XVI. Benedek pápa beszéde a Latin-Amerikai és Karibi Püspökök V.
Általános Konferenciájának első munkaülésén az aparecidai kegyhely
konferenciatermében 2007. május 13-án.
Kedves Püspöktestvérek, szeretett Papok,
Szerzetesek, Szerzetesnők és Laikusok! Más vallású Felekezetek kedves
Megfigyelői!
Nagy öröm számomra, hogy ma itt
lehetek veletek és megnyithatom a Latin-Amerikai és Karibi Püspökök V.
Általános Konferenciáját, melyet Brazília patrónájának, Aparecidai
Miasszonyunknak kegytemploma közelében tartunk. Első szavaim a hála és a
dicsőítés szavai legyenek Isten felé e kontinens népei keresztény hitének nagy
ajándékáért. Emellett szeretném kifejezni köszönetemet a CELAM elnökének,
Santiago de Chile érsekének, Francisco Javier Errázuriz Ossa bíboros úrnak
kedves szavaiért, melyeket ezen általános konferencia másik két Elnöke és
összes részvevője nevében hozzám intézett. 1. A keresztény hit Latin-Amerikában
Több mint ötszáz éven át az Istenbe vetett hit éltette ezen országok életét és
kultúráját. E hit és a bennszülött népek találkozásából született e kontinens
gazdag keresztény kultúrája, mely a művészetben, a muzsikában, az irodalomban
és mindenekelőtt a vallásos hagyományokban s e népek életstílusában öltött
testet, melyeket egy és ugyanaz a történelem és ugyanaz a hitvallás egyesített,
olyannyira, hogy a kultúrák és nyelvek különbözősége ellenére nagy összhang
alakult ki.
66. Napjainkban ugyanennek a
hitnek sok kihívással kell szembenéznie, mert a társadalom harmonikus fejlődése
és a kontinens népeinek katolikus identitása forog kockán. Ezért az V.
Általános Konferencia erre a helyzetre készül reflektálni, annak érdekében,
hogy segítse a keresztény hívőket hitük örömteli és következetes megélésében és
annak tudatosításában, hogy Krisztus tanítványai és küldöttei, akiket Ő azért
küld a világba, hogy hitünkről és szeretetünkről tanúságot tegyenek és azt
hirdessék. De mit jelentett a latin-amerikai és karibi országok számára a
keresztény hit elfogadása? Azt jelentette, hogy megismerték és befogadták
Krisztust; azt az Istent, akit őseik nem ismertek, de anélkül, hogy tudták
volna, gazdag vallási hagyományaikban Őt keresték. Krisztus volt az az
Üdvözítő, aki után csendesen vágyakoztak. Azt is jelentette, hogy a keresztség
vizével megkapták az isteni életet, mely Isten fogadott fiaivá tette őket;
megkapták a Szentlelket is, aki azért jött, hogy megtermékenyítse és
megtisztítsa kultúrájukat, és gyümölcsözővé tegye azt a sok magot és hajtást,
amit a megtestesült Ige vetett el bennük, s ezzel az evangélium útjai felé
terelte őket. Jézus és az Ő evangéliumának hirdetése ugyanis soha nem hozta
magával az elidegenítést a Kolumbusz előtti kultúráktól, és nem egy idegen
kultúra ráerőltetése volt. Az igazi kultúrák nem zárkóznak magukba, nem is kövesednek
meg a történelem egy adott pillanatában, hanem nyitottak, sőt keresik a
találkozást más kultúrákkal, remélve, hogy azokkal dialogizálva elérhetik az
egyetemességet, amennyiben más életformákkal és olyan elemekkel is találkoznak,
melyekből kialakulhat az az új szintézis, melyben mindig tisztelik a különféle
kifejezésmódok és a kultúra konkrét megvalósulásait. Végső soron csak az
igazság egyesít és az igazság bizonyítéka a szeretet. Ezért Krisztus mivel Ő a
67 megtestesült Logosz, a
mindvégig való szeretet nem idegen egyetlen kultúrától és egyetlen személytől
sem; épp ellenkezőleg, Ő az, akire a kultúrák szíve vágyakozik, mert megadja
végső identitásukat, azáltal, hogy egyesíti az emberiséget, s ugyanakkor
tiszteletben tartja a különbözőségek gazdagságát, lehetővé téve mindenki
számára a növekedést az igaz humanizációban, a hiteles fejlődésben. Isten Igéje
azáltal, hogy Jézus Krisztusban testté lett, történelemmé és kultúrává is lett.
A visszatérés utópiája, mely Krisztustól és az egyetemes Egyháztól elszakítva
akarja föléleszteni a Kolumbusz előtti vallásokat, nem fejlődés, hanem
visszafejlődés volna. Valójában egy a múltban lehorgonyzott történelmi
pillanathoz való visszafordulás volna. A bennszülött népek bölcsessége
szerencsésen rávezette őket a saját kultúráik és a misszionáriusok által nekik
fölkínált keresztény hit közötti szintézisre. Ebből született meg a mély és
gazdag népi vallásosság, melyben megjelenik a latinamerikai népek lelke:
szeretet a szenvedő Krisztus, az együttérző, megbocsátó és megengesztelődő
Isten iránt, aki annyira szeret bennünket, hogy önmagát adta értünk; szeretet
az Eucharisztiában jelenlévő Úr, a megtestesült Isten iránt, aki meghalt és
föltámadott, hogy az élet kenyere legyen; a szegényekhez és a szenvedőkhöz
közeli Isten; mélységes áhítat a Guadalupei, az Aparecidai Szűzanya, s a
különféle nemzeti és helyi elnevezésekkel megtisztelt Boldogságos Szűz iránt.
Amikor a Guadalupei Szűzanya megjelent az indián Szent Juan Diegónak, ezeket a
jelentőségteljes szavakat mondta neki: Nem én vagyok a te Anyád? Nem vagy az én
árnyékom és tekintetem alatt? Nem én vagyok a te örömöd forrása? Nem vagy-e az
én köpenyem
68 oltalma alatt és az én
karjaimban? (Nican Mopohua, 118 119. p.) Ez a vallásosság fejeződik ki a
szentek iránti tiszteletben és a védőszentek ünnepein, a pápa és a többi
lelkipásztor iránti szeretetben, az egyetemes Egyház mint Isten nagy családja
iránti szeretetben, mely soha nem hagyhatja és nem is hagyja nyomorúságukban a
gyermekeit. Ezekből áll össze a népi vallásosság nagy mozaikja, mely a
katolikus Egyház drága kincse Latin-Amerikában, s melyet oltalmazni, támogatni,
s amikor szükséges, tisztítani is kell. 2. A korábbi konferenciák folytatása Ez
az V. Általános Konferencia szervesen folytatja az előző négy Konferenciát,
melyeket Rio de Janeiróban, Medellínben, Pueblában és Santo Domingóban
tartottak. Ugyanattól a lelkülettől vezérelve a Pásztorok most új lendületet
akarnak adni az evangelizációnak, hogy ezek a népek tovább növekedjenek és
érlelődjenek a hitükben, és így életükkel a világ világossága és Jézus Krisztus
tanúi legyenek. A Santo Domingóban tartott IV. Általános Konferencia óta a
társadalomban sok minden megváltozott. A gyermekei örömeiben és bánataiban,
reményeiben és munkájában részesedő Egyház mellettük akar lenni e sok
kihívással terhes időszakban is, hogy mindig reményt és bátorságot öntsön
beléjük (vö. GS 1). A mai világban jelen van a globalizáció, mint planetáris
méretű kapcsolatok szövevénye. Jóllehet bizonyos szempontokból nyereség a nagy
emberi családnak és az egységre törekvésnek egy jele, mindazonáltal
kétségtelenül magával hozza a nagy monopóliumoknak és annak a kockázatát, hogy
a legfőbb érték a nyereség lesz. Miként az
69 emberi cselekvés minden
területén, a globalizációban is az etikának kell irányítania azáltal, hogy
mindent az Isten képére és hasonlatosságára teremtett emberi személy
szolgálatába állít. Latin-Amerikában és a Karib térségben, miként más régiókban
is, megfigyelhető az elmozdulás a demokrácia irányába, ámbár aggodalomra adnak
okot bizonyos már túlhaladottnak vélt ideológiáknak alárendelt vagy merőben
tekintélyi kormányzási formák, melyek nem felelnek meg az ember és a társadalom
keresztény szemléletének, ahogyan azt az Egyház szociális tanítása tanítja.
Másik változatban bizonyos latin-amerikai országok liberális gazdaságának
tekintettel kellene lennie a méltányosságra, mert folyamatosan növekszik a
társadalom azon csoportjainak száma, melyeket a rendkívüli szegénység egyre
inkább elnyom vagy megfoszt természetes javaitól. Latin-Amerika egyházi
közösségeiben figyelemre méltó sok laikus férfi és nő hitbeli érettsége, akik
odaadóan szolgálják az Urat, s velük együtt sok nagylelkű katekéta, fiatalok,
új egyházi mozgalmak és az Istennek szentelt élet új intézményeinek jelenléte. Alapvetően
fontosnak bizonyulnak a nevelő, kisegítő és befogadó katolikus intézmények.
Igaz, hogy a társadalom egészében a keresztény élet és a katolikus Egyház
életében való részvétel bizonyos gyengülése figyelhető meg, melynek oka a
szekularizmus (elvilágiasodás), a hedonizmus, az indifferentizmus (vallási
közöny) és számos szekta, animista vallások és új álvallások prozelitizmusa
(lélekvadászata). Mindez egy új helyzetet jelent, melyet most itt, Aparecidában
elemezni fognak. Az új és nehéz döntések előtt a hívők ettől az V.
