XI. Pius Enciklikája „Égető
aggodalommal..”
(„Mit brennender Sorge...”)
Tiszteletreméltó Testvéreim!
Üdvözöllek Bennetek és Apostoli
Áldásom Rátok!
1.
Égető aggodalommal és
fokozódó megütközéssel figyeljük
egy jó ideje
az Egyház kálváriáját, a
lélekben és tettben hűséges, hitüket megvallók növekvő szorongattatását egy olyan
országban és népében, melynek Szent Bonifác egykoron Krisztus fényességét és boldogságüzenetét, Isten
Birodalmát hozta el.
2.
Aggodalmunk nem
csökkentette az
sem, amiről a
tiszteletreméltó püspökségek betegágyunknál
látogatást tett képviselői az igazságnak és kötelességüknek megfelelően beszámoltak. Híveik hitükért folytatott harcának minden vigasztaló és felemelő
volta,
népük és hazájuk iránt érzett
szeretetük, a kiegyensúlyozott ítéletre való törekvés mellet sem hunyhatnak szemet
a végtelenül nagy
ridegség és rossz
felett. Miután megismertük helyzetértékelésüket csak a
szívből jövő köszönettel, a szeretet apostolával fordulhatunk Isten felé: „
Nincs nagyobb öröm annál, mint amikor
azt hallom: gyermekeim az Igazság útját járják”
2
Felelősségteljes apostoli
hivatalunkhoz illő nyíltság és az az
elhatározás, hogy számotokra és az egész keresztény világ számára a valóságot teljes súlyosságával megmutassam,
egyben megköveteli tőlünk azt is, hogy, hogy megemlítsük: nincs nagyobb gond, s
keservesebb pásztori kín annál, amikor azt halljuk: sokan elhagyják az Igazság
útját.
3.
Tiszteletreméltó testvérek,
amikor 1933 nyarán
a Birodalmi kormány
által javasolt konkordátum tárgyalások
fonalát felvettük, mely
egy többéves korábbi
tervezethez kapcsolódott, s mely mindannyitok teljes megelégedésére ünnepélyes megegyezéssel került lezárásra, bennünket
a németországi egyházi
üdvmisszió és reábizottak
lelki üdvének szabadsága
iránti köteles aggodalom vezetett,
egyúttal azonban az az őszinte
kívánság, hogy német nép békés továbbfejlődéséhez és boldogulásához jelentősen
hozzájáruljak.
4.
Számos súlyos megfontolás
ellenére ezért akkor arra az elhatározásra kényszerültünk,hogy hozzájárulásunkat
ne tagadjuk meg. Az emberileg lehetséges keretek között németországi hű fiaink
és leányaink számára
meg kívántuk takarítani
azokat a feszültségeket és szenvedéseket, melyek az akkori viszonyok között minden bizonnyal
várhatóak voltak. Ezzel a tettel mindenki számára azt akartuk bebizonyítani,
hogy Mi
pusztán Krisztust - és ami
Krisztus – keressük, s az Anyaszentegyház békejobbját senkitől sem tagadja meg, aki azt maga vissza nem
utasítja.
5.
Miután az
általunk tiszta szándékkal
a német földbe
elültetett békefa, amire
népetek érdekében vágytunk, nem hozott gyümölcsöt, senki széles e
világon, akinek szeme van, hogy lásson,
füle van, hogy halljon nem mondhatja már, hogy a felelősség az Egyház és az Egyház
feje oldalán van. A elmúlt évek szemléltető oktatása tisztázza a
felelősségeket. Ez leleplezi a mesterkedéseket, melyeknek
kezdettől fogva nem
volt más célja,
mint amegsemmisítési harc. Abba
a vetésbe, melybe mi a béke magját kívántuk elvetni, mások elhintették - mint a
Szentírás „incimus homo” -ja a bizalmatlanság, a békétlenség, a gyűlölet és az
eltorzítás, a nyílt és rejtett, - ezer forrásból táplálkozó és minden eszközzel
ügyködő. De mikor az emberek alusznak vala, eljöve az ő ellensége és konkolyt
vete a búza közé, és elméne Krisztussal és Egyházával szembeni alapvető
gyűlölség gyommagjait. Őket és csakis
Őket és hangos táblavivőiket illeti a felelősség azért, hogy a béke szivárványa
helyett a német égbolton bomlasztó vallási háború viharfelhői látszanak
1A fordítás alapja: AAS
39 (1937) 145-167; Die katholische Sozialdoktrin in ihrer geschichtlichen
Entfaltung, hg.von A.F. Utz und B. v. Galen, Aachen 1976, II 167-219. Nem
lektorált és cenzurázott!23 Ján. 4,43Mt 13,25: De mikor az emberek alusznak
vala, eljöve az ő ellensége és konkolyt vete a búza közé, és elméne.
.
6.
Miután az általunk
tiszta szándékkal a
német földbe elültetett
békefa, amire népetek érdekében vágytunk, nem hozott
gyümölcsöt, senki széles e világon, akinek szeme van, hogy lásson, füle van,
hogy halljon nem mondhatja már, hogy a felelősség az Egyház és az Egyház feje
oldalán van. A elmúlt évek szemléltető oktatása tisztázza a felelősségeket. Ez leleplezi a
mesterkedéseket, melyeknek kezdettől
fogva nem volt
más célja, mint
a megsemmisítési harc. Abba a vetésbe, melybe mi a béke magját kívántuk
elvetni, mások
elhintették - mint a Szentírás
„incimus homo”-ja a bizalmatlanság, a békétlenség, a gyűlölet
és az eltorzítás, a nyílt és
rejtett, - ezer forrásból táplálkozó és minden eszközzel ügyködő -Krisztussal
és Egyházával szembeni alapvető gyűlölség gyommagjait. Őket és csakis Őket és
hangos táblavivőiket illeti a felelősség azért, hogy a béke szivárványa helyett
a német
égbolton bomlasztó vallási háború
viharfelhői látszanak.
7.
Az általunk mindezek ellenére
mutatott mérséklet nem holmi földi hasznosságból, vagy akár ide
nem illő gyengeségből, hanem csupán abból a szándékból eredt, hogy nehogy a gyommal
együtt bármilyen értékes növényt is kitépjünk; azzal a céllal, hogy
mindaddig ne
nyilvánítsunk nyilvánosan
véleményt, amíg ezen ítélet menthetetlenségére
meg nem érett azidő, azzal az
elhatározással, hogy a
szerződéses hűséget a
másik félnek mindaddigbiztosítsuk, amíg a valóság szigorú
megnyilvánulása azt a leplet fel nem
robbantotta,
melybe az Egyház elleni támadást tervszerűen
elrejtette és elrejti. Még ma is, amikor a Konkordátum által
védett felekezeti iskolák
elleni nyílt harc
és a katolikus
nevelésre jogosultak választási szabadságának megsemmisítése egy az
Egyház számára különösen
fontos területen
a helyzet megrázó
súlyosságát és a
hívő keresztények példátlan lelkiismereti vajúdását jelzi, a
lelkek üdvéért érzett atyai gondoskodás arra int, hogy ne hagyjuk figyelmen kívül
a még meglévő, a szerződés betartásához és a felelősségteljes
megértéshez fűzött akár csekély
reményt. A legtiszteletreméltóbb püspökségek kérésének eleget téve,
fáradtságot nem kímélve
népetek vezetőinél a
megsértett jogok szószólója leszünk -
nem zavartatva az
esetleges napi sikerek,
vagy kudarcok által
– csupán lelkiismeretünknek és
lelkipásztori hivatásunknak engedelmeskedve ellenállunk egy olyanmagatartásnak,
mely az írott jogot nyílt, vagy burkolt erőszakkal kísérel meg elfojtani.
8.
Tiszteletreméltó testvéreim
jelen írásom célja
mégis más. Mint
ahogy Ti is szeretettel meglátogattatok betegágyamnál
úgy fordulunk Hozzátok, s rajtatok keresztül Németország katolikus hívőihez,
kik mind minden szenvedő és szorongatott gyermek a közös Atya
szívéhez különösen közel állnak.
Ezen órában, midőn hitetek a bánat, s a rejtett, vagy nyílt üldözés tűzében
mint az igazi
arany kerül kipróbálásra, midőn
hitetek a szervezett valláskorlátozás ezernyi formája
veszi körül, amire a valósághű tájékoztatás és a normális
védekezési lehetőség hiánya
súlyosan ránehezedik, hitetek
duplán rászolgált az igazság szavára
és annak lelki erősítésére, akinek első elődje felé ezen igen sokatmondó Üdvözítő szavak hangzottak: „Én azonban
imádkoztam érted, hogy meg ne fogyatkozzék a hited ,
hogy te egykor megtérve
megerősítsd testvéreidet”
5 Tiszta Istenhit
9.
Tiszteletreméltó Testvéreim
figyeljetek mindenekelőtt az Istenhitre, minden vallás első és pótolhatatlan alapjára, hogy a német
földön tisztán és hamisítatlanul
megmaradjon. Nem (4Mt 13,25: De mikor az emberek alusznak vala, eljöve az ő
ellensége és konkolyt vete a búza közé, és elméne. 5 Lk 22,32.) istenfélő az,
aki Istent szavát csak szónoklatban használja, csak az, aki e fennkölt
szót az igaz és méltó Istenfogalommal
kapcsolja össze.
10.
Nem tartózik a hívők
közé ki fennkölt
határozatlanságban Istent a
világmindenséggel azonosítja, Istent a világban elvilágosítja, az Istenben
rejlő világot isteníti.
11.
Aki az állítólagos ógermán, kereszténység
előtti elképzelések szerint a személytelen sorsot a személyes Isten elé
helyezi, tagadja Isten bölcsességét és gondviselést, mely ”elér tehát erejével
egyik határtól a másikig, s a mindenséget üdvösen igazgatja„ és mindent jóra
fordít. Egy ilyen személy nem
igényelheti, hogy az Istenhívők közé számítsák.
12.
Mindenki, aki a egy népet, vagy államot, vagy államformát, az
államhatalom hordozóit, vagy a az emberi közösségképzés egyéb alapértékeit –
amelyek a földi rendben fontos és tiszteletet parancsoló helyet foglalnak el –
e földi értékskálából kivesz, s a minden norma,
így a vallási értékek fölé
helyezi, és bálványimádattal isteníti, az felfordítja és meghamisítja a dolgok
Isten által alkotott és parancsolt rendjét. Az ilyen távol áll az igaz
istenhittől és egy ilyen hitnek megfelelő életfelfogástól.
13.
Tiszteletreméltó
Testvéreim, figyeljetek fel
arra a beszédben
és írásban növekvő visszaélésre, melyben Isten
háromszorosan is szent nevét az emberi vágy és útkeresés többé-kevésbé önkényes
alkotásainak üres címkéjévé
teszi! A mi
Istenünk a személyes,
emberfeletti, mindenható
végtelenül teljes Isten,
egy a Szentháromság személyében, háromszemélyű az isteni lét
egységében, minden alkotott létrehozója, a világtörténelem ura és királya és
beteljesítője, ki semmilyen más istent nem tűr és tűrhet meg maga mellett.
14.
Ez az Isten parancsait mint korlátlan uralkodó
közölte. Ezek függetlenek tértől és időtől, országtól és fajtól. Mint ahogy
Isten napja mindenkire, ki emberi orcát visel egyaránt világít, úgy törvénye
sem előjogokat, sem kivételt nem
ismer. Kormányzók és kormányzottak,
megkoronázottak és
közemberek, legyenek bár
magasak és alacsonyak,
gazdagok és szegények - szavai
egyaránt vonatkoznak rájuk. Teremtői
jogának teljességéből következik teljes engedelmességet követelő igénye, mely
egyaránt érvényes az egyénnel és
bármely
közösséggel szemeben. Az
engedelmesség követelménye átfogja az élet minden területét, ahol az erkölcsi
kérdések az isteni törvény magyarázatát követelik és ahol az esendő emberi törvényeket
kell az örökkévaló isteni törvényekhez
illeszteni.
15.
Csakis felületes szellemek eshetnek abba a tévhitbe,
hogy nemzeti Istenről és egy nemzeti hitről beszéljenek, s azt a balgaságot
képviselve, hogy Istent minden világok teremtőjét, minden nép királyát és
törvényhozóját, melynek nagyságához képest minden nép kicsiny „mind a
vízcseppek a vödrön” egyetlen nép
határai közé, egyetlen
faj vér szerinti tömlöcébe szorítsa be.
16.
Krisztus Egyházának püspökei, kiknek az a küldetésük, hogy vigyázzák
„mindazt, ami Istenre vonatkozik” arra kell ügyeljenek, hogy az ilyen káros tévedések, melyek még veszélyesebb
praktikái szoktak kialakulni, a hívők között ne találjanak talajra. Szent
hivatali kötelességük, hogy amennyire tőlük telik mindent megtegyenek, hogy
Isten parancsát az erkölcsre épülő magán és közélet kötelező alapjaként vegyék
figyelembe és kövessék, hogy Isten felségjogait, nevét és az Isten szavát ne
szennyezzék be , hogy az istenkáromlás -szóban, írásban
és képben, mely
néha annyi mint
a tenger partján
a homokszemek –hallgattassék el;
hogy a hívők
engesztelő imája az
istentagadók dacos Prométheusz-szelleme, az istenmegvetők és
istengyűlölők érdekében soha ne lankadjon, hogy egyfajt füstáldozatként megszakítás
nélkül felszálljon a
Mindenhatóhoz, hogy büntető
kezét visszatartsa.
17.
Tiszteletreméltó testvéreink köszönjük Nektek, lelkipásztoraitoknak és
minden hívőnek,akik Isten felségjogait keresztényi kötelességükből a
támadószellemű, a befolyásos körök (6 Bölcs
8,1. 7Iz 40,15. 8 Zsid 5,1. 9Tit 2,5. 3) által
sajnos többszörösen kedvezményezett újpogányság ellenében megvédték és
megvédik. E hála kétszeresen szívből jövő és elismerő csodálattal illeti
azokat, akik e kötelesség teljesítése
során arra méltattak, hogy Isten érdekében földi áldozatot és földi szenvedést vehettek
magukra.
6Bölcs 8,1.7Iz 40,15.8Zsid 5,1.9Tit 2,5
Tiszta Krisztus hit
18.
Semmilyen istenhit nem tartható
hosszabb távon tisztán és hamisítatlanul fenn, ha a Krisztusban való hit nem
támasztja alá. „ és senki sem ismeri a Fiút, csak az Atya, s az Atyát sem
ismeri senki, csak a Fiú, és akinek a Fiú ki akarja nyilatkoztatni.”10 „Az örök élet pedig az, hogy megismerjenek
téged, az egyedül igaz Istent, és akit küldtél, Jézus Krisztust.” 11 „ha
valaki tagadja a Fiút, akkor az Atya sem az övé; ha valaki vallja a Fiút, akkor
az Atya is az övé” 12
19.
Jézus Krisztusban, az emberé lett Istenfiúban
teljesedett be az isteni kinyilatkozás. Sokszor és sokféle módon szólt hajdan
Isten az atyákhoz a próféták által,, ezekben a napokban pedig Fia által
szólt hozzánk..”13 Az
Ószövetség szent könyvei
tejesen Isten szava,
kinyilatkoztatásának szerves
része. A kinyilatkozás fokozatos kibontakozásának megfelelően a megváltás
teljes vasárnapja felett még a előkészületi idő homálya lebeg. Amint az a történelem
és a törvénykönyveknél nem is lehet másképp, ezek sok részletükben az emberi
tökéletlenség, gyengeségek és
bűnök tükrei. Végtelen sok magasztos és nemes dolog mellett e könyvek a külsőségessé válásról és az
elvilágiasodásról mesélnek, melyek a a Isteni kinyilatkoztatást és
ígéretet hordozó ószövetségi
népet újra és
újra jellemezték. Mégis minden előítélettől és
szenvedélytől el nem
vakított szem számára
annál sugárzóbban ragyog fel a
bibliai történetekből ismert emberi
kudarcokból az isteni fény minden viszály és bűn felett győzedelmeskedő üdvösségének iránya. Épp az olyan, gyakran
komorabb viszonyok között nyújt
távlatotokat az Örökkévaló üdvtana, melyek egyben útmutatóak, figyelmeztetőek,
megrázók, felemelőek és boldoggá tesznek. Pusztán a vakság és önhittség csukja
be a szemét azon üdvnevelési kincsek előtt, melyeket az Ószövetség rejt. Aki az
Ószövetség bibliai történelmét és bölcsességét a az Egyházból és az iskolából
száműzni kívánja, az káromolja Isten szavát, a mindenható üdvtervét, szűk és
korlátozott emberi gondolkodást tesz isteni
történelmi tervek bírájává.
Tagadja a a
valóságos, a hús-vér emberként megjelenő Krisztust,
akinek emberi természete abból a népből vétetett, mely Őt keresztre feszítette.
Értetlenül áll az
Istenfiú világraszóló drámája
előtt, ki keresztre feszítőinek gonosztettével
megváltó halálát, mint főpásztori
isteni cselekedetét állította szembe és ezáltal az
Ószövetség az
Újszövetségben való beteljesedését, a
végét és meghaladását hozta létre.
20.
A Kinyilatkozás a Jézus Krisztus Evangéliumában elért magaslata végleges
és örökké kötelező. E Kinyilatkoztatás nem
tűr emberi kéz
általi kiegészítést, sem
pótlást sem önkényes
„Kinyilatkoztatás”-okkal való felváltását, melyet a a jelen bizonyos szószólói
az un. vér és faj mítoszból akarnak levezetni. Mióta Krisztus a felkent a
megváltást elhozta nekünk, a gonosz uralma megtört és részünkre az a kegyelem
adatott, hogy Isten gyermekei lehetünk,
azóta nincs Jézus nevén kívül olyan név az emberek részére az ég alatt, mely boldoggá
tehetné őket.14
Nincs oly ember bár tudjon mindent s legyen képes mindenre, testesítse
meg bár a világ teljes külső hatalmát, aki le tudna fektetni egy olyan alapot,
10Mt 11,27.11Ján 17,3.121
Ján 2,23.13 Zsid 1,1-214 Csel 4,12
melyet Krisztus már le nem
fektetett volna.15Aki Istent és teremtményt, Istenember és Emberfia között
tátongó létkülönbséget szentségtörő módon
összemossa, aki bármely halandót, lett légyen az minden idők
leghatalmasabbika, Krisztus mellé, vagy fölé vagy
ellene merészel állítani, arról azt kell mondjam,
hogy hamis próféta, kire az Írás szava megrázóan
találó: „A mennyekben lakó kineveti őket”16
Tiszta hit az Egyházban
21.
A Krisztusban való hit nem
tartható meg tisztán és hamisítatlanul, csak ha az Egyházban való hitre támaszkodik, mely egyben körülöleli: „Az
igazság oszlopa és szilárd alapja”
17
Maga Krisztus,
kit Isten az
Örökkévalóságba emelt, állította
fel a hit
ezen oszlopait. Parancsolata
szerint az Egyházra kell allgatni 18, az Egyház szavaiból és
parancsaiból Krisztus szavát kell kihallani 19 s ez minden emberre
vonatkozik bárhol és bármikor is él. A
Megváltó alapította Egyház egy - egy minden nép és nemzet részére. Az
Egyház boltozata alatt, csakúgy mint Isten mindent befedő mennyboltja alatt,
minden nép és nyelv helyre és hazára talál,
s van tér minden Isten, mint Alkotó és Megváltó által az egyénbe és a
népközösségekbe plántált
különleges tulajdonság, erény,
feladat és hivatás kibontakoztatására. Az
Anyaszentegyház szíve elég nagy és tágas ahhoz, hogy az ilyen tulajdonságok és
adottságok Istennek tetsző
kibontakoztatásában inkább a
sokféleség
gazdagságát semmint az elkülönülés veszélyét lássa. Az Egyház
örömmel veszi mind az egyesek, mind a népek
emelkedett szellemi szintjét. Igazi teljesítményükben anyai örömmel és
büszkeséggel fedezi fel a nevelés gyümölcsét és a haladást, melyet megáld és
előmozdít,
amikor csak lelkiismerete engedi.
De azt is tudja, hogy e szabadságnak az isteni parancs fensége által meghúzott
határai vannak, mely ezt az Egyházat minden lényeges dolgot illető ügyben a
megbonthatatlan egység szándékával
alapította. Aki ezen
egységet és
oszthatatlanságot megbontja,
a Krisztus menyasszonyának gyémántjai
közül vesz el, azokból, melyekkel Isten maga koronázta
meg. Aláveti magát egy olyan építőmester
általi átvizsgálásának és átalakításának, akinek
a mennybeli Atya
nem adott építési
meghatalmazást.
22.
Az Egyház
isteni kiküldetése, mely
az emberek közt
hat és hatnia
kell, fájdalmasan elsötétülhet,
az emberi ill. túlzottan emberi által,
mely mint gyom időnként újra és újra elburjánzik Isten
birodalmának búzájában. Aki
az Üdvözítő szavát
a botrányról és a
botrányokozókról ismeri, tudja,
hogy az Egyháznak és minden egyes
személynek, hogy kell azt elítélnie,
ami bűn és ami bűn volt. Aki azonban ezeket az egyeseknél - legyenek bár számosan
- meglévő elítélendő eltéréseket hit és
élet, szó és tett, külső tartás és belső érzület
között igazi
erényre törekvést, áldozat
vállalást, testvéri szeretetet,
hősies szentségre törekvést elfelejti,
vagy tudatosan elhallgatja, az
sajnálatos vakságban szenved, s igazságtalan. Amint teljesen
felismerhetővé válik, hogy azt a magas mércét, melyet a gyűlölt Egyházzal szemben
támasztott, abban a
pillanatban elfelejti, amint
olyan jellegű közösségekről van
szó, melyek hozzá érzelmi okból, vagy érdekből közel állnak, akkor kiderül az ő
állítólag megsértett tisztaságérzéséről, hogy az ahhoz hasonlatos - az Üdvözítő
idevágó szavai szerint - amikor valaki
más szemében a szálkát is meglátja, míg maga
15 1 Kor 3,11 16 Zsolt 2,4. 17
1 Tim 3,15. 18 Mt 18,17. 19Lk 10,16.
szemében a gerendát sem. Nem
kevésbé tiszta azok szándéka sem, akik az emberekkel való foglalkozást az
Egyház keretén belül foglalkozássá, sőt
alantas üzletté teszik, és bár a Egyházi hivatalt
viselők Istentől eredő
hatalma nem független
az emberi és
erkölcsi magaslatuktól, még sincs
egyetlen korszak, egyén,
közösség, melynek ne
lenne a kötelessége a tisztességes lelkiismeret vizsgálat, a
kérlelhetetlen lelki megtisztulás, s az átható, tettekben és gondolkodásban
nyilvánuló megújulás. A papságról írt enciklikánkban és a
Akció Katolikának írt
körlevelünkben nyomatékosan könyörögve
utaltunk az Egyházhoz
tartozok, így különösen a a papi és szerzetesi hivatásrendek, valamint a világi
hívek azon szent kötelességére, hogy a hitet és az isteni törvények megszabott
életvezetést -amit az Egyház
fáradhatatlan eréllyel követel meg - hozzák összhangba. És ma is
mélységes komolysággal csak ismételni tudjuk: nem elégséges csupán Krisztus
Egyházához tartozni, hanem az Egyház élő tagjának kell lennünk - mind
szellemileg, mind valóságosan. És csupán azok tartoznak hozzá, akikre kiterjed
az Úr kegyelme, s szüntelen – bűn nélkül, vagy őszinte és tevőleges bűnbánatban
– élik meg az Ő Jelenét. Ha a népek apostola aki „megtestesíti
a kiválasztottságot”, s testét a sanyargatásnak teszi ki, nehogy miután mást prédikált,
önmaga elvetésre méltó legyen 20 , akkor nincs-e a többiek számára,
akik kezére Isten Birodalmának megóvása és gyarapítása van bízva más út, mint az apostoliság és a saját
üdvözülésük legbensőbb összekötésének
útja? Csak így lesz a ma emberiségének és elsősorban az Egyház
ellenségeinek látható, hogy a föld sója, a Kereszténység kovásza nem vált üres
szólammá, hanem képes és kész a kétségben és tévedésben, a közömbösségben és szellemi
tanácstalanságban, a hitben való fáradságban és az Istentől való eltávolodásban
szenvedő mai ember számára a megújulást és a megifjodást elhozni, akik
számára - akár belátják akár tagadják –
ez sürgetőbb mint valaha. Egy a minden részében magára gondoló, minden
ellaposodást és elvilágosodást elutasító, Isten és az Egyház küldetését
komolyan vevő, az istenszeretetben és tevőleges felebaráti szeretetben
megmutatkozó kereszténység lehet és kell
legyen a legmélyebb
alapokig beteg, tartást
és útmutatást kereső
világ példaképe és vezetője, hacsak egy előre nem látható
szerencsétlenség, vagy egy minden képzeletet felülmúló hanyatlás be nem
következik.
23.
Minden igaz és tartós reform végső soron
a szentségből, és olyan emberekből
következik,akik Isten és felebarátjuk iránti szeretetéből kapnak lángra és
nyerik hajtóerejüket. Abból a nagylelkű készen állásukból, mely Isten minden
hívó szavát meghallja és azt mindenekelőtt magában valósítja
meg, alázatosságban és a megszólítottak önbizalmával korszakuk lámpásaivá és megújítóivá növik ki
magukat. Ott ahol a reformok igénye nem személyes becsületesség tiszta
hajtásából ered, hanem a szenvedélyes hangulat kifejezése és kitörése, ott
ahelyett, hogy tisztázna, zavart kelt ; lerombol ahelyett, hogy felépítene; ott
nem ritkán olyan tévutak kiindulópontja volt, amelyek végzetesebbek voltak,
mint azok a hiányosságok, melyeket kijavítani szándékoztak, vagy ürügyül hoztak fel. Bizonyos – az Úr szele ott fúj, ahol akar21 s kövekből megteremtheti szándékainak úttörőjét.22
Akaratának végrehajtóit saját, s nem az emberek tervei szerint választja ki. Ő
azonban, ki az Egyházat megalapította és a pünkösdi forgatagban életre hívta,
nem robbantja fel az Üdvösség épp szándéka szerint létrehozott alapítványának
alapvető szerkezetét. Akit Isten
szelleme áthat, maga magától illő
belső és külső
viszonyban van azzal
az Egyházzal, mely
a Keresztfa nemes gyümölcse, a vezetésre szomjazó világnak az Isteni lélek által adott pünkösdi
ajándéka.
24.
Tiszteletre méltó testvéreim, a
Ti vidékeiteken, egyre hangosabb kórus hangjai hangzanak,melyek az Egyházból
való kilépésre szólítanak fel. Szóvivőik közt többségében olyanok vannak, akik
hivatali beosztásukkal azt a benyomást kívánják kelteni, mintha az Egyházból való kilépés és az ezzel együtt járó, Krisztus
Királlyal szembeni hűtlenség a jelenlegi
201 Kor 9,27.21 Jn 3,8.22 Mt
3,9; Lk 3,8.
állammal szembeni hűség
nyilatkozat különös meggyőző és kiérdemelt formáját képezné. Rejtett és nyílt
kényszerintézkedésekkel, egfélemlítéssel,
gazdasági, szakmai, polgári és más hátrányok kilátásba helyezésével nyomás alá
helyezik a katolikusok és különösen a katolikus
tisztviselők bizonyos osztályának hithez való hűségét, mely nyomás éppannyira jogellenes,
mint emberileg méltatlan. Egész atyai együttérzésünk és legmélyebb részvétünk kíséri
mindazokat, akik Krisztushoz és az Egyházhoz való hűségük miatt ilyen árat kell
fizessenek. Itt azonban elértünk ahhoz a ponthoz, amikor a legvégsőről és
legfennköltebbről, a megmentésről vagy a elpusztulásról van szó, ahol
ennek következtében a hívő számára az egyetlen üdvözítő út a hősies
lelki erő marad. Amikor a megkísértő, vagy elnyomó az Egyházból való kilépés
júdási kísértésével hozzálép, - akár súlyos földi áldozatot fizetve - csak az
üdvözítő szavát tudja
ellenvetésül felhozni: „Távozz
tőlem, Sátán, mert
írva vagyon: Uradat, Istened imádd és csak neki szolgálj”23 Az Egyházhoz így szólnak: Te aki gyermekkorom
óta anyám, életem reménysége vagy, s halálomon közbenjársz érettem, - száradjon össze a nyelvem a szomjúságtól
-, ha földi kísértéseknek, vagy fenyegetéseknek engedve keresztényi eskümet elárulom. Mindazok
számára azonban, aki úgy vélik, hogy az Egyházból történő látszólagos kilépés
ellenére az Egyházhoz való belső hűséget megtartják, legyen az Üdvözítő szava
komoly figyelmeztetés: „Aki engem az emberek előtt megtagad, azt én is
megtagadom a mennyei atya előtt”24Elsőbbséget a tiszta hitnek.
25.
Nem lehet az Egyházban való hitet
tisztán és hamisítatlanul megőrizni, ha az nem
a Római Püspök primátusába való hiten alapul. Ugyanabban a pillanatban,
amikor Péter az összes apostol és tanítvány előtt megvallotta Krisztusban, az
élő Isten fiában hitét, Krisztus hitét és vallomását jutalmazó válasza az
Egyházának, egyetlen Egyházának építéséről szólt, melyet pedig Péterre, mint sziklára épít.25 A Krisztus hit, a hit az Egyházban és annak
primátusában megszentelt
kapcsolatban tartoznak össze.
A valós és
törvényes tekintély mindenütt
az egység köteléke, az erő forrása, fegyver a szétesés és feldarabolódás
ellen, s a jövő záloga; a legmagasabb s
legfennköltebb értelemben, s ez egyedülálló az Egyháznál, az ilyen tekintély a
Szentlélek kegyelmére, s felülmúlhatatlan támogatására számíthat. Ha azok az
emberek, akik még a
Krisztusban való hitben
sem egységesek, számotokra
egy egységes német nemzeti Egyház vágyának, vagy vonzerejének képét vetik fel,
az nem más mint Krisztus egyetlen
Egyházának a tagadása,
az egész világra
irányuló missziós küldetéstől
való nyilvánvaló elrugaszkodás, melyet csupán a világegyház tud
kielégíteni és beteljesíteni. Más
nemzeti Egyházak történelmi útja, ezek szellemi megmerevedése a világi hatalom
általi fojtogatása, vagy szolgasága azt a reménytelen terméketlenséget
mutatja, amely minden az
Egyház szőlőtőkéjétől
elválasztott szőlővesszőre elkerülhetetlen
bizonyossággal vár. Aki az ilyen tévutakkal emiatt a kezdetek kezdetétől
éber és kérlelhetetlen nemmel szembeszegül, nemcsak Krisztushite tisztaságának, hanem
nemzete egészségének és
életerejének tesz szolgálatot.
23Mt 4,10; Lk 4,8. 24 Lk 12,9. 25 Mt 16,18.7
Nemet mondunk a szent szavak és
fogalmak átértelmezésére
26.
Különösen figyelmes szemre lesz
tiszteletreméltó testvéreim szükségetek, midőn vallási alapfogalmakat lényegi
részeitől megfosztják és világi értelemben új értelemmel ruházzák fel.
27.
Keresztényi értelemben a
kinyilatkoztatás: Isten szava az emberekhez. Ugyanezeket a szavakat felhasználni a vér és faj
„sugalmazására”, egy nép történelmének kisugárzására mindenképpen zűrzavart
okoz. Az ilyen hamis érmék nem érdemlik meg, hogy egy hívő keresztény
szókincsébe kerüljenek.
28.
A hit mindannak biztos igazságként való elismerése,
amit Isteni kinyilatkoztatott és azEgyház a hit részeként jelenít meg:
”bizonyítéka annak, amit nem látunk” 26 Saját népének jövőjében való örömteli és büszke bizalom,
mely mindenkinek drága, mégis egész mást jelent, mint a hit vallásos
értelemben. Az egyik embert a másik ellen kijátszani, az egyiket a másikkal pótolni
és ennek alapján
azt követelni, hogy
meggyőződéses keresztényeket „hívőnek”
ismerjenek el, mindez üres játék a szavakkal, vagy a határok tudatos elkenése ill. valami
rosszabb.
29.
.Keresztény értelemben
a halhatatlanság az ember egyénként való
továbbélése a földi halált követően örök jutalomként, vagy örök büntetésként. Ha valaki a
halhatatlanság szavával csupán népének a földi létben meg nem határozott jövőig való kollektív fennmaradását kívánja jellemezni,
az a keresztény hit egyik alapigazságát fordítja ki és hamisítja meg, kikezdi minden vallási, - egy erkölcsi világrendet követelő - világnézet
alapjait. Ha nem kíván keresztény
lenni, mindenesetre le
kellene mondjon arról,
hogy hitetlenségének szókincsét a keresztény fogalomtárból merítse.
30.
Az eredendő bűn Ádám utódainak ha nem is személyes, de örökölt
bűne, mert mindenki vétkezett. A megbocsátás elvesztése és vele az örök életé,
a rosszra való hajlam, melyet mindenkinek
a megbocsájtás, a büntetés, a harc segítségével, s az erkölcsre való
törekvéssel kell visszaszorítania és
legyőznie. Az Isten fiának szenvedése és küzdelme mentette meg a világot
a bűn és halál öröklött átkától. Ezen igazságokban való hit, - mely ma
hazátokban Krisztus ellenfelei olcsó gúnyolódásának tárgya – a keresztény
vallás elidegeníthetetlen részét képezi.
31.
Krisztus keresztje, még
ha sokak számára
puszta említése is
balgaságnak tűnik és bosszúságot
okoz28, a keresztények számára a megváltás jele, az erkölcsi nagyság
és erő lobogója marad. Ennek
árnyékában élünk. Csókjával
halunk meg. Sírunkon hitünk hirdetőjeként
kell álljon, mint az örök fényesség felé fordult reménységünk tanúja.
32.
Az alázat az
Evangélium szellemében, s
az segélykérő ima
Isten megbocsátásáért az önbecsüléssel, az önbizalommal valamint a
hősies gondolkodással jól összeegyeztethető. Krisztus Egyháza
mindenkor egészen a legutóbbi
időkig több hitvallóval
és önkéntes vértanúval bírt,
mint minden bármely más szellemi
közösség és nincs rászorulva arra, hogy ilyen
oldalról a hősiesség
és hőstetteket illetően
kioktassák. Ezen újító,
aki sekélyes beszédében a Krisztusi alázatot mint saját magunk
megaláztatását és gyávaságot jellemzi, önmaga ellenszenves kevélységét gúnyolja ki.
33.
Kegyelemnek a szó nem igazi értelmében mindazt
nevezhetjük, amit a teremtés során a teremtőtől
származik. A kegyelem a szó igazi és keresztényi értelemében azonban magába foglalja az isteni szeretet
természetfeletti bizonyítékát, azt a kegyes jóindulatot és isteni közrehatást, mely által Ő az embert azon legbensőbb
életközösségbe magához emeli, amit az Új Testamentum istengyermekségnek nevez.
„Nézzétek, mekkora szeretetet tanúsított rántunk az Atya, hogy Isten
gyermekeinek neveznek, és azok is vagyunk!”29
26Zsid 11,1 27 Rom 5,12. 28 1 Kor 1,23 8
Tévedés e természetfeletti kegyelem elutasítása
arra hivatkozva, hogy
az idegen az
állítólagos németség
lényegétől, ez nyílt
hadüzenet a kereszténység egy
alapigazsága ellen. A természetfeletti kegyelem és a természeti
adomány közé tett egyenlőség a vallás
által alkotott és megszentelt szókincsbe való erőszakos beavatkozás. Isten
népének pásztorai és őrzői mindent meg
fognak tenni, hogy
a szentségek ezen
rablásával és a
lelkek megzavarására törekvésével kellő éberséggel ellene hassanak. Erkölcsi
tanítás és erkölcsi rend
34.
Az emberiség erkölcsössége az igaz és tisztán
megőrzött Istenhiten alapszik. Minden olyan kísérlet, mely az erkölcsi tanítást
és az erkölcsi rendet a hit sziklára épült alapjáról el kívánja mozdítani és az
emberi normák futóhomokjára kívánja építeni, előbb vagy utóbb az egyének
és a közösségek erkölcsi romlását
eredményezi. Az az esztelen, ki így szólt szívében: „Nincs Isten!30
, az erkölcsi romlottsághoz vezető
utakat alakítja ki. Légiónyi
lett azoknak a balgáknak a száma, akik ma arra vetemednek, hogy az
erkölcsiséget a vallástól elválasszák. Nem látják, vagy nem akarják látni, hogy
a hitvallásszerű, azaz világos és határozottan eltökélt kereszténység az oktatásból és a nevelésből,
a társadalom és a közélet alakításában való közreműködésből való száműzése a szellemi szegénység és a
hanyatlás útjához vezet. Se az állami kényszerítő hatalma semmilyen tisztán
földi, önmagában mégoly nemes és
magasztos eszme sem maradhat
tartósan fenn, amely az isten- és a keresztényi hitből fakadó végső és döntő
ösztönzést szándékozna pótolni. vegyék
el az embertől akár a legnagyobb áldozatot, hogy a kis Ént adja oda a
közérdekre hivatkozóknak, vegyék el az örökkévalóból
és Isteniből eredő erkölcsi
támaszt, a felemelő és vigaszt nyújtó hitben rejtő támaszt minden jó
megjutalmazójában, s minden rossz megtorlójában, - s ekkor
hatalmas tömegek számára a végeredmény nem a kötelesség igenlése,
hanem az attól való menekülés lesz. Isten
Tízparancsolatának és az Egyház parancsának betartása – mely utóbbi semmi
egyéb,mint az Evangélium
normái megvalósításának meghatározása –
minden egyes emberszámára
a tervszerű önnevelés, az erkölcsi megerősödés és jellemformálás
páratlan iskoláját jelenti. Egy olyan iskolát,mely sokat követel, de nem túl
sokat. A jóságos Isten, aki mint törvényhozó így szól: „neked kell” ,
kegyelmével a képességet és a
teljesítést is megadja. Az erkölcsösséget létrehozó erők erős mélyreható hatásait kihasználatlanul
hagyni, sőt számukra a népnevelés
kerületeibe vezető utat
tudatosan elzárni, felelőtlenül a népközösség vallási
alul táplálását eredményezi. Az
erkölcsi tanítást szubjektív,
a koráramlattal változó emberi vélemények való kiszolgáltatása ahelyett,
hogy az örökkévaló Isten szent akaratának, üzenetének megfelelően lehorgonyoznák, bomlasztó erők számara nyit
ajtót, kaput. A lelkiismeret
objektív erkölcsi tanítással való
nevelésére vonatkozó – az élet
minden területének és
rendjének nemesítését célzó
- örök irányelveinek ezáltal
megkezdődő feladása a nép jövője elleni bűn, melynek keserű gyümölcseit
a következő nemzedéknek kell majd megkóstolnia.
29 1 Ján 3,1 . 30 Zsolt 13,1.9
A természeti törvény elismerése
35.
A kor végzetes vonása, hogy úgy
mint az erkölcsi tanítás esetében a jogi élet és joggyakorlat alapjai is egyre jobban eltávolodnak az igazi istenhittől és kinyilvánított isteni
üzenettől. Itt elsősorban az un. természeti jogra gondolunk, melyet maga a
Teremtő ujja írt a emberi szív
tábláira 31, s melyet
az egészséges, a bűn és szenvedély által
el nem homályosított értelem e táblákról le tud olvasni. E természeti jog
parancsai alapján lehet minden pozitív jogot, eredjen az bármely jogalkotótól,
erkölcsi tartalma, s ezzel erkölcsi
kényszerítő ereje és
lelkiismereti kötelezettsége
szerint megvizsgálni. Azok az emberi
törvények, melyek a természeti törvénnyel feloldhatatlan ellentmondásban
állnak, születési hibában szenvednek, melyet sem kényszerítő erő, sem a külső
hatalom kiteljesedése nem orvosolhat. Ezzel a mércével kell azt az
alapszabályt mérni, miszerint „A Jog
az, ami a népnek használ”, amennyiben az ember elfogadja, hogy erkölcsileg
megengedhetetlen sohasem szolgálhatja a nép
javát. Azt már a régi pogányok is felismerték, hogy a mondatot annak érdekében, teljesen helyesen
szóljon tulajdonképpen meg kell fordítani: „ Soha sem hasznos
valami, ha egyúttal erkölcsileg nem helyes. És nem azért jó, mert hasznos,
hanem mert erkölcsileg helyes, ezért hasznos is.”32 Ha ettől az erkölcsi szabálytól
eltávolodnánk, az az államközi kapcsolatokban a népek közötti állandó hadiállapot jelentené. Az állam
belső életében a hasznossági és jogi megfontolásokat egymással összekeverve
félreismeri azt az alapvető tényt, hogy az ember, mint személyiség olyan
istenadta jogokkal bír, melyek megvonását minden - a közösség részéről
célzott beavatkozással való
tagadásával, felfüggesztésével, vagy parlagon hagyásával szemben - ki kell zárni. Ezen igazság
figyelmen kívül hagyása átsiklik afölött, hogy az igazi közjót végül is az
az emberi természet határozza meg és
teszi
felismerhetővé, melyet egyrészt személyes joga és szociális kötödése
közötti harmonikus kiegyenlítődés,
másrészt a társadalom azonos
emberi természetből függő célja
jellemez. A társadalom a Teremtő
szándéka szerint az
egyéni és társadalmi
tervek teljes
kibontakoztatásának olyan
eszköze, melyet az egyes embernek adva
és tőle elvéve, az ő saját és az összes többi ember javára kell kihasználnia.
Azokat az átfogóbb és magasabb értékeket is, - melyeket az egyén nem, csak a
társadalom tud megvalósítani, - a
Teremtő
végül is
az ember érdekében,
az ő természeti
és természetfeletti kibontakozása és beteljesedése érdekében
akart. E rendtől
való való eltérés
megrezegteti azokat a tartótóoszlopokat, melyeken a társadalom
nyugszik, és veszélyezteti ezzel a
nyugalmat, a biztonságot, s végül magát a társadalom fennmaradását.
36.
A hívő ember el nem vehető joga, hogy hitét
megvallja és neki tetsző módon gyakorolja. Azok a törvények, melyek e hit megvallását és gyakorlását elnyomják, vagy
megnehezítik, a természeti törvénnyel ellentétesek.
37.
A lelkiismeretes, nevelési kötelezettségük tudatában lévő szülők első
és eredendő joga, hogy Isten által
nekik adományozott gyerekeik nevelését az igaz hit szellemében, annak alapelveivel és előírásaival összhangban határozzák meg.
Azok a törvények, vagy más intézkedések,
melyek a szülők
e természetjogon alapuló
akaratát az iskola
kérdésében kiiktatják, vagy fenyegetéssel és
kényszerrel érvénytelenítik, ellentétben
állnak a természetes joggal és a
legmélyebben, azaz velejükig erkölcstelenek.
38.
Az Egyház mint az isteni természeti jog
hivatott védelmezője és értelmezője nem tehet másképp, minthogy a legutóbbi
időkben a nyilvánvalóan nem szabad állapotok közt lezajlott iskolai
beiratkozásokat a kényszer alattinak tekintse, mely híján van minden
jogszerűségnek.
31 Rom 2,14-15. 32 Cicero:
De officiis 3, 30.Az ifjúsághoz
39. Annak helytartójaként, aki az Evangéliumban
egy fiatalemberhez így szólt:”Ha elfogadod az életet, tartsd meg a parancsokat”33
kiváltképp az ifjúsághoz, atyai üzenetünk van.
40.
Ma ezer szájból hangzik el fületek
hallatára egy olyan evangélium, melyet
nem az égi Atya nyilatkoztatott ki. Ezer tollból írnak egy olyan
látszatkereszténység szolgálatában, mely nem Krisztus kereszténysége. A
nyomtatott sajtó és a rádió nap mint nap
hit- és egyházellenes
tartalmakkal áraszt
el benneteket, kíméletlenül és
tiszteletlenül támadják azt,
ami számotokra fennkölt és szent kell legyen.
41.
Tudjuk hogy, sokan, igen sokan
közületek a hit és az Egyház iránti hűség, az Egyházi, a Konkordátumban védettséget
élvező egyesületekhez tartozás
kedvéért el kellett
és kell viseljétek a
félreértés, gyanúsítás, a
becsmérlés, hazafias hűségetek
megkérdőjelezésének komor időszakát, s
gyakran kárt kellett szenvedjétek a hivatásban és a társadalmi életben. Nem
ismeretlen számunkra, hogy Krisztus mily
számos névtelen katonája áll soraitokban, kik szomorú szívvel, de emelt fővel
viseli sorsát és vigaszt csupán abban a gondolatban lel, hogy a megaláztatást
Jézus nevéért szenvedi.34
42.
Ma, amikor új veszélyek és feszültségek
fenyegetnek, így szólunk ehhez az ifjúsághoz: ”Ha valaki más evangéliumot hirdet nektek, mint amit
átvettetek” jámbor anyátok térdén ülve,
hívő apátok ajkáról, egy Istenéhez és Egyházához hű nevelő tanításából - „az
átkozott
legyen!.”35 Ha
az állam állami
ifjúsági szervezetet hoz
létre, mely mindenki
számára kötelező szervezet, akkor
az Egyházi egyesületek
jogának megsértése nélkül,
akkor a fiataloknak maguknak
és Isten előtt
értük felelő szüleik
legtermészetesebb elidegeníthetetlen joga, hogy követeljék: ezt a
kötelező ifjúsági szervezetet tisztítsák
meg minden olyan tevékenységtől, mely keresztény, vagy egyházellenes szellemű.
Ez a egészen a legutóbbi időkig, sőt a jelenben is a hívő szülőket
megoldhatatlan lelkiismereti probléma elé állította, mivel nem tudják az
államnak adni, amit az állam nevében követelnek anélkül, hogy Istent
megfosztanák attól, ami.
43.
Senki sem gondol arra, hogy Németország
ifjúságának útjába akadályokat görgessen, mely , a szabadságszeretet ápolására és a haza iránti
elszakíthatatlan hűségre irányuló igazi
népi közösség megvalósításához vezet. Az ami ellen fellépünk és fel kell
lépjünk az a szándékos, s tervszerűen szított ellentmondás, ami ezek a nevelési
célok és a vallásiak között feszül. Ezért
kiáltjuk oda ennek
az ifjúságnak: énekeljétek
csak a szabadságdalaitokat, de
ne feledjétek Isten gyermekeinek szabadságát eközben! Ne engedjétek,
hogy e pótolhatatlan szabadság nemessége
a bűn és érzéki élvezetek rabszolgaláncaiban tűnjön el. Aki a földi haza iránti
hűséget énekli meg, nem szabad hűtlennek lennie Istenéhez, Egyházához, nem lehet örök
hazájának árulója és
szökevénye. Sokat beszélnek
nektek manapság hősies nagyságról, mely
tudatosan és igaztalanul
ellentmondásban van az
Evangélium alázatosságával és türelmével. Miért hallgatják el előletek,
hogy az erkölcsi harcban is van hősiesség?
Hogy a keresztelő napja tisztaságának megőrzése is olyan hősies tettet
jelent, ami megérdemelt dicsérete vallási és természeti területen biztosra
vehető? Sokszor akarják veletek elhitetni az Egyház történetének emberi gyarlóságait. De miért hallgatják el
azokat az Egyház nagy tetteit, melyek
történetét kísérték az évszázadokon keresztül, a szenteket akik ezt
véghezvitték, s az áldást, mely népetek és ez az Egyház közötti élő
kapcsolatból a nyugati Egyház kulturális
életére áradt? Sokat beszélnek nektek a sportolásról. A mértékkel és célzottan
végzett testedzés jót tesz az ifjúságnak. A sport tevékenység mértéke jelenleg azonban
sokszorosává vált annak a terjedelemnek, ami sem a test és lélek harmonikus kifejlesztését,
sem a családi élet illő ápolását, sőt a vasárnap megszentelésének parancsát nem
veszi figyelembe
33Mt 19,17.34 Csel 5,41. 35Gal
1,9.1
A tiszteletlenséggel határos
közömbösséggel veszik el az Úr napját,
s így azt
a megszentelést és
szellemi odafigyelést, mely
a legjobb német hagyományra oly jellemző. Bizalommal
telve azt várjuk a hívő katolikus
ifjúságtól, hogy a kötelező állami szervezetek nehéz világában
nyomatékosan szerezzenek érvényt a vasárnap keresztény megszentelése jogának,
hogy testük edzése
mellett halhatatlan lelkükről
se feledkezzenek meg, ne hagyják magukat a gonosz által legyőzetni,
sokkal inkább győzzétek le rosszat jóval36; hogy legnagyobb és
legszentebb becsvágyuk az legyen: az örök élet versenypályáján nyerjék el a
győzelmi koszorút.37
Papokhoz és szerzetesekhez
44.
Az elismerés, a buzdítás és a figyelmeztetés
rendkívüli szavával fordulunk Németország hanem népetek és hazátok jólléte
elleni bűn is lenne. Mindazok , akik a
püspökeiknek felszentelésükkor tett ígéret hűségüket megtartják, mindazok akik
lelkipásztori kötelességük teljesítése miatt szenvedésben és üldözésben
részesültek, vagy részesülnek, - sokak számára ez a börtöncellát és a
koncentrációs tábort jelenti - a Kereszténység atyjának elismerésében és
hálájában fognak részesülni.
45.
Mindkét nembeli katolikus szerzetesrendre
egyaránt vonatkozik atyai köszönetünk, szívbeli részvétünkkel egyetemben azért a sorsért, mely a rendek elleni
intézkedések következtében sokakat
közülük áldásos és
szeretett hivatásukból kiragadott.
Ha egyesek hibáztak, s hivatásukhoz méltatlannak is bizonyultak,
nem csökkenti az Egyház által is elítélt eljárásuk azon hatalmas
többség szolgálatait, akik
önzetlenül és önkéntes
szegénységben azért fáradoztak, hogy
Istenüket és népüket
odaadással szolgálják. A
lelkipásztorkodásban, a betegápolásban
és az iskolában működő rendek buzgósága, a hűsége, az erényre törekvése, a felebarátok tevőleges
szeretete az egyén
és a közösség
jólétéhez való dicséretes hozzájárulás úgy
most, mint a
jövőben, mely számára
kétségtelenül egy későbbi, nyugodtabb kor több igazságot
szolgáltat, mint a felforgatott jelen. Bízzunk a szerzetesi közösségek vezetőiben,
hogy a nehézségeket és
megpróbáltatásokat olyan alkalomnak tekintik, amikor megkettőzött
buzgósággal, elmélyült imával, szent
elhivatottsággal, igaz kolostori fegyelemmel a Mindenhatótól, s nehéz
munkájukra új áldást, s új
termékenységet kérnek.
A laikus hívőkhöz
46.
Szemünk előtt hű fiaink és leányaink
végeláthatatlan tömege áll, akiktől a
németországi Egyház és saját szenvedésük
nem rabolta el odaadásukat Isten ügyéhez,s nem rabolt el semmit a
kereszténység atyja iránt érzett odaadó
szeretetükből, semmit a püspökök és papjaik iránti engedelmességükből, semmit
abból a örömteli elszántságból, hogy a jövőben -történjen bármi is – hűek
maradjanak ahhoz, amiben hittek és
amit szent örökségként felmenőiktől
megszereztek. Mindannyiuknak
megindultan küldjük szívből
jövő atyai üdvözletünket.
47.
Így mindenekelőtt az egyházi szövetségeknek,
akik derekasan és az árat tekintve
sokkal
36 Róm 12,21. 37
1 Kor 9,24-25.
fájdalmasabb áldozatot hoztak a
Krisztushoz való hűségben, s akik elzárkóztak attól, hogy feladják azt
a jogot, amit
egy ünnepélyesen megkötött
egyházi egyezmény számukra hűségben és hitben biztosított.
48.
Különösen bensőséges üdvözletünk
illeti a katolikus szülőket. Istenadta nevelési joguk és kötelességük épp
a jelen pillanatban
is egy olyan
harc központjában áll,
melynél végzetesebbet el sem lehetne képzelni. Krisztus Egyháza nem teheti meg, hogy csak
akkor kezdjen szomorkodni és vádolni, amikor már az oltárokat dúlják fel, amikor szentségtörő kezek Isten
házait füstbe és lángokba borítják. Ha
megkísérlik, hogy a keresztelés által megszentelt gyermeklélek szentségtartóját Krisztus-ellenes neveléssel
szentségtelenítsék meg, ha Isten ezen élő templomából a Krisztus hit
örök mécsesét kiszakítsák, és helyére egy olyan pót-hit lidércfénye kell
kerüljön, melynek a kereszt hitéhez
semmi köze, akkor közel jutunk a templom szellemi megcsúfolásához, s ekkor
minden hitét megvalló keresztény kötelessége, hogy a felelősségét a másik
oldalon állókétól világosan megkülönböztesse, lelkiismeretét elhatárolja minden
vétkes közreműködéstől egy ilyen végzetes
és romlott dologban. Ha az
ellenfelek minél jobban
arra törekszenek, hogy
sötét szándékaikat letagadják és megszépítsék, annál nagyobb a tere a
növekvő bizalmatlanságnak és a keserű
tapasztalat által felélesztett gyanakvó éberségnek. Az arra nem hivatottak
által ellenőrzött és béklyóba zárt vallásos oktatás formális fenntartása egy
olyan iskolában, ahol más világnézeti tantárgyak keretében ugyanazon vallás
ellen tervszerűen és gyűlölködve
dolgoznak, soha nem lehet olyan
igazolási alapot találni,
hogy egy ilyen
vallásosságot szétverő iskolatípushoz egy
hívő keresztény önként
csatlakozzon. Tudjuk szeretett
katolikus keresztények,
hogy nálatok ilyen
önkéntességről nem lehet
szó. Tudjuk, hogy
egy közöttetek megtartott szabad
és titkos szavazás egyértelmű mindent elsöprő népszavazás lenne a
felekezeti iskola mellett.
És emiatt a
jövőben fáradságot nem
kímélve nyíltan felpanaszoljuk
az azért felelős helyeken az eddigi kényszerintézkedések jogellenességét, s a szabad
akaratból történő iskolaválasztás
kötelességszerűségét. Mindeközben ne feledjétek, hogy az
isteni akaratból a
titeket a gyermekeitekkel összekötő
felelősség kötelékétől semmilyen
földi hatalom oldhat fel. Senki azok
közül, aki ma nevelési jogotokat fenyegeti és aki nevelési kötelességetek alól
felmenteni tervez, nem fog helyettetek az Örök Bíró előtt válaszolni, amikor Ő
az kérdi tőletek: Hol vannak azok, akiket nektek adtam? Bárcsak mindannyian azt
tudnátok válaszolni: „
Akiket nekem adtál,
azok közül senkit
sem vesztettem el”38
49.
Tiszteletre méltó Testvéreim! Bizonyosak
vagyunk abban, hogy azok a szavak, melyeket e döntő órában nektek és rajtatokon
keresztül a Német Birodalom katolikusai
felé intézünk, oly visszhangra találnak hű fiaink szívében és tetteiben, hogy az közös Atyánk szerető gondoskodásának megfeleljen. Ha
van valami, amiért
az Úrhoz különös
buzgalommal könyörgünk, az a következő: érje el szavunk azok szívét és
fülét, s késztesse elgondolkozni azokat, akik
hagyják magukat a Krisztussal és Szent Evangéliumával
szemben állók általcsábítással és fenyegetéssel bekeríteni.
50.
Üzenetünk minden szavát mérlegeltük az Igazság és egyben a Szeretet
mérlegén. Nem kívántunk sem az
időknek nem megfelelő
hallgatással, a felvilágosítás elmaradásával bűnrészesek lenni, sem
azáltal, hogy szükségtelen szigorúsággal, szívünket megkeményítjük azokkal
szemben, akik lelkipásztori felelősségünk alá tartoznak és akik pásztori
szeretete már csak azért sem kevésbé fontos, mert jelenleg a tévedés és az
idegenné válás útját járják. Azt kívánom azoknak, akik új környezetük
szokásaihoz idomulva az elhagyott Isten házát s Atyát magát a hűtlenség,
hálátlanság sőt a méltánytalanság
szavával illetik, felejtsék el amit maguk mögé vetettek; eljő a nap, amikor a
Istentelenség és a lelki elveszettség borzalma e ma elveszett Fiúk felett
összecsapnak, s őket a honvágy
visszahajtja ahhoz „az Istenhez, aki ifjúságukat megörvendeztette” és az Egyházhoz, kinek anyai keze számukra a
mennyei Atyához vezető utat mutatta. Szüntelen azért imádkozunk, hogy ennek az
órának eljöttét meggyorsítsuk.
38Jn 18,9.13
51.
Úgy mint
az Egyház más korszakaiban ez egy új fellendülés és a belső lelki
megtisztulás előhírnöke lesz, amennyiben
a hívők akarata
és Krisztus követőinek
szenvedésre való készsége elég
nagy lesz, hogy az egyházüldözők fizikai hatalmával a belső hit feltétlenségét,
az örökkévalóságban való remény elpusztíthatatlanságát, a tetterős szeretet
ellenállhatatlan mindenhatóságát
állítsák szembe. A
szent böjti és
húsvéti idő, mely
a büntetés általi bensőségessé válást hirdeti, és a
keresztények tekintete még többször irányul a keresztre, s egyidejűleg a
Feltámadott fensőbbségére mint különben, legyen mindannyiatok számára örömmel
üdvözölt és buzgón kihasznált alkalom, hogy az értelmet és lelket a Krisztus keresztjéből kisugárzó hősiesség, szenvedés, és győzelem
szellemével töltsétek meg. És ekkor, s
ebben bizonyosak vagyunk, az Egyház ellenségei, kik úgy vélik eljött az órájuk,
hamarosan rájönnek, hogy túl korán örültek, s nyúltak az ásóért. És akkor eljön
a nap, amikor Krisztus ellenségeinek
győzelmi dalai helyett, a Krisztushoz hű emberek ajkáról és szívéből a
felszabadulás Te Deum-ja szállhat fel az égbe, a Mindenható felé irányuló hála Te Deum-ja, az öröm Te Deum-ja arról, hogy a német nép ma
elkóborolt részeit tekintve is a vallási hazatérés útjára lépett, a szenvedés által megtisztított hite térdét
meghajlítja Jézus Krisztus, az Idő és örökkévalóság Királya előtt és a nyugati
keresztény Egyházat tagadók és megsemmisítők elleni harcban más népek jó
szándékú embereivel összhangban arra készül, hogy teljesítse azt a hívatást, amit az Örökkévaló tervei számára kijelöltek.
52.
Ő, aki a
szívet és a
vesét átvizsgálja40, ő
a tanunk, hogy
nincs más szívből
jövő kívánságunk, minthogy helyreállítsuk az
Egyház és az
Állam közti igaz
békét Németországban. Ha azonban
hibánkon kívül a béke nem jöhet
létre, Isten Egyháza a Mindenható
nevében - kinek karjai ma sem rövidebbek - megvédi jogait és szabadságát. Benne bízva
„nem szűnünk meg
imádkozni és könyörögni”41 érettetek, az
Egyház gyermekeiért, azért, hogy a bánat napjai lerövidüljenek, és az
megmérettetés napján titeket hűnek találjanak; és az ellenségekért és
üldözőkért is: bárha az minden irgalom
és minden fény Atyja a felismerés
damaszkuszi óráját ajándékozná nekik, számukra és azon sokak számára, akik
velük együtt tévedtek ill. tévednek.
53.
Ezzel a könyörgő imával a szívben
és az ajkakon az Isteni segítséget biztosítékként atyai szeretettel nyújtjuk
apostoli áldást, támasztékként a
Ti nehéz és
felelősségteljes elhatározásaitokban,
a harcban való
megerősítésként, a szenvedésben vigasztalásként, nektek hű népetek püspöki
pásztorai, a papoknak és rendtagoknak, az Akció Katolika világi apostolainak, s
mind-mind az Egyházmegyei tagoknak, s nem utolsó sorban a betegeknek és a fogva
tartottaknak. Kelt, Vatikánban,
Húsvétvasárnap, 1937 március 14.
Pius PP. XI.
39Zsolt 42,4.40Zsolt 7,1041Kol
1,9.14
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése