felismeritek,
és azt kérelmezitek.
Ámde ezen kegyes engedélyünk lehetősége viszont az összes katolikusokra
Azon kötelezettséget
hárítja, hogy okosan és komolyan
készüljenek a politikai életre, ha
arra elhívatnának. Miért is
igen kívánatos, hogy ugyanazon buzgóság, melyet a katolikusok már dicséretes élénkséggel kifejtenek, hogy helyes választói szervezkedés
által magukat a községek és
tartományi tanácsok közigazgatási életére
előkészítsék, hasonló módon
kiterjesztessék a politikai életre való megfelelő előkészületre és szervezkedésre is, amint azt az olaszországi gazdasági művek általános elnöksége 1904. december
3-diki körlevelében már igen helyesen
ajánlotta is. Egyidejűleg hangoztatandók
és gyakorlatilag követendők azon egyéb elvek is,
melyek minden igaz katolikusnak lelkiismeretét
szabályozzák. Emlékezzék meg mindegyikük
első sorban arról, hogy minden körülmény között igaz katolikusnak kell lennie és ilyennek
mutatkoznia; miért is
a nyilvános hivatalokat azon erős
és állhatatos szándékkal kell elvállalnia és gyakorolnia, hogy hazájának és különösen a népnek társadalmi· és gazdasági javát a kifejezetten keresztény polgárosodás elvei szerint egész erejéből előmozdítója, és egyúttal megvédi az egyháznak legfőbb érdekeit,
melyek azonosak a vallás és
igazság legfőbb érdekeivel.
Ezek volnának, Tisztelendő
Testvérek, a katolikus köztevékenységnek jellemző
tulajdonai, tárgyai és kellékei, ha azt legfontosabb
részében tekintjük, mely nem más,
mint a szociális kérdés megoldása, s amely ennél fogva méltó arra, hogy az összes katolikus
erők a legnagyobb eréllyel és kitartással ·szenteljék
magukat neki. Ami különben semmiképp sem zárja
ki azt, hogy egyéb művek is
megfelelő támogatásban és kedvezésben részesüljenek, melyek természetükre
és szervezetükre különbözők lehetnek ugyan, de mindannyian egyformán arra rendeljék, hogy a társadalomnak és népnek ezen
vagy azon különös javát és a
keresztény polgárosodás újból való
felvirágzását bizonyos meghatározott szempontokból előmozdítsák. Ezek nagyobb részt egyes személyek buzgósága által jönnek létre és egyes egyházmegyékben terjednek el, olykor pedig nagyobb
kiterjedésű szövetkezetekbe tömörülnek. Már most mindaddig,
míg dicséretre méltó a ezé!,
melyre törekszenek, míg szilárdak
a keresztény elvek, melyeket követnek és
igazságosak az eszközök, melyeket alkalmaznak, - ezek is méltók
arra, hogy dicséretben és mindennemű
bátorításban részesüljenek. Emellett szükséges hogy számukra a szervezkedésnek bizonyos szabadsága hagyassék meg, mert lehetetlen,
hogy ahol több ember
egyesül, mindannyian ugyanazon minta
után igazodjanak és egyetlen vezetés alá helyezkedjenek. A szervezkedésnek továbbá magából a
művek természetéből önként kell
folynia, mert különben oly
épületekhez fognak hasonlítani,
melyek építészeti szempontból
jól vannak ugyan tervezve, de nincs
szilárd alapjuk és épen ezért nincs tartósságuk sem. Számolni kell azonkívül
az egyes
népfajok jellemével is.
Más szokások, más törekvések
mutatkoznak különböző helyeken. A
fődolog az, hogy a munka jó
alapon, szilárd elvekkel, buzgósággal
és kitartással induljon meg.
Ha ez el van érve,
akkor a különféle művek külalakja és eljárási
módozata mindig csak
mellékes dolog marad.
Végül, hogy az összes katolikus művekben különbség nélkül meg megújuljon
és gyarapodjék a szükséges élénkség és,
hogy azok vezetőinek és tagjainak alkalmuk legyen egymást látni, kölcsönösen
megismerkedni, egymás közt a testvéri
szeretet kötelékeit
mind szorosabbra fűzni, egymást a hatásos tevékenységre folyton növekvő buzgósággal
föllelkesíteni és maguknak a ·műveknek lehető legnagyobb megszilárdításáról és elterjedéséről intézkedni, felettébb hasznos lesz időről időre az olasz katolikusoknak
egyetemes vagy részleges kongresszusait az ezen Szentszék által már kiadott utasítások szerint megtartani, melyeknek egyszersmind a katolikus hit ünnepélyes megnyilatkozásainak és az egyetértés
és béke közös ünnepeinek kell lenniük.
Még egy főfontosságú
pontot kell, Tisztelendő Testvérek, megérintenünk,
és ez
azon viszony, melyben a katolikus köztevékenység összes tényezőinek
az egyházi tekintélyhez
kell állaniuk. Aki jól megfontolja azon tanokat, melyeket ezen
levelünk első részében
fokozatosan kifejtettünk, könnyen levonhatja belőlük azon következtetést, hogy
mindazon műveknek, melyek egyenesen arra rendeltetett, hogy az egyház lelki hivatalának
támogatására szolgáljanak, s amelyek
ennélfogva a lelkek javára egyenesen
irányuló vallásos célt tűznek maguk elé, minden legkisebb
dologban is alá kell magukat rendelniük
az egyház tekintélyének, s következőleg a püspökökének is, kiket a Szentlélek a számukra kijelölt egyházmegyékben az Isten egyházának kormányzására rendelt.
De a többi művek is, melyek,
mint mondottuk, főképpen arra rendeltetett, hogy Krisztus
szellemében megújítsák és előmozdítsák
az igazi keresztény műveltséget s amelyek
a kifejtett értelemben a katolikus
köztevékenységet alkotják, 'semmi szín alatt
sem tekinthetik magukat az egyházi tekintély tanácsától és legfőbb vezetésétől függetleneknek, különösen
még azért sem, mert mindannyian kötelesek
az egyház hit és erkölcstanához
alkalmazkodni ; még sokkal
kevésbé képzelhetők ezen művek az
egyházi tekintéllyel való többé-kevésbé
nyílt ellenkezésben. Az kétséget
nem szenved, hogy az ily műveknek, természetükhöz
képest, megfelelő ésszerű .szabadsággal
kell mozogniuk, miután tevékenységüknek felelősségét ők viselik, kiváltképpen
.az anyagi és gazdasági ügyekben, valamint azokban,
melyek a nyilvános közigazgatási és politikai
életre vonatkoznak, és ennélfogva a tisztán lelki hivatal
körén kívül esnek. Minthogy pedig a katolikusok
mindig Krisztus zászlaját
lobogtatják, mely egyszersmind az egyház zászlaja is, azért illik, hogy azt az egyház kezéből vegyék át, hogy az egyház annak szeplőtelen. becsülete
fölött őrködjék és,
hogy a katolikusok ezen anyai őrködésnek
magukat tanulékony és szerető fiak
gyanánt készséggel alávessék.
Világos ebből, hogy mily meggondolatlanul cselekedtek azok bár kevesen voltak kik Olaszországban és a
mi szemeink előtt oly feladatra vállalkoztak, melyet sem tőlünk,
sem bármely
más püspöktestvérünktől nem kaptak, és amelyet
nemcsak
az egyházi tekintély iránti
köteles engedelmesség nélkül, hanem
egyenest annak ellenére akartak
megvalósítani, engedetlenségüket hiú megkülönböztetések által igyekezvén igazolni. Ők
is azt mondták, hogy Krisztus nevében lobogtatnak egy zászlót; ámde ez a zászló
nem lehetet Krisztusé, mert redőiben nem
hordozá a Megváltónak ide is vonatkozó
tanítását: ,,Aki titeket hallgat, engem hallgat;
és aki titeket megvet engem vet meg'.i: ,,Aki nincs velem, ellenem
vagyon; és aki nem gyűjt
velem, szétszór ;" 1 amely tehát az alázatosságnak, az alárendeltségnek és gyermeki tiszteletnek tanítása.
Szívünk legnagyobb fájdalmával voltunk kénytelenek
egy ilyen irányt kárhoztatni és így tekintélyünk
latba vetésével megállítani azt a veszedelmes
mozgalmat, mely már-már lábra
kapni kezdett. Fájdalmunk annál nagyobb volt, mert láttuk, hogy vigyázatlanságból számos, előttünk kedves
fiatal ember engedte
magát ezen hamis űtra tereltetni, kik közül sokakat
kiváló tehetségük és lángoló
buzgalmuk arra képesítene, hogy
a jó
ügyet sikeresen előmozdítsák,
ha helyes vezetésre bízzák
magukat.
Midőn így mindenkinek megmutattuk a katolikus
köztevékenység helyes módját,
nem hallgathatjuk el, Tisztelendő Testvérek, azon nem csekély
veszélyt, melynek az
idők viszonyai következtében a papság manapság ki van téve
; ez pedig abban áll,
nehogy túlságos fontosságot
tulajdonítson á nép anyagi érdekeinek és megfeledkezzék szent hivatalának sokkal fontosabb feladatáról.
A papnak, ki a többi
emberek fölé van helyezve, hogy teljesítse az Istentől ráruházott küldetést, egyaránt fölötte kell
állania az összes emberi érdekeknek, a társadalom
összes viszályainak és osztályainak.
Az ő tulajdonképpeni működési tere az egyház, ahol mint
Isten követe hirdeti az igazságot és Isten jogainak tiszteletével együtt ez összes
teremtmények jogainak tiszteletét is védelmezi. Így cselekedvén nem jő senkivel ellenkezésbe, megőrzi pártatlanságát, nem lesz
egyik félnek barátja a másiknak ellensége, sem
nem teszi ki magát azon
veszélynek, hogy az igazságot
.mellőzze vagy elhallgassa, és így mindkét esetben kötelesség mulasztást kövessen el
csupán azért, hogy összeütközésbe ne jöjjön bizonyos irányzatokkal,
vagy a már fölizgatott kedélyeket
még inkább fel ne ingerelje;
arról nem is szólva,
hogy elég gyakran kellvén
anyagi dolgokkal
foglalkoznia, könnyen oly kötelességekre
vállalkozhatnék, melyek személyére és hivatalának
méltóságára egyaránt károsak. Az ily természetű
egyesületekben tehát csak érett
megfontolás után, püspökének beegyezésével és csak azon esetekben szabad részt
1 Luk. 10, 16: U. o. 11,
23.
vennie, melyekben az ő közreműködése minden veszélytől ment és az ügynek szembetűnő hasznára válik.
Ily módon lelki buzgalma semmi módon sem fog csorbát
szenvedni. Az igazi apostolnak
„mindenek mindenévé kell lennie,
hogy mindenkit üdvözítsen :," 1 és. az Üdvözítő példája szerint könyörületre kell indulnia „látván
a sereget, mely nyavalyog és elszéled, mint a pásztor nélkül való juhok.
"2 A sajtó hathatós erejével,
az élő. szó élénk buzdításával és az említett esetekben az egyenes közreműködéssel kell
tehát oda törekednie, hogy az igazság és szeretet határai között a nép gazdasági helyzete is megjavuljon az e célra szolgáló intézmények
támogatása és előmozdítása által, melyek
között első helyen azok állának, melyek
a _tömegeknek az elhatalmasodó szocializmussal szemben
való helyes fegyelmezését
tűzték ki feladatukul és amelyek azokat egyidejűleg úgy az anyagi
tönkremenéstől, mint az erkölcsi és
vallási romlástól óvják meg. Ily
módon a papságnak a katolikus köztevékenység műveiben való közreműködése kiválóan vallási célt szolgál és soha
sem fog
akadályt képezni, sőt lelki
hivatalának is támogatására leend, amennyiben
annak terét kibővíti és gyümölcsét
megsokasítja.
Íme, Tisztelendő Testvérek, mily szükséges volt,
hogy az Olaszországban ébren
tartandó és tovább fejlesztendő katolikus
köztevékenységre vonatkozólag felvilágosítást
és buzdítást adjunk. Ámde a jóra
rámutatni nem elég; azt gyakorlatilag
végre i&kell hajtani. És ebben egyformán nagy segítségül' fognak szolgálni a ti buzdításaitok és közvetlen atyai lelkesítéseitek. Bármily csekély legyen is a kezdet, csak
valóban fogjunk hozzá, az isteni
kegyelem annak rövid idő
alatt növekvést és virágzást fog kölcsönözni. Mindazon kedves fiaink,
kik a katolikus köztevékenységnek
szentelik magukat, hallják meg
még egyszer szózatunkat, mely oly készséggel
folyik szívünkből. Ha azon keserűségek közepette,
melyek minket .folytonosan
elárasztanak, van valami vigasztalásunk Krisztusban, ha a ti szeretetetekből valami erőt merítünk, ha a
lelki egyesülésnek, ha a könyörület szíves indulatának van helye
nálatok, mondjuk mi is az apostollal3 -·tegyétek
teljessé ami örömünket egyetértés, egyenlő szeretet, egyértelműség, alázatosság,
engedelmesség által ki-ki nem a maga hasznát, hanem a közös jót
tekintvén, ugyanazon érzést
ébresztvén szíveitekben, melyet önmagában táplált ami Üdvözítőnk Jézus Krisztus. Legyen ő minden vállalkozástoknak
kezdete: ,,Amit cselekszetek szóval vagy tettel, mindent a mi Urunk Jézus
Krisztus nevében tegyetek'' ,4 legyen ő minden munkátoknak vége : ,,mert őtőle és őáltala és őbenne vannak mindenek. Őneki legyen
dicsőség mindörökké. "5 És ezen felettébb szerencsés napon, mely az apostolok emlékét idézi fel bennünk, midőn a Szentlélektől eltelve,
kiléptek az ebédlőteremből, hogy.
hirdessék a világnak Krisztus
országát, szálljon le rátok is
mindnyájatokra ugyanazon Szentléleknek ereje, hajlítson meg minden merevséget,
hevítse fel a hideg lelkeket és ami letért
az útról, vezesse vissza a helyes ösvényre; ,,Flecte quod est ridigum, fove quod est frigidum,
rege quod
est devium."
Egyébként az isteni
kedvezésnek jele és ami legbensőbb
szeretetünknek záloga legyen apostoli áldásunk, melyet szívünk mélyéből adunk reátok, Tisztelendő Testvérek, papságtokra és az olasz népre.
Adtuk Rómában Szent
Péternél, pünkösd ünnepén, 1905. évi június
hó 11-én, papságunk második
évében. X. Pius. pápa.