konferenciától Krisztusba, a mi egyetlen Mesterünkbe és Üdvözítőnkbe aki
egyedülálló módon nyilatkoztatta ki számunkra az Atyaistennek minden emberre
irányuló végtelen szeretetét vetett hitük megújulását és újjáéledését
70 70 remélik. E
kiindulópontból új utak és találékony lelkipásztori tervek indulhatnak, melyek
alkalmasak arra, hogy erős reményt oltsanak a lelkekbe, s így örömmel és
felelősen éljék a hitet, és sugározzák tovább a környezetükben. 3. Tanítványok
és küldöttek Ezen általános konferenciának a témája: Jézus Krisztus tanítványai
és küldöttei, hogy Őbenne népeinknek élete legyen. Az Egyház nagy feladata,
hogy őrizze és táplálja Isten népének hitét, és e kontinens híveit is
emlékeztesse: keresztségük alapján arra hivatottak, hogy Jézus Krisztus
tanítványai és küldöttei legyenek. Ez magában foglalja azt, hogy követni kell
Őt, bensőséges közösségben kell vele élni, utánozni kell az Ő példáját és
tanúságot kell róla tenni. Mint az apostolok, úgy minden megkeresztelt ember is
megkapja Krisztustól a küldetés parancsát: Menjetek el az egész világra, és
hirdessétek az evangéliumot minden teremtménynek. Aki hisz és
megkeresztelkedik, üdvözül. (Mk 16,15.) Jézus Krisztus tanítványának és
küldöttének lenni és keresni Őbenne az életet, föltételezi, hogy az ember
mélységesen Őbenne gyökerezik. Mit ad nekünk valójában Krisztus? Miért akarunk
Krisztus tanítványai lenni? A válasz: mert reméljük, hogy a vele való
közösségben megtaláljuk az életet, azt az életet, mely valóban méltó erre a
névre, és ezért szeretnénk megismertetni őt másokkal is, közölni szeretnénk az
ajándékot, amit Őbenne megtaláltunk. De valóban így van? Valóban meg vagyunk
arról győződve, hogy Krisztus az út, az igazság és az élet? A Krisztusba vetett
hit és az Őbenne való élet elsőbbségét nézve amint ez ezen V. konferencia
címében is megfogalmazódott egy másik kérdés is fölmerülhet. Vajon ez az
elsőbbség véletlenül nem menekülés-e a bensőség, a vallási individualizmus
felé, nem a világ és Latin-Amerika
71 nagy gazdasági, szociális
és politikai problémáinak cserbenhagyása-e, nem menekülés-e a valóságból egy
spirituális világba? Első lépésként e kérdésre egy újabb kérdéssel
válaszolhatunk: Mi ez a valóság? Mit jelent valósnak lenni? Csak az anyagi
javak, a szociális, gazdasági és politikai problémák valóságok? Éppen ebben
rejlik a legutóbbi évszázad uralkodó szellemi irányzatainak nagy tévedése,
romboló tévedése, amint ezt mind a marxista, mind a kapitalista rendszerek
következményei bizonyítják. Meghamisítják a valóság fogalmát azzal, hogy
elszakítják Istentől, a mindent megalapozó és ezáltal döntő valóságtól. Aki
kizárja a horizontjából Istent, meghamisítja a valóság fogalmát, s ennek
következtében csak tévutakra és pusztító programokra juthat. Az első alapvető
állítás tehát a következő: csak az ismeri a valóságot, aki elismeri Istent, és
csak Ő adhat választ megfelelő és valóban emberi módon a valóságra. E tétel
igazsága nyilvánvaló mindazon rendszerek csődje láttán, melyek zárójelbe teszik
Istent. De mindjárt fölvetődik egy másik kérdés: Ki ismeri Istent? Hogyan
ismerhetjük meg Őt? Most nem bocsátkozhatunk bonyolult vitába ezen alapvető
kérdésről. A keresztény ember számára a válasz magva egyszerű: egyedül Isten
ismeri Istent, egyedül a Fiú, aki Isten az Istentől, igaz Isten, ismeri Őt. És
Ő, aki az Atya ölén van, Ő maga nyilatkoztatta ki (Jn 1,18). Innen fakad
Krisztus egyetlen és helyettesíthetetlen jelentősége számunkra, az emberiség
számára. Ha nem ismerjük Krisztusban és Krisztussal Istent, az egész valóság
megfejthetetlen rejtvénnyé változik; többé nincs út, s mert nincs számunkra út,
nincs sem élet, sem igazság számunkra.
72 Isten a mindent megalapozó
valóság, de nem egy csupán elgondolt, vagy föltételezett Isten, hanem az
emberarcú Isten; a velünk lévő Isten, a keresztig elmenő szeretet Istene.
Amikor a tanítvány elérkezik Krisztusnak ehhez a mindvégig tartó szeretetéhez,
nem tud mást válaszolni rá, mint hasonló szeretettel ezt: Követlek téged,
bárhova mégy (Lk 9,57). Egy másik kérdést is föltehetünk magunknak: mit ad nekünk
az ebbe az Istenbe vetett hit? Az első válasz: családot ad, Isten egyetemes
családját a katolikus Egyházban. A hit megszabadít az én elszigetelődésétől,
mert közösségbe visz: az Istennel való találkozás lényege szerint találkozás a
testvérekkel; az összehívás, az egységesítés, a másik ember és a többiek iránti
felelősség aktusa. Ebben az értelemben a szegények iránti kiemelt érdeklődés
benne foglaltatik az abban az Istenbe vetett krisztologikus hitben, aki értünk
szegény lett, hogy bennünket a szegénységével gazdaggá tegyen. De mielőtt még
szembesülnénk azzal, amit az emberré lett Istenbe vetett hit realizmusa hoz
magával, el kell mélyítenünk a kérdést: hogyan lehet valóságosan megismerni
Krisztust, hogy követhessük és vele élhessünk, hogy megtaláljuk az életet
Őbenne és közölni tudjuk ezt az életet másokkal, a társadalommal és a világgal?
Krisztus mindenekelőtt Isten Szava által ismerteti meg magát velünk
személyében, életében és tanításában. Annak az új időszaknak a kezdetén, melyet
Latin-Amerika és a Karib térség missziós Egyháza ezen Aparecidai V. Általános
Konferenciából kiindulva most akar megkezdeni, elengedhetetlen föltétel Isten
Szavának elmélyült megismerése. Ezért a népet nevelni kell Isten Szavának
olvasására és elmélkedésére, hogy lelki táplálékká váljon és a hívők saját
tapasztalatukból lássák be, hogy Jézus szavai lélek és élet
73 (vö. Jn 6,63). Máskülönben
hogyan lehetne hirdetni egy üzenetet, melynek tartalmát és lelkiségét alaposan
nem ismerik? Missziós elkötelezettségünket és egész életünket Isten Szavának
sziklájára kell alapoznunk. Ezért bátorítom a lelkipásztorokat, hogy fokozott
erőfeszítéseket tegyenek Isten Szavának megismertetéséért. Isten népének
Krisztus misztériumába való bevezetéséhez nagy eszköz a katekézis, melyben
egyszerű és lényegre törő formában adják tovább Krisztus üzenetét. Ezért
fokozni kell a katekézist és a hitoktatást mind a kicsinyek, mind a fiatalok,
mind a felnőttek körében. A hitre adott érett reflexió megvilágítja az élet
útját, és erőt ad ahhoz, hogy Krisztus tanúi lehessünk. Ehhez nagyon jó
eszközök állnak már rendelkezésre, például a Katolikus Egyház Katekizmusa és
annak rövid formája, a Katolikus Egyház Katekizmusának Kompendiuma. Ezen a
téren nem szabad a homíliákra, előadásokra, biblikus vagy teológiai kurzusokra
szorítkoznunk, hanem igénybe kell vennünk a tömegtájékoztató eszközöket is: a
sajtót, rádiót, televíziót, az internetet és más egyéb rendszereket, hogy
hatékonyan közöljük Krisztus üzenetét sok emberrel. Miközben erőfeszítéseket
teszünk arra, hogy megismertessük Krisztus üzenetét és a saját életünk
vezérlőjévé tegyük, emlékeznünk kell rá, hogy az evangelizáció mindig együtt
bontakozott ki az emberi haladással és a hiteles keresztény felszabadítással.
Az isten- és felebaráti szeretet összeolvad: a legkisebbekben magával Jézussal
és Jézusban Istennel találkozunk (Deus caritas est enciklika, 15. p.).
Ugyanezen okból szükség lesz szociális katekézisre és megfelelő nevelésre az
Egyház szociális tanítása alapján, melyhez nagyon hasznos eszköz Az Egyház Szociális
Tanításának Kompendiuma. A keresztény élet nem csupán a személyes, hanem a
szociális és politikai erényekben is megmutatkozik.
74 A tanítvány, aki így
Isten Szavának sziklájára van alapozva, érzi a késztetést, hogy az üdvösség
örömhírét elvigye a testvéreinek. A tanítványság és a küldetés olyan, mint egy
érem két oldala: amikor a tanítvány megszerette Krisztust, nem mellőzheti, hogy
hirdesse a világnak: egyedül Ő üdvözít minket (ApCsel 4,12?). A tanítvány
ugyanis tudja, hogy Krisztus nélkül nincs világosság, nincs remény, nincs
szeretet és nincs jövő. 4. Hogy Őbenne életük legyen A latin-amerikai és karibi
népeknek joga van ahhoz a teljes élethez, mely Isten fiainak a sajátja, néhány
emberibb föltétellel együtt: megszabadulva az éhség fenyegetéseitől és az
erőszak minden formájától. E népek Pásztorainak elő kell segíteniük az élet
olyan kultúráját, mely miként elődöm, VI. Pál pápa mondotta lehetővé teszi az
átlépést a nyomorból a szükséges dolgok birtoklásához, a kultúra
megszerzéséhez... a közjóért való együttműködéshez..., egészen az ember
részéről a legfőbb értékek és Isten elismeréséig, aki ezen értékeknek forrása
és célja (Populorum progressio, 21). Ebben az összefüggésben szívesen emlékezem
a Populorum progressio enciklikára, melynek ebben az évben van a 40.
évfordulója. E pápai dokumentum világossá teszi, hogy az igazi fejlődésnek
integrálisnak kell lennie, azaz az egész ember és az összes emberek
támogatására kell irányulnia (vö. 14. p.), és mindenkit arra hív, hogy
szüntessék meg a súlyos szociális egyenlőtlenségeket és a rendkívüli
különbségeket a javakhoz való hozzáférésben. E népek mindenekelőtt annak az
életnek a teljességére vágynak, melyet Krisztus hozott el nekünk: Én azért
jöttem, hogy életük legyen és bőségben legyen (Jn 10,10). Ezzel az isteni
élettel együtt kibontakozik az emberi lét teljessége is, mind személyes,
családi és szociális, mind kulturális dimenzióiban.
75 A tanítványt nevelve és
a küldöttet nagy feladata teljesítésében támogatva az Egyház a Szó kenyere
mellett fölkínálja az Eucharisztia kenyerét is. Ebből a szempontból indít és
megvilágosít bennünket az emmauszi tanítványok evangéliumi története. Amikor
ezek asztalhoz ülnek és fogadják Jézus Krisztustól a megáldott és megtört
kenyeret, megnyílik a szemük, fölismerik a Föltámadottat, érzik a szívükben,
hogy mindaz, amit mondott és tett, igaz, s hogy a világ megváltása már
megkezdődött. Minden vasárnap és minden szentmise személyes találkozás
Krisztussal. Amikor hallgatjuk az isteni Szót, a szív lángol, mert Ő az, aki beszél
és magyaráz. Amikor a szentmisében megtöri a kenyeret, Ő az, akit személyesen
fogadunk. Az Eucharisztia mellőzhetetlen táplálék Krisztus tanítványának és
küldöttének élete számára. A vasárnapi szentmise a keresztény élet középpontja
Ebből következik, hogy a lelkipásztori programokban elsőbbséget kel biztosítani
a vasárnapi szentmise értékelésének. Buzdítanunk kell a keresztényeket, hogy
tevékenyen vegyenek benne részt, ha lehet, családostól. A szülők jelenléte
gyermekeikkel a vasárnapi szentmisén a hit továbbadásának hatékony pedagógiája,
és szoros kötelék, mely megőrzi egységüket. Az Egyház életében a vasárnap a
közösség és a föltámadott Úr találkozásának kiváltságos mozzanata. A
keresztényeknek meg kell tapasztalniuk, hogy nem egy régi történeti személyiséget
követnek, hanem az élő Krisztust, aki ma és az ő életük órájában jelen van. Ő
az Élő, aki velünk együtt járja az utat, kinyilatkoztatja az események, a
fájdalom és a halál, a vidámság és az ünnep értelmét, eljön otthonainkba, és
velünk marad azáltal, hogy táplál az életet adó kenyérrel. Ezért a vasárnapi
Eucharisztia ünneplésének kell lennie a keresztény élet középpontjának.
76 A Krisztussal való találkozás
az Eucharisztiában fölébreszti az evangelizáció iránti elkötelezettséget és
szolidaritásra késztet; erős vágyat ébreszt a keresztény emberben arra, hogy
hirdesse az evangéliumot és tanúskodjon róla a társadalomban, azért, hogy az
igazságosabb és emberibb legyen. Az Eucharisztiából az évszázadok folyamán a
szeretetnek, a mások nehézségeiben való részvételnek, a szeretetnek és az
igazságosságnak mérhetetlen gazdagsága sarjadt. Csak az Eucharisztiából fog
kisarjadni a szeretet civilizációja, mely át fogja formálni Latin-Amerikát és a
Karib térséget, úgy, hogy ne csak a Remény Kontinense, hanem a Szeretet
Kontinense is legyenek! A szociális és politikai problémák Ehhez a ponthoz
érkezve föltehetjük a kérdést: hogyan járulhat hozzá az Egyház az égető
szociális és politikai problémák megoldásához, s hogyan válaszolhat a
szegénység és a nyomor nagy kihívására? Latin-Amerika és a Karib térség
problémái mint az egész mai világé bonyolultak és összetettek, és nem lehet
általános programokkal megoldani őket. Kétségtelenül mindannyiunkat érint az
alapvető kérdés, hogy a Krisztusba vetett hittel megvilágosított Egyháznak
miként kell válaszolnia e kihívásokra. Ebben az összefüggésben elkerülhetetlen,
hogy a struktúrák, mindenekelőtt az igazságtalanságot okozó struktúrák
problémájáról szóljunk. Valójában az igazságos struktúrák olyan föltétel, mely
nélkül lehetetlen az igazságos rend a társadalomban. De hogyan születnek
igazságos struktúrák? És hogyan működnek? Mind a kapitalizmus, mind a marxizmus
azt ígérte, hogy megtalálja az utat az igazságos struktúrák megteremtéséhez, és
azt állították, hogy ha ezeket egyszer fölállították, maguktól működnek tovább;
azt állították, hogy ehhez nem csupán a struktúrákat megelőző egyéni
erkölcsiségre nincs szükségük, de közös erkölcsiséget ígértek. És ez az
ideologikus ígéret hamisnak bizonyult. Ezt a tények tették nyilvánvalóvá. A
marxista rendszer, ahol csak
77 kormányra jutott, nemcsak a
gazdasági és ökológiai romlás szomorú örökségét hagyta hátra, hanem a lelkek
fájdalmas elnyomását is. És ugyanezt látjuk Nyugaton is, ahol állandóan
növekszik a szakadék a szegények és gazdagok között, és a drogokkal, az
alkohollal és a boldogság álnok ígérgetésével nyugtalanító módon rombolják a
személy méltóságát. Miként mondtam, az igazságos struktúrák az igazságos
társadalom elengedhetetlen föltétele. De nem jönnek létre és nem is működnek
akkor, ha nincs meg a társadalom erkölcsi egyetértése az alapvető értékekre és
arra vonatkozóan, hogy ezeket az értékeket csak lemondásokkal olykor a
személyes érdekekkel szemben kell megélni. Ahol Isten Jézus Krisztus emberarcú
Istene nincs jelen, ezek az értékek nem tudnak megmutatkozni teljes erejükkel,
és nem jön létre a rájuk vonatkozó egyetértés. Nem azt akarom mondani, hogy a
nem hívők nem élhetnek emelkedett és példás életet; csak azt mondom, hogy egy
olyan társadalom, amelyben Isten nincs jelen, nem találja meg a szükséges
egyetértést az alapvető erkölcsi értékekre vonatkozóan, sem az erőt, hogy ezen
értékek mintája szerint éljen, akár a saját érdekei ellenére is. Másrészt az
igazságos struktúrákat az alapvető értékek fényénél kell megkeresni és
kidolgozni teljes politikai, gazdasági, szociális elkötelezettséggel. Ezek a
recta ratio, a helyesen gondolkodó ész kérdései, és nem ideológiákból vagy azok
ígéreteiből származnak. Minden bizonnyal létezik a politikai tapasztalatoknak
és a szociális és gazdasági problémákra vonatkozó ismereteknek egy olyan
tárháza, melyek nyilvánvalóan megmutatják egy igazságos állam alapelemeit és
azokat az utakat, melyeket el kell kerülni. De különböző kulturális és
politikai helyzetekben és a világtörténelem és a technológia folyamatos
változásai közepette racionális módon kell keresni a megfelelő
78 válaszokat, s kell
megteremteni elengedhetetlen elköteleződésekkel az egyetértést a
megszilárdítandó struktúrákra vonatkozóan. Ez a politikai munka nem tartozik
közvetlenül az Egyház illetékességi körébe. Egyfajta egészséges laicitás
tiszteletben tartása beleértve a politikai álláspontok sokféleségét is lényeges
elem a keresztény hagyományban. Ha az Egyház elkezdene átalakulni közvetlen
politikai szereplővé, már nem szolgálná a szegények és az igazságosság javát,
hanem ártana nekik, mert elveszítené függetlenségét és erkölcsi tekintélyét
azáltal, hogy egyetlen politikai úttal és részleges álláspontok egyikével
azonosulna. Az Egyház az igazságosság és a szegények szószólója, éppen azért,
mert nem azonosul a politikákkal, sem pártérdekekkel. Csak ilyen függetlenül
taníthatja a nagy kritériumokat és a romolhatatlan értékeket, irányíthatja a
lelkiismereteket és ajánlhat föl olyan életmintát, mely meghaladja a politika
kereteit. Az Egyház alapvető hivatása ebben a vonatkozásban az, hogy formálja a
lelkiismereteket, az igazságosság és az igazság szószólója legyen, s egyéni és
politikai erényekre neveljen. És a laikus katolikusoknak tudatában kell lenniük
közéleti felelősségüknek; jelen kell lenniük a szükséges egyetértés
kialakításában és az igazságtalanságok elleni tiltakozásban. Az igazságos
struktúrákat soha nem lehet véglegesen kialakítani; a történelem állandó
fejlődése miatt mindig meg kell újítani és naprakésszé kell őket formálni;
mindig olyan politikai és emberi éthosz irányítása alatt kell állniuk, melynek
jelenlétéért és hatékonyságáért állandóan fáradozni kell. Más szavakkal: Isten
jelenléte, az Isten megtestesült Fiával való barátság és az Ő Szavának
világossága mindig alapvető feltételek ahhoz, hogy az igazságosság és a
szeretet jelenlévő és hatékony lehessen társadalmainkban. Tekintettel arra,
hogy megkereszteltek által lakott kontinensről van szó, a politika, a
kommunikáció és az
79 egyetemek területén
csökkenteni kellene az erős személyiségű és nagylelkűen odaadó, valóban etikai
és vallási meggyőződésük szerint élő katolikus vezetők hangjának és
kezdeményezéseinek jelentős hiányát. Az egyházi mozgalmaknak itt nagy terük van
arra, hogy emlékeztessék a laikusokat felelősségükre és küldetésükre, hogy az
evangélium világosságát bevigyék a közéletbe, a kultúrába, a gazdaságba és a
politikába. 5. Más, elsőbbséget igénylő területek Hogy e földrész rátok bízott
Egyházának megújulását meg tudjátok valósítani, szeretném fölhívni a figyelmet
néhány területre, melyeket elsődlegesnek látok ebben az új időszakban. A család
A család, az emberiség öröksége, a latin-amerikai országok egyik legjelentősebb
kincse. A család korábban is, ma is a hit iskolája, az emberi és polgári erények
gyakorlótere, otthon, ahol megszületik az emberi élet, fészek, ahova
nagylelkűen és felelősen fogadják. Kétségtelenül ma nehéz helyzeteket szenved,
melyeket a szekularizmus és az etikai relativizmus, a belső és külső vándorlás
különféle folyamai, a szegénység, a szociális bizonytalanság és a
házasságellenes a fogamzásgátlásnak és abortusznak kedvező, s ezzel a népek
jövőjét veszélyeztető polgári törvényhozás okoz. Latin-Amerika bizonyos
családjaiban sajnálatos módon még él egy olyan patriárkális szemlélet, mely nem
tud a kereszténység újdonságáról, tudniillik a férfi és a nő egyenlő
méltóságáról és felelősségéről, melyet a kereszténység hirdet és elismer. A
család a személyes boldogság és a gyermekek nevelése szempontjából mással nem
helyettesíthető. Azok az
80 édesanyák, akik teljesen
gyermekeik nevelésének és a család szolgálatának akarják magukat szentelni, meg
kell hogy kapják a szükséges feltételeket, hogy ezt megtehessék, s ezért joguk
van ahhoz, hogy számíthassanak az állam támogatására. Az anya szerepe ugyanis
alapvető a társadalom jövője szempontjából. Az édesapának kötelessége, hogy
valóban atya legyen, aki gyakorolja mellőzhetetlen felelősségét és az
együttműködést gyermekeik nevelésében. A gyermekeknek egészséges növekedésük
érdekében joguk van ahhoz, hogy apjuk és anyjuk legyen, akik törődnek velük és
kísérik őket életük beteljesedése felé. Intenzív és életszerű családi
lelkipásztorkodásra van tehát szükség. Feltétlenül segíteni kell olyan
családpolitikai törvények megalkotását, melyek megfelelnek a család mint
helyettesíthetetlen szociális alany jogainak. A család része a népek és az
egész emberiség közjavának. A papok A tanítványságnak és a küldetésnek fő
képviselői azok, akik arra kaptak meghívást, hogy Jézussal legyenek s küldetést
kapjanak a prédikálásra (vö. Mk 3,14), azaz a papok. Mindenkit megelőző atyai
gondoskodásban kell részesülniük a püspökük részéről, mert ők Isten népében a
keresztény élet hiteles megújításának elsőszámú munkásai. Atyai szeretettel
szeretnék szólni hozzájuk, kívánva, hogy az Úr legyen örökségük és kelyhük
osztályrésze (vö. Zsolt 16,5). Ha a pap életének Isten az alapja és a
középpontja, akkor megtapasztalja hivatásának örömét és termékenységét. A
papnak elsősorban Isten emberének kell lennie (1Tim 6,11), aki közvetlenül
ismeri Istent, mély, személyes barátságban van Jézussal és megosztja másokkal
Krisztus érzületét (vö. Fil 2,5). Csak így lesz képes a pap arra, hogy az
embereket elvezesse a Jézus Krisztusban megtestesült Istenhez, és az Ő
szeretetének megjelenítője legyen. Hogy
81 magasztos feladatát teljesíteni tudja, a pap
lelki struktúrájának szilárdnak kell lennie, és egész életét a hitnek, a
reménynek és a szeretetnek kell áthatnia. Jézushoz hasonlóan olyan embernek
kell lennie, aki az imádságban Isten arcát és akaratát keresi, s ugyanakkor
törődik saját kulturális és szellemi felkészültségével is. Kedves papok, aki e
kontinensen születtetek, és ti is, akik misszionáriusként jöttetek ide
dolgozni, a Pápa veletek van lelkipásztori munkátokban, azt kívánja, hogy öröm
és remény töltsön el benneteket, és imádkozik értetek. Szerzetesek,
szerzetesnők és Istennek szentelt laikusok Hozzátok is szólni szeretnék,
szerzetesek, szerzetesnők és Istennek szentelt laikus férfiak és nők. A
latin-amerikai és karibi társadalmaknak szüksége van a ti tanúságtételetekre:
egy olyan világban, mely sokszor mindenekelőtt a jólétet s a gazdagságot és az
élvezeteket tekinti az élet céljának, és az Isten által teremtett ember
igazsága helyett a szabadságot magasztalja, ti vagytok a tanúi annak, hogy van
egy másik értelmes életforma. Emlékeztessétek testvéreiteket arra, hogy Isten
országa már elérkezett; hogy lehetséges igazságosság és igazság, ha megnyílunk
Atyánk, az Isten, Testvérünk és Urunk, Krisztus, és Vigasztalónk, a Szentlélek
szeretetteljes jelenléte felé. Alapítótok karizmájának megfelelően nagylelkűen
és hősiesen kell folytatnotok munkátokat, hogy a társadalomban a szeretet, az
igazságosság, a jóság, a szolgálat és a szolidaritás uralkodjék. Mélységes
örömmel öleljétek magatokhoz Istennek szentelt állapototokat, mely számotokra a
megszentelődés, testvéreitek számára pedig a megváltás eszköze. Latin-Amerika
egyháza köszönetet mond nektek azért a nagy munkáért, amit az évszázadok
folyamán végeztetek Krisztus evangéliumáért testvéreitek, főként a szegények és
a hátrányos helyzetűek javára. Arra hívlak benneteket, hogy
82 mindig működjetek együtt a
püspökökkel, és egységben dolgozzatok velük, akik felelősek a lelkipásztori
tevékenységért. Az egyházi tekintély iránti őszinte engedelmességre is
buzdítalak titeket. Ne legyen más célotok, csak az életszentség, amint ezt
alapítóitoktól tanultátok. Laikusok Ebben az órában, amikor e kontinens Egyháza
teljesen missziós hivatásának szenteli magát, megemlékezem a laikusokról, akik
szintén az Egyház tagjai, annak a közösségnek a tagjai, melyet Krisztus által
azért hívott össze, hogy tanúságot tegyen az egész világ előtt. Minden
megkeresztelt férfinak és nőnek tudatosítania kell, hogy Isten népe általános
papsága révén hasonlóvá vált a Pap, Próféta és Pásztor Krisztushoz.
Pásztoraikkal közösségben lelkesedéssel és bátran érezzék felelősnek magukat az
evangélium kritériumai szerinti társadalom építésében. Ti, laikus hívők, sokan
tartoztok olyan egyházi mozgalmakhoz, melyekben a mai társadalomban és Egyházban
a Szentlélek sokféle jelenlétének és megszentelő tevékenységének jeleit
láthatjuk. Ti arra vagytok hivatva, hogy a világ előtt tanúskodjatok Jézus
Krisztusról, és Isten szeretetének kovásza legyetek a többiek között. A
fiatalok és a hivatásgondozás Latin-Amerikában a népesség nagyobbik részét
fiatalok alkotják. Ezzel kapcsolatban emlékeztetnünk kell őket: az ő hivatásuk,
hogy Krisztus barátai, tanítványai legyenek. A fiatalok nem az áldozattól,
hanem az értelmetlen élettől félnek. Érzékenyek Krisztus meghívására, aki a
követésére hívja őket. Mint papok, szerzetesek és szerzetesnők, vagy mint
édesanyák és édesapák válaszolhatnak erre a hívásra, akik minden idejüket,
minden képességüket és egész életüket
83 testvéreik szolgálatára
szentelik. A fiatalok úgy tekintsék az életet, mint folyamatos fölfedezést, ne
engedjék megtéveszteni magukat divatoktól és különféle felfogásoktól, hanem
mélyreható kíváncsisággal haladjanak előre az élet értelmének, a teremtő
Atyaisten és az Ő Fia, a mi Megváltónk misztériumának megismerésében. Legyenek
elkötelezettek a világ állandó evangéliumi megújítására is. Még inkább legyenek
ellenállók a közvetlen boldogság könnyed ábrándképeivel, s a drogok, az
élvezetek és az alkohol megtévesztő paradicsomával szemben éppúgy, mint az
erőszak minden formájával szemben. 6. Maradj velünk Ezen V. Általános
Konferencia munkája arra indít minket, hogy magunkévá tegyük az emmauszi
tanítványok kérését: Maradj velünk, mert már esteledik és lemenőben van a nap
(Lk 24,29). Maradj velünk, Urunk, kísérj bennünket, bár nem mindig tudtunk
fölismerni téged. Maradj velünk, mert növekednek körülöttünk az árnyak, és te
vagy a Világosság; a szívünkben fölébredt a bizonytalanság, lobbantsd lángra a
Húsvét bizonyosságával. Elfáradtunk az úton, de Te erősíts minket a
kenyértöréssel, hogy hirdethessük a testvéreinknek: Te valóban föltámadtál és
ránk bíztad a küldetést, hogy föltámadásod tanúi legyünk. Maradj velünk, Urunk,
amikor katolikus hitünk körül a kételkedés, a fáradtság és a nehézségek felhői
gomolyognak: Te, aki maga az Igazság vagy, mint az Atya kinyilatkoztatója
világosítsd meg elménket a te szavaddal; segíts, hogy érezhessük a benne való
hit szépségét. Maradj meg családjainkban, világosítsd meg őket kétségeik
közepette, támogasd nehézségeikben, vigasztald szenvedésükben és mindennapi
fáradságukban, amikor
84 gyülekeznek körülöttük az
egységüket és természetes identitásukat fenyegető árnyak. Te, aki az élet vagy,
maradj otthonainkban, hogy azok továbbra is fészkek lehessenek, ahol
megszületik az emberi élet, ahol elfogadják egymást, s szeretik és tisztelik az
életet fogantatásától természetes végéig. Maradj, Urunk, azokkal, akik
társadalmainkban a leginkább sebezhetők; maradj a szegényekkel és a
megalázottakkal, a bennszülöttekkel és az Afrikából származottakkal, akik nem
mindig találtak teret és alkalmat arra, hogy megmutathassák kultúrájuk
gazdagságát és identitásuk bölcsességét. Maradj, Urunk, gyermekeinkkel és
fiataljainkkal, akik kontinensünk reménysége és gazdagsága, oltalmazd őket az
ártatlanságukat és törvényes reményeiket fenyegető sok veszedelemtől. Ó, Jó
Pásztor, maradj öregjeinkkel és a betegeinkkel. Erősíts mindenkit a hitben,
hogy tanítványaid és küldötteid legyenek! Befejezés Ittlétem végén szeretném
segítségül hívni Isten Anyjának és az Egyház Anyjának oltalmát személyetekre és
egész Latin- Amerikára és a Karibi térségre. Egész különlegesen kérem a
Szűzanyát mint Guadalupe Nagyasszonyát, Amerika Patrónáját és Aparecida
Nagyasszonyát, Brazília Patrónáját, hogy álljon mellettetek csodálatos és
fárasztó lelkipásztori munkátokban. Reá bízom Isten népét a harmadik keresztény
évezred ezen időszakában. Kérem, hogy ő vezesse ezen Általános Konferencia
munkáját és gondolkodását, s bőséges ajándékokkal áldja meg e kontinens kedves
népeit. Mielőtt visszatérnék Rómába, szeretnék a Latin-Amerikai és Karibi
Püspökök V. Általános Konferenciájának egy emléket adni, hogy kísérje és
inspirálja. Erről a csodálatos triptichonról van szó, mely a perui Cuzcóból
származik.
85 Röviddel a mennybemenetel előtt
ábrázolja az Urat, miközben az Őt követőkre rábízza a küldetést, hogy tegyenek
tanítványává minden népet. Ezek a képek mutatják Jézus Krisztus szoros
kapcsolatát tanítványaival és küldötteivel a világ életéért. Az utolsó kép
Szent Juan Diegót ábrázolja, amint kötényén a Boldogságos Szűz képével s
kezében a Bibliával hirdeti az evangéliumot. Az Egyház története arra tanít,
hogy az evangélium igazsága, ha meglátjuk a szépségét, és az értelem és a szív
hittel hallgatja, segít szemlélni a misztérium dimenzióit, amelyek kiváltják
csodálatunkat és ragaszkodásunkat. Búcsúzóban szívből köszöntelek
mindnyájatokat ezzel a biztos reménnyel az Úrban. Nagyon köszönöm!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése