Népszerű bejegyzések

2016. március 14., hétfő

A felszabadítási teologia helyes értelmezése II. rész

3. AZ EGYHÁZ TÁRSADALMI TANÍTÁSA GLOBÁLIS ÉS LOKÁLIS SZINTEN

XXIII. János és VI. Pál pápa enciklikái nyomán (Mater et magistra, 1961; Pacem in terris,
1963; Populorum progressio, 1967) új lendületet vett és egyre konkrétabb elemzésekhez jutott el az Egyház társadalmi tanítása. Különösen fontosak ebből a szempontból II. János Pál pápa szociális enciklikái.

„Az Egyháznak meghatározott emberi helyzetekben egyéni és közösségi, országos és nemzetközi szinten föl kell emelnie szavát, ezért valóságos tanítást, tanrendszert alakít ki, amely lehetővé teszi számára, hogy elemezze a társadalmi valóságot, véleményt mondjon  róla,  és  irányelveket  kínáljon  a  felmerülő  problémák  megoldására.   A társadalmi tanítás meghirdetése és terjesztése valóban hozzátartozik az Egyház evangelizációs küldetéséhez, és része a keresztény üzenetnek, mivel feltárja ennek konkrét  követelményeit  a  társadalmi  életben,  a  mindennapi  munkát  és  az igazságosságért folytatott harcot pedig a Megváltó Krisztusról való tanúságtétel részévé teszi. Ugyanakkor az egység és a béke forrása is azokban a konfliktusokban, amelyek gazdasági és társadalmi téren elkerülhetetlenül felmerülnek.”12

Az Egyház szociális tanítása csak úgy lehet hatékony, ha az általános elveket egy-egy ország vagy kontinens konkrét társadalmi-történelmi közegében fejtik ki. A világ átalakításáért, a társadalmi igazságosság megteremtéséért, az életkörülmények javításáért folytatott erőfeszítéseknek a konkrét, helyi körülmények között kell megjelenniük. Egy-egy országban az ott élő „keresztény közösségek kötelessége az, hogy országuk helyzetét a valóságnak megfelelően elemezzék, az evangélium fényénél megvilágítsák; hogy az Egyház társadalmi tanításából merítve határozzák meg az elemzés elveit, a helyzet értékelésének szempontjait és a cselekvés irányait”.

„[A   helyi]   keresztény   közösségek   feladata,   hogy   a   Szentlélek   segítségével,   a felelősséget viselő püspökökkel egységben, mind a többi keresztény testvérükkel, mind az  összes  jóakaratú  emberrel  párbeszédet  folytatva  eldöntsék,  milyen  utat  kell választani,  milyen  feladatokat  kell  vállalniuk  azoknak  a  társadalmi,  politikai  és gazdasági változásoknak az elindításához, amelyek szükségesnek látszanak és gyakran nem tűrnek halasztást”.13

Ennek nyomán a püspöki karok a világ különböző országaiban megkezdték saját hazájuk szociális helyzetének tanulmányozását, megvizsgálva az igazságosság és a jog érvényesülését. Elemzéseik körlevelekben láttak napvilágot (pl. USA, Németország, Ausztria, Anglia, Magyarország), ezek azonban többnyire főleg a gazdasági igazságosság megteremtéséért  szállnak  síkra.  A  társadalmi  igazságosságért  való  küzdelem  a leghatározottabb formában a latin-amerikai kontinens egyházaiban jelent meg, olyan hatalmas erővel, hogy az általuk kiváltott mozgalom, a felszabadítási teológia jelentősen hatott a többi világrész egyházaira és az egyetemes Egyház életére is. Érthető ez abból is, hogy abban az időben itt voltak a legnagyobbak a politikai, társadalmi és gazdasági ellentétek: a katonai junták véres diktatúrája, a szegények elnyomása, kizsákmányolása, földjeik elkobzása, az ellenállók kíméletlen likvidálása, a szegények és a gazdagok közti egyre növekvő ellentétek


12  II. JÁNOS PÁL PÁPA Centesimus annus kezdetű enciklikája, Szent István Társulat, Budapest, 1991, 5, ford.
Balogh Gábor et al.
13  VI. PÁL PÁPA Octogesima adveniens kezdetű apostoli levele, in Tomka Miklós – Goják János (szerk.): Az Egyház társadalmi tanítása. Dokumentumok, Szent István Társulat, Budapest, 1993, 315skk., ford. Balogh Gábor et al.


jellemezték a kontinens több országát. A kontinens egyházai ebben a helyzetben a szegények, a kizsákmányoltak, az elnyomottak oldalára álltak, s éppen így váltak igazi, eleven, felnőtt Egyházzá. Ez persze nem ment erős feszültségek nélkül magukon az egyházakon belül, hiszen többükben még éltek a korábbi évszázadok maradványai, az egyházi vezetés sok helyütt összefonódott a hatalommal, pasztorális módszereik elsősorban a népi jámborság továbbélését szolgálták.
A mozgalom legfőbb célkitűzését találóan foglalta össze kulcsszavuk – „elsődleges kiállás (opció) a szegényekért”.14 A kifejezés aztán polgárjogot nyert az egyházi szóhasználatban,  így  II.  János  Pál  enciklikáiban  is.15    Tanításuk  és  törekvéseik  pedig
„felszabadítási teológia” néven váltak ismertté.



4. A LATIN-AMERIKAI KERESZTÉNYEK HARCA A SZEGÉNYEKÉRT

A kontinens egyházainak küzdelme a szegényekért több, egymástól némileg eltérő síkon folyt. Némi leegyszerűsítéssel háromféle folyamat különböztethető meg, amelyek sokféle szálon kapcsolódnak ugyan egymáshoz, módszerükben és nézeteikben mégis mutatkoznak eltérések. Ezek: 1. egyéni életutak: forradalmár pap-politikusok – 2. a latin-amerikai püspöki karok konferenciája (CELAM) – 3. A felszabadítási teológia, amely az egész mozgalom hátterét adta.

4.1. Szélsőséges, egyéni életutak: gerillaharcosok, forradalmár pap-politikusok

Több  latin-amerikai  országban  szerzetesek  és  papok  is  csatlakoztak  az  országukban  a diktatúra megdöntéséért és a demokratikus jogokért folytatott politikai küzdelemhez. Mivel a kánonjog tiltja papok közvetlen részvételét a politikában, a Szentszék felfüggesztette őket a papi működéstől. (A világsajtót néhány hete bejárta a hír, hogy egy nicaraguai forradalmár pap, később szandinista miniszter, Miguel D’Escoto Brockmann kérésére Ferenc pápa engedélyezte számára, hogy újra végezhessen papi funkciókat.) Elegendő itt néhány nevet említeni, olyanokét, akiknek sorsa világszenzációt váltott ki.
Columbiában Camilo Torres papként és a Bogotái egyetemen a szociológia tanszék alapítójaként már fiatalon csatlakozott a kormány elleni politikai mozgalmakhoz. Arra törekedett, hogy a forradalmi marxizmust összeegyeztesse a katolikus társadalmi tanítással. Amikor állami és egyházi részről is számos támadás érte, illegalitásba vonult, majd csatlakozott a nemzeti felszabadítási front gerilla-szervezetéhez. A kormánykatonák elleni tűzharcban esett el 1966-ban. Legismertebb mondása: „Ha Jézus ma élne, ő is gerilla lenne.”
Nicaraguában a szandinista forradalomhoz több pap is csatlakozott, s amikor 1979- ben sikerült megbuktatniuk Somosa diktatúráját, négyen miniszteri tisztséget is vállaltak a szocialista kormányban. A legismertebb közülük, Ernesto Cardenal, kulturális miniszter lett. Az   „erőszak   nélküli   forradalom”   híve   volt,   aki   költőként,   egy   szegényekből   álló bázisközösség tagjaként és elméleti írásokban is szintézist keresett a baloldali eszmék és az evangélium között.
Haitiban egy szaléziánus pap, Jean-Bertrand Aristide csatlakozott a demokratikus
jogokért folytatott küzdelemhez, majd megválasztották Haiti elnökévé. 1991–1996-ban, majd
2001–2004-ben töltötte be ezt a tisztséget, szembeszállva az USA hatalmi törekvéseivel is.
Paraguayban a verbita szerzetes, Fernando Armindo Lugo Méndez már misszionáriusként  is  síkra  szállt  a  szegények  jogaiért,  a  kizsákmányolás  ellen,  ezért  a

14   A  kifejezést  először  Pedro  Arrupe,  az  akkori  jezsuita  generális  használta  az  amerikai  jezsuitákhoz  írt levelében.
15 Vö. Sollicitudo rei socialis 42; Centesimus annus 11.


hatóságok száműzetésre ítélték. Amikor visszatért az országba, püspökké szentelték, 2005- ben azonban a laicizálását kérte a Szentszéktől, mert indulni akart az elnökjelöltségért. 2008- ban meg is választották, elnöksége idején számos reformot vezetett be a szegények javára.
2012-ben azonban megbuktatták, de a szenátus tagja maradt.
Az említettek közös jellemzője, hogy népük szabadságáért, hazájuk diktatórikus rendszere ellen harcoltak. A névsort folytatni lehet azokkal, akik nem futottak be politikai karriert, de határozottan szembeszálltak a hatalmon lévő katonai juntával, sokan közülük pedig életükkel fizettek az igazságosságért és a szabadságjogokért folytatott küzdelemben. Közülük a legkiemelkedőbb Óscar Romero, Salvador érseke, aki nyilvánosan tiltakozott a kormány erőszakos és jogtipró cselekményei, az ártatlan civilek legyilkolása ellen, védelmébe vette a földjükről elűzött szegény kisparasztokat. 1980-ban „ismeretlen” fegyveresek misézés közben lőtték agyon. Hasonló sorsra jutott a jezsuiták salvadori egyetemének rektora és öt rendtársa is, akik szót emeltek a társadalmi igazságtalanságok ellen. 1989-ben gyilkolták meg őket az egyetemre éjszaka betörő milicisták, agyonlőve a házvezetőnőt és 15 éves kislányát is.
A II. Vatikáni Zsinat sürgette a nemzeti püspöki karok és a kontinentális püspökkari konferenciák létrehozását, hiszen az új, globalizált világban sok problémára regionális vagy éppen lokális szinten lehet megadni a hiteles választ – természetesen mindig Rómával egységben. Arra azonban kevesen gondoltak akkor, hogy a kontinentális püspökkari konferenciák közül egy már létre is jött, és igen gyorsan hatalmas erővel karolja fel a szegények  és  az  elnyomottak  ügyét,  éppen  abban  a  Latin-Amerikában,  ahol  –  sok  más országot messze meghaladva – a legsúlyosabb a szociális és gazdasági igazságosság eltiprása, ráadásul a diktatúrák hatalmon lévő vezetői akárhányszor hívőknek vallják magukat.

4.2. Consejo Episcopal Latinoamericano (CELAM)

A latin-amerikai egyházak püspöki karainak konferenciája, a CELAM már a zsinatot megelőzően, 1955-ben létrejött Buenos Airesben, XII. Piusz pápa jóváhagyásával. Ezen az első konferencián számba vették a kontinens egyházai előtt álló legfontosabb feladatokat. Ezek között megjelent a szociális kérdés is, beleértve egyebek mellett a társadalmi igazságtalanságokat, az őslakosság elnyomott helyzetét, az emigrációt, de még távolról sem olyan meghatározó hangsúllyal, mint a zsinat után.
Az 1960-as években egyre nyilvánvalóbbá vált, hogy az ENSZ által meghirdetett program a latin-amerikai országok megsegítésére nem hozta meg a kívánt eredményt, sőt két súlyos következménnyel járt. A gazdagok szűk csoportja egyre gazdagabbá vált, a szegények tömegei pedig még jobban elszegényedtek. A szakadék a szegények és a gazdagok között egyre nagyobbá lett nemcsak egy-egy országon belül, de nemzetközi szinten is. A fejlődésben elmaradt országok egyre inkább kiszolgáltatottá váltak a nagy multinacionális vállalatoknak, a kapitalista államok, köztük elsősorban az USA gazdasági erejének. Ebben az időben viszont egyre több keresztény ébredt tudatára annak, hogy a kizsákmányolás és az elnyomás ellen nekik  kell  fellépniük,  be  kell  kapcsolódniuk  a  felszabadulásukért  folytatott  küzdelembe. Ahogy Gustavo Gutiérrez írta: „Teológiai reflexiónk kiindulópontja a Latin-Amerikában megindult felszabadítási  folyamat, pontosabban,  a keresztények részvétele a felszabadítás
folyamatában.”16
A CELAM bátran tovább ment a II. Vatikáni Zsinat által megkezdett úton, azzal a céllal, hogy az evangelizációt összekösse az emberek földi javának szolgálatával. Ez eleinte igen kedvező fogadtatásra talált, hiszen 1967-ben megjelent VI. Pál enciklikája, a Populorum progressio,  amely  szintén  az  evangelizáció  szerves  részének  tartotta  a  szociális igazságosságért való küzdelmet az emberi fejlődés érdekében. Ennek az új légkörnek lehetett

16    Idézi  NORBERT   GREINACHER:  Legitimatorische  oder  prophetische  Politische  Theologie?,  in  Norbert
Greinacher (Hrsg.): Leidenschaft für die Armen. Die Theologie der Befreiung, Piper, München, 1990, 28.


következménye, hogy a második rendes püspöki szinódus 1971-ben a papi szolgálat mellett az
„igazságosság a világban” témájával foglalkozott. A szinódus nyomán Igazságosság a világban címmel kiadott dokumentum négy kiemelkedő pontja: A teológia legfőbb feladata az
„idők   jeleinek”   bibliai   szempontú   tanulmányozása.   –   Az   evangélium   hirdetésének
„konstitutív” eleme az igazságosságért való küzdelem és a részvétel a világ átalakításában. – A személyes megtérés az elsődleges, de számolni kell a társadalmakat átjáró bűnös struktúrákkal, a strukturális bűnnel és elnyomással. – Ahhoz, hogy az Egyház hitelesen szállhasson síkra az igazságosságért, annak meg kell jelennie az Egyházon belül is. Felül kell tehát vizsgálnunk tetteinket, birtoklásunkat, életstílusunkat, az emberi jogokat tiszteletben kell tartani az Egyházon belül is.
A  társadalmi-politikai  kérdések  újszerű  megközelítését  jól  foglalja  össze  a  perui
püspöki karnak a szinódusra benyújtott előzetes tervezete.

„Sok keresztény elköteleződését bátorítja az a teológia, amely a jelen valóságot bűnös állapotnak tartja, amely meggátolja Isten terveinek megvalósulását; ez a helyzet a felszabadítás melletti elköteleződésre sarkall, egyszerűen válaszként az Úr hívására, aki arra hívott bennünket, hogy történelmünket magunk alakítsuk. Az Egyház fölfedezi, hogy jelenlétével kikerülhetetlenül belekavarodik a politikába, és hogy az elnyomásnak ebben a helyzetében nem hirdetheti az evangéliumot anélkül, hogy a lelkiismereteket fel ne rázza a felszabadító Krisztus üzenetével.”17

Érthető persze, hogy a szegények melletti kiállással, az igazságtalanságok elleni küzdelemmel a latin-amerikai egyházakban sem mindenki értett egyet a püspökök közül sem. A viták és feszültségek megmutatkoztak a CELAM konferenciáin is. A szegények ügyét elszántan felkaroló püspökök és papok mellett sokan minden eszközzel igyekeztek megakadályozni    e    mozgalom    terjedését.18      A    változásokat    sürgető    keresztények
célkitűzéseinek elméleti hátterét a „felszabadítási teológia” néven elterjedt teológiai irányzat szolgáltatta. Az elnevezés Gustavo Gutiérrez perui teológustól származik, aki először egy előadásban  használta  ezt  a  kifejezést,  majd  egy  könyvben  fejtette  ki  téziseit.19   Mielőtt azonban a CELAM mögött álló felszabadulási teológia főbb téziseit áttekintenénk, érdemes áttekinteni e konferenciák tematikáját az ott elhangzott pápai megnyilatkozásokkal együtt.

4.2.1. Medellín (Kolumbia), 1968
A CELAM második konferenciája már egy öntudatában megerősödött, határozott célkitűzésekkel rendelkező Egyház képét mutatta, amely a tennivalókat elsősorban a felszabadítási teológia alapján határozta meg – annak ellenére, hogy az egyházi vezetők körében  is  igen  erős  ellenállás  mutatkozott  ezekkel  az  eszmékkel  szemben.  A  püspöki karokon belüli számos konfliktus ellenére a konferencia záródokumentuma egészen új, szokatlan hangot ütött meg: „Egy új történelmi korszak küszöbén állunk, amely elszántan vágyódik az önállóságra, a szolgaság minden fajtájától való felszabadításra, a személyes érettségre  és  integrációra.  Egy  új  civilizáció  fájdalmas  megszületésének  előjeleit  látjuk ebben.” A konferencia alapvonalaiban már a felszabadítási teológia szemléletét és téziseit


17   A dokumentumot teljes terjedelmében közli  NORBERT  GREINACHER: Legitimatorische oder prophetische
Politische Theologie?, i. m. 70skk.
18 A latin-amerikai egyházakban folytatott belpolitikai harcokról és a felszabadítási teológiával kapcsolatos belvitákról részletesen tudósít: HERMANN-JOSEF VENETZ – HERBERT VORGRIMLER  (Hrsg.): Das Lehramt der
Kirche und der Schrei der Armen, Exodus, Freiburg, 1985.
19  A könyv először 1971-ben jelent meg Limában: Teologiá de la liberación, Perspectivas, CEP, Lima; angol fordítása pedig 1973-ban A Theology of Liberation címmel, Orbis Books, Maryknoll, New York. Az 1992-ben megjelent német kiadás (Theologie der Befreiung, Matthias-Grünewald, Mainz) érdekessége, hogy a szerző előszóval és jegyzetekkel egészítette ki két évtizeddel korábban megjelent könyvének szövegét.


vette  át.  A  dokumentum  leszögezi,  hogy  nemcsak  hatalmas  gazdasági  átalakulásra  és fejlődésre van szükség, hanem vallási megújulásra is. A Szentlélek sugallatára állnak e folyamatok mellé. Az Ószövetség népére hivatkoznak, amely elsőként tapasztalta meg Isten megszabadító jelenlétét. Az ő nyomukban, Isten új népeként kívánnak küzdeni az erőszakos és igazságtalan struktúrák, a kizsákmányolás és az elnyomás minden formája ellen, hogy emberhez méltóbb életkörülményeket, igazságosabb és testvériesebb világot teremthessenek minden egyes ember számára. A dokumentum szerint „egy valóban szegény, missziós és húsvéti Egyház arca bontakozik ki egyre ragyogóbban, amely elvált a földi hatalomtól és bátran síkraszáll az egész ember és minden ember felszabadításáért”.20

Folytatás: III. rész

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése