Népszerű bejegyzések

2016. március 14., hétfő

A felszabadítási teológia helyes értelmezése I. rész

A keresztény szabadság politikai dimenziói a felszabadítási teológia tükrében

LUKÁCS LÁSZLÓ SCHP

LUKÁCS LÁSZLÓ  piarista szerzetes, teológus, a Sapientia Szerzetesi Hittudományi Főiskola alapító rektora, a
Vigilia főszerkesztője;  lukacs.laszlo@sapientia.hu

Abstract
The Pastoral Constitution Gaudium et spes of the Second Vatican Council turned deliberately
towards the life of humankind declaring that promoting justice and peace in the world is the essential part of evangelisation. The call of Pope St John XXIII for “a poor church serving the poor” found  a positive  echo  among the  council  fathers  –  the “Catacomb  Pact” being  a concrete sign of this new commitment.
“The preferential option for the poor” was welcomed first of all in the churches of Latin- America. Bishops, priests and lay Catholics turned against the violent dictatorships of the continent and the exploitation of the poor. The article analyses the movement in three levels: single heroes or martyrs who took an active role in the political struggles; the work of CELAM with its conferences in Medellín, Puebla, Santo Domingo and Aparecida; and finally the main stream of the liberation theologies. The third part of the article draws a balance of the LT, summing up its main characteristics and also its criticism on part of the Congregation of Faith.

Keywords: preferential option for the poor, liberation theology, CELAM, Second Vatican
Council, the church and the modern world
Kulcsszavak: elsődleges opció a szegényekért, felszabadítási teológia, CELAM, II. Vatikáni
Zsinat, az Egyház és a modern világ



1. A SZABADSÁG KÉTFÉLE – TEOLÓGIAI ÉS POLITIKAI – ÉRTELME

A szabadság szónak látszólag eltérő a jelentése a politikában, és más a teológiában. A keresztény hagyományban az igazi szabadság Krisztus megváltó művének gyümölcse: az ember „a  mulandóság szolgai  állapotából felszabadul az  Isten  fiainak dicsőséges szabadságára” (Róm 8,21). „Testvérek, ti szabadságra vagytok hivatva” (Gal 5,13). „Ahol az Úr Lelke, ott a szabadság” (2Kor 3,18). A keresztény hagyomány századokon át az emberi akarat szabadságával foglalkozott, ezen belül is elsősorban a jó és a rossz közötti választást, a bűnt és annak következményeit vizsgálta, másrészt a kegyelem és a szabad akarat viszonyát elemezte – ennek legélesebb vitája a pelagianizmussal zajlott az V. század elején. A századok során kikristályosodott az a felismerés, hogy a döntési szabadság az emberi személy lényegéhez tartozik: teremtményként is szabad még az Isten által felkínált igazság és szeretet színe előtt is: elfogadhatja vagy elutasíthatja azt. Ebből másodlagosan következett, hogy joga van a szabadsága konkrét megvalósításához szükséges térhez: önrendelkezését semmilyen hatalom, politikai vagy gazdasági erő nem szüntetheti meg. Tehát elsődleges a személyes döntés szabadsága, ehhez képest csak másodlagos az ehhez szükséges feltételek biztosítása. Számtalan példa bizonyítja, hogy ha az ember belsejében szabad, akkor ezt nem vehetik el tőle a külső körülmények, bármilyen erőszakosak, elnyomóak, igazságtalanok legyenek is azok.
A politikai és társadalmi életben főleg a felvilágosodás, illetve a francia forradalom óta jelent meg egyre radikálisabban az emberi (polgári) szabadságjogok követelése, majd a demokratikus jogállam fogalma, amely megfelelő intézményekkel és jogrenddel biztosítja polgárainak cselekvési szabadságát. Jelszavuk: „Azt csinálhatok, amit akarok” – persze a mások és a közjó sérelme nélkül, a törvények adta kereteken belül.1 A szabadság tehát: demokratikus jogállamban mindenki számára egyenlően biztosított alapjogok, cselekvési, szólási, gyülekezési, egyesülési, lelkiismereti stb. szabadság, az igazságos törvények adta keretek között. Legátfogóbb megfogalmazását Az emberi jogok egyetemes nyilatkozata tartalmazza, amelyet az ENSZ 1948-ban fogadott el.
Mivel az iparosodott társadalmakban egyre nagyobb egyenlőtlenségek alakultak ki, a XIX. század végétől az Egyház társadalmi tanítása próbált választ adni, amely az idők folyamán fokozatosan fejlődött és konkretizálódott, nyomon követve a társadalmi-gazdasági viszonyok változását is.

2. AZ EGYHÁZ NYIT A SZABADSÁG EVILÁGI, TÁRSADALMI ÉRTELMEZÉSE FELÉ

A döntő áttörést a II. Vatikáni Zsinat (1962–1965) hozta meg az Egyház küldetésének újrafogalmazásával. Egyértelművé tették, hogy az Egyház evangelizáló feladata nem csupán a túlvilági üdvösség hirdetésére és a történelemben való megjelenítésére irányul. Törődnie kell az ember evilági boldogulásával is, amint azt XXIII. János pápa már a zsinat meghirdetésekor határozottan kijelentette.2 A pápa ezzel kapcsolatban még egy új szempontra hívta fel a figyelmet: az Egyháznak tanulmányoznia kell „az idők jeleit” (Mt 16,3). Az Egyház benne él a történelemben, az evangéliumot nem légüres térben hirdeti. A teológiának meg kell ismernie azt a kort, amelyben benne él, hogy így meg tudja szólítani korának embereit, és sorsközösséget tudjon vállalni velük. Így kapott jelentős szerepet „az idők jelei” fogalom a XX. századi teológiában: a teológia hagyományos forrásai („locus theologicus”) – amilyen például a Szentírás és a Szenthagyomány – mellett Isten szólhat hozzánk a történelmi körülményeken keresztül is. A hidegháború közepette ilyen kihívásnak nevezte a pápa a béke megteremtését, illetve a szegények melletti kiállást, amint ezt két enciklikájában is megfogalmazta.3
A béke védelméről külön fejezet szól a Gaudium et spes konstitúcióban, a szegények sorsa azonban végül nem kapott ilyen kiemelt helyet a zsinati szövegekben – bár a dokumentum a mai világ általános jellemzésében utal a súlyos társadalmi és gazdasági egyensúlytalanságokra, a szegények és a gazdagok közti kiáltó ellentétekre mind nemzetközi szinten, mind egy-egy országon belül (GS 8–9). Emellett pedig több más dokumentum is utal rá.4 Érdekes viszont, hogy a zsinat befejezésének huszadik évfordulója alkalmából összehívott rendkívüli szinódus már a zsinat legfontosabb témái között említi a szegények melletti opciót:
„A  II.  Vatikáni  Zsinat  nyomán  az  Egyház  erősebben  tudatára  ébredt  a  szegények,  az elnyomottak, a peremre szorítottak szolgálatára szóló küldetésének. […] Az Egyháznak prófétai módon el kell ítélnie a szegénység és az elnyomás minden formáját, és mindenütt védelmeznie és szorgalmaznia kell az emberi személy alapvető és elidegeníthetetlen jogait.”5


1 Vö. KLAUS M. MEYER-ABICH: Determination und Freiheit, in Franz Böckle – Franz-Xaver Kaufmann – Karl
Rahner – Bernhard Welte (Hrsg.): Christlicher Glaube in moderner Gesellschaft, Teilband 4, Herder, Freiburg,
1982, 13.
2 XXIII. JÁNOS PÁPA Humanae Salutis kezdetű apostoli konstitúciója.

3 Mater et magistra, 1961; Pacem in terris, 1963.
4 Vö. például: Apostolicam actuositatem határozat a világiak apostolkodásáról, 5. „Az Egyháznak nemcsak az a küldetése, hogy megvigye az embereknek Krisztus üzenetét és kegyelmét, hanem az is, hogy áthassa és tökéletesítse a mulandó dolgok rendjét az evangélium szellemével.”
5  WALTER  KASPER  (Hrsg.): Zukunft aus der Kraft des Konzils. Die ausserordentliche Synode ’85, Herder, Freiburg, 1986, 43
A Gaudium et spes konstitúció bevezető szavai jól jelzik ezt a drámai fordulatot: „Az az öröm és remény, az a szomorúság és gond, amelyet a mi korunkban az emberek, különösen a szegények és a szenvedők éreznek, öröme és reménye, szomorúsága és gondja Krisztus tanítványainak is” (GS 1). Már ebben a mondatban is megjelenik az a vezérmotívum, amely egyre erősebben kapott hangot magán a zsinaton, illetve annak holdudvarában, s amely aztán döntő lökést adott a felszabadítási teológia kialakulásának. XXIII. János pápa kifejezett kívánsága volt, hogy a zsinat foglaljon állást a szegények Egyházáról. „A fejlődő országok színe előtt az Egyháznak minden ember Egyházává kell lennie, de főleg a szegények Egyházává”.6
A „szegény Egyház” gondolata ismételten előkerült a zsinati felszólalásokban és a zsinati ülések mellett folytatott informális megbeszéléseken. A zsinat legelején Giacomo Lercaro bíboros így fogalmazott: „Ez a szegények órája, a szegények millióié szerte a földön.
Ez a szegények anyai Egyháza misztériumának az órája, Krisztus misztériumának órája elsősorban a szegényekben”.7  A „szegény Egyházat” sürgető püspökök pedig meghívták a nagy tekintélyű Yves M.-J. Congart, hogy tartson előadást erről a témáról. Ez is hozzájárulhatott ahhoz, hogy a zsinat folyamán számos püspök tett hitet nyilvánosan is arról, hogy csak a „szegény és szolgáló Egyház” tud hitelesen tanúságot tenni az evangéliumról.8
Főleg a brazil Hélder Câmara recifei püspök kezdeményezésére csoportba is szerveződtek azok a zsinati atyák, akik határozottabb kiállást sürgettek a szegények mellett, illetve magukévá tették XXIII. János pápa és mások gondolatát, hogy az Egyháznak a szegények  Egyházává kell válnia.9  A zsinat utolsó ülésszakának végén  mintegy negyven zsinati atya megkötötte az ún. „Katakomba-paktumot”. Ebben felszólították püspök-társaikat, hogy vállalják a szegénység életformáját, és tegyék az Egyházat „szegény és szolgáló Egyházzá”. Az aláírók kötelezettséget vállaltak arra, hogy lemondanak a gazdagságról, a
pompáról és a privilégiumokról, és a szegényeket helyezik lelkipásztori tevékenységük középpontjába.
A fenti szempontokra újra meg újra felhívta a figyelmet VI. Pál pápa. A 3. általános püspöki szinódust megnyitó beszédében kifejtette: „Az evangelizálás nem hunyhat szemet súlyos problémák előtt, amelyek ma az embereket foglalkoztatják, amilyenek az igazságosság, a szabadság, a fejlődés és a világbéke. Ha ezekkel nem törődünk, elfeledkezünk a szenvedő embertársak iránti szeretet evangéliumi tanításától.”10  A szinódus után kiadott apostoli buzdításában a pápa idézi ezeket a szavakat, hozzátéve: „Az evangelizáció és az emberi haladás, fejlődés, felszabadulás közt szoros kapcsolat van.”11 Már a zsinat is egyértelművé tette, hogy a társadalmi tevékenységekben való részvétel általános emberi és keresztény kötelesség. „Mindenkiben fel kell ébreszteni a szándékot, hogy kivegye részét a közös kezdeményezésekből” (GS 31). „Krisztus összes hívei érezzék át, hogy saját külön hivatásuk
van a politikai közösségekben” (GS 75).
6 A pápa beszéde egy hónappal a zsinat megnyitása előtt, 1962. szeptember 11-én hangzott el. Pope’s Address to World Month Before Council Opens, in Floyd Anderson (ed.): Council Daybook Vatican II: Session 1, Oct. 11 to Dec. 8, 1962; Session 2, Sept 29 to Dec. 4, 1963. http://conciliaria.com/2012/09/popes-address-to-world- month-before-council-opens/ (Letöltve: 2014.10.05.)
7 Elhangzott az 1962. december 6-i ülésen.
8  Vö. YVES M.-J. CONGAR: Pour une Église servante et pauvre, Cerf, Paris, 1963. A könyvecske két másik tanulmány mellett tartalmazza az említett előadást, függelékében pedig idéz számos megnyilatkozást a szegény és szolgáló Egyházról. Congart egyébként XII. Piusz pápa idején nézetei miatt eltiltották a teológia tanításától és
írásainak közzétételétől, és csak XXIII. János pápa rehabilitálta 1960-ban azzal, hogy meghívta őt zsinati
szakértőnek. 1994-ben II. János Pál pápa bíborossá kreálta.
9 Vö. GYÖRÖK TIBOR: Dom Hélder Câmara levelei a II. Vatikáni Zsinatról, Vigilia 77 (2012/9) 703skk.
10 AAS 66 (1974) 562.
11 VI. PÁL PÁPA Evangelii nuntiandi kezdetű apostoli buzdítása, Szent István Társulat, Budapest, 2012, 31, ford.

Várnai Jakab.

Folytatás: II. rész

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése