XI. Pius pápa
DIVINI REDEMPTORIS APOSTOLI KÖRLEVELE A KOMMUNIZMUS ELLEN
Tisztelendő Testvérek!
Üdvöt és apostoli áldást!
A Megváltó ígérete ragyog az emberiség történetének első
lapján. Azért jobb időket váró reménység enyhítette a sírást az elvesztett
paradicsom után és elkísérte az emberiséget gyötrelmes útján mindaddig, míg a
világ Megváltója az idők teljességében a földre jővén betöltötte a várakozást
és lerakta alapjait az új általános művelődésnek, a keresztény kultúrának,
amely végtelen magasságban túlszárnyalja azt, amelyet az ember addig hosszú
szívós munkával csak egyes kivételes népeknél elért.
De a harc a jó és rossz között megmaradt a világban, mint az
áteredő bűn öröksége. S az ősi csábító nem szűnt meg az emberiséget hamis
ígéretekkel félrevezetni. A századok folyamán egyik fölfordulás követte a
másikat egészen a jelenkor forradalmáig, amely már majdnem az egész világon
dühöng, vagy legalább is komolyan kísért s célkitűzésében és erőszakosságában
veszedelmesebb minden eddigi egyházüldözésnél. Egész nemzeteket fenyeget a
veszély, hogy rosszabb barbárságba süllyednek, mint amilyenben az emberiség
nagyobb része a Megváltó előtt volt. A fenyegető rém — mint úgyis tudjátok
Tisztelendő Testvéreim — a bolsevista és istentelen kommunizmus, amelynek célja
a társadalmi rend fölforgatása és a keresztény művelődés alappilléreinek
ledöntése.
I. Az Egyház állásfoglalása a kommunizmussal szemben
Korábbi kárhoztató nyilatkozatok
Ekkora veszedelemmel szemben a katolikus egyház nem
maradhatott s nem is maradt néma. Elsősorban az Apostoli Szentszék hallatta
szavát, mert tudatában van küldetésének, hogy megvédje az igazságot, az
igazságosságot és mindazokat az örök javakat, amelyeket a kommunizmus
félreismer és támad. Amióta a műveltebb osztályok az emberi kultúrát az
erkölcstől és a vallástól elszakítani igyekeztek, Elődeink nyíltan és
félreérthetetlenül fölhívták a világ figyelmét az emberi társadalom
elkereszténytelenítésének következményeire. Kimondottan a kommunizmust már
1846-ban ünnepélyesen kárhoztatta kiváló elődünk, a boldog emlékű IX. Pius
pápa. Nyilatkozatát megerősítette a syllabus, elítélvén az úgynevezett kommunizmus
kárhozatos tanát, mint amely általában ellenkezik magával a természetjoggal s
érvényre jutása esetén minden jog, rend és tulajdon, sőt az emberi társadalom
gyökeres fölfordulásához vezetne[1]. Később másik elődünk, a halhatatlan emlékű
XIII. Leó pápa — Quod apostolici muneris kezdetű körlevelében pusztító
pestisnek nevezi a kommunizmust, amely az emberi társadalom velejét támadja és
elsorvasztja[2]. S világos látással megmondja, hogy a technicizmus korszakában
a tömegeknél jelentkező vallástalan mozgalmak abból a bölcseletből sarjadtak,
amely már századok óta a tudományt és az életet a hittől és az egyháztól
elválasztani törekszik.
A mostani pápa nyilatkozatai
Uralkodásunk folyamán Mi is már ismételten és pedig különös
hangsúllyal elítéltük a fenyegetően növekvő istentelen mozgalmakat. Mikor
segélyküldöttségünk 1924-ben visszatért az egyesült szovjet köztársaságokból,
az egész világhoz intézett beszédünkben nyilatkoztunk a kommunizmus ellen[3].
Miserentissimus Redemptor[4], Quadragesimo Anno[5], Caritate christi[6], Acerta
animi[7] és Dilectissima Nobis[8] kezdetű körleveleinkben fölemeltük szavunkat
az Oroszországban, Mexikóban, Spanyolországban dühöngő egyházüldözések ellen. S
még el sem némult az általános világvisszhangja azoknak a szavaknak, amelyeket
az elmúlt évben a katolikus sajtó világkiállításának megnyitásakor, a spanyol
menekültek fogadásakor és karácsonyi főpapi rádióüzenetünkben mondottunk. Sőt
az egyháznak legkonokabb ellenségei, akik Moszkvából irányítják a harcot a
keresztény kultúra ellen, szakadatlan támadásaikkal, a szó és a tettek erejével
tanúskodnak ama tény mellett, hogy a pápaság hűségesen védi a mai korban is a
keresztény vallás szentélyeit s gyakrabban és hatásosabban mutatott rá a
kommunista veszedelemre, mint bármely világi közhatalom.
Szükség van újabb kárhoztató okmányra
Ámde ismételt atyai intelmeink ellenére, amelyeket ti —
Tisztelendő Testvérek – legnagyobb megelégedésünkre hűen átvettetek és külön és
közös pásztorlevelekben híveitek lelkére kötöttetek, a veszedelem ügyes
agitátorok munkája nyomán napról-napra növekszik. Ugyanazért kötelességünknek
tartottuk újra fölemelni szavunkat még ünnepiesebb formában, külön okmányban,
amint szokása ennek az Apostoli Szentszéknek, mint az igazság tanítómesterének.
Megtettük azért is, mert ilyen külön okmánynak megjelenése az egész katolikus
világ általános óhaja volt.
Reméljük, hogy szavunk visszhangja eljut mindenhova, ahol
még előítéletektől mentes és az emberiség javát akaró szívek dobognak. Annál
inkább várhatjuk azt, mert szavainkat már fájdalmasan megerősítik a fölforgató
eszmék keserű gyümölcsei, amelyeket előre láttunk és megjósoltunk. Hiszen
borzalmas mennyiségben tapasztalhatók már azokban az országokban, ahol a
kommunizmus uralkodik s komolyan fenyegetik a világ összes országait. Azért
most még egyszer rövid összefoglalásban kifejtjük a kommunizmus tételeit, amint
leginkább a bolsevizmusban jelentkeznek, úgyszintén a propaganda módszereit;
viszont velők szembeállítjuk az egyháznak világos tanítását s hangsúlyozottan
rámutatunk az eszközökre, amelyekkel a keresztény kultúra, az egyedül valódi
emberi társadalom, a sátáni csapástól megmenthető s az emberiség javára tovább
fejleszthető.
II. A kommunizmus tana és gyümölcsei
Hamis eszménye
A mai kommunizmus — szorosabb értelemben véve mint a
megelőző idők hasonló áramlatai — legbensőbb velejében valami hamis megváltás
eszméje szunnyad. Minden tantételét és tevékenységét a munka terén való
igazságosságnak, egyenlőségnek és testvériségnek áleszménye járja át s bizonyos
hamis miszticizmus kíséri, mely a kába ígéretektől elszédített tömegekbe
ragályos lelkesedést önt, különösen a mi korunkban, amikor a földi javak
hiányos elosztottsága folytán nagy a nyomorúság. Sőt úgy állítja be magát, mint
a gazdasági haladás megindítóját. Pedig ha tényleg van valahol ilyen eredménye,
azt egészen más okokkal kell magyarázni. Az ipari termelés fokozását oly
országokban, ahol azelőtt majdnem teljesen hiányzott, lehetővé tették a
mérhetetlen természeti kincsek, a legdurvább eszközök alkalmazásával óriás
tömegek munkába állítása és az aránytalanul csekély fizetés.
Marx materialista fejlődéstana
A kommunizmusnak csábító külsőségekbe öltöztetett tana
lényegében a már Marx által hirdetett bölcseleti és történeti materializmus
alapelvein épül föl. Maguk a bolsevista szellemi vezérek dicsekszenek vele,
hogy ők a Marx féle tan egyedül hiteles magyarázói. E tan szerint egyetlen
valóság az anyag a maga vak erőivel. Belőle fejlődik a növény, állat, ember. Az
emberi társadalom sem egyéb az anyag egyik megjelenési formájánál, amely az
erők örökös harcában ellenállhatatlan kényszerűséggel fejlődik a végső kifejlet
felé, ami a társadalom osztályok nélkül. Ilyen elméletben természetesen nincs
hely az Isten-eszme számára, nincs különbség szellem és anyag közt, sem a lélek
és test között; nincsen a léleknek élete a halál után s alaptalan az örök
életnek reménye.
A merően anyagelvi bölcselet álláspontjáról azt vitatják a
kommunisták, hogy a világot a végső kialakulás felé sodró fejlődés
meggyorsítható az emberek beavatkozásával. Azért igyekeznek a társadalmi
osztályok közt az ellentéteket minél jobban kiélesíteni. A társadalmi
osztályharc a maga gyűlölködésével és pusztításaival az ő szemükben valóságos
keresztes hadjárat az emberiség haladása érdekében. Viszont a rendszeres
erőszakosságaikkal szembenálló erők mint az emberi nem ellenségei szerintük
kíméletlenül elpusztítandók.
Az ember és a család a kommunizmusban
A kommunizmus tagadja az ember akaratszabadságát, az
erkölcsi élet előfeltételét, megszünteti a személyiség méltóságát és az
erkölcsi ellenállást a vak ösztönök ellen. Mert a közösséggel szemben az egyénnek
mint külön személynek természetes jogait el nem ismeri. Az egyén a
kommunizmusban csak egyszerű alkatrésze a rendszer gépezetének. Viszont az
embereknek egymás között való viszonyában áll a teljes egyenlőség elve, amely
elv tagad az Istentől rendelt minden rangfokozatot és tekintélyt, még a szülői
tekintélyt is. Amit a kommunizmus a maga nyelvén még tekintélynek vagy
alárendeltségnek nevez, azt a társadalmi közösségből, mint első és egyetlen
jogforrásból vezeti le. Nem engedélyez az egyéneknek semmiféle tulajdonjogot a
természet javai és a termelés eszközei fölött, mert ezek új javak előállítására
alkalmasak s így mint egyéni tulajdonok egyik embernek hatalmat adnának a másik
fölött. Éppen azért követeli a magántulajdon eltörlését, mert az minden gazdasági
rabszolgaság alapoka.
Abban az elméletben, amely az emberi életből minden lelki és
szent elemet száműzött, a házasság és a család tisztára mesterséges és polgári
intézmény, vagy inkább a mindenkori gazdasági rendszer egyszerű függvénye. A
házassági köteléknek nem lehet olyan jogi és erkölcsi ereje, amely az egyének
és a közösség jogától független. Következőleg nem állhat fenn a
fölbonthatatlanság. Azután a kommunizmus a nőt nem köti a családhoz és a
családi tűzhelyhez. A nők fölszabadítását hirdetve kivonja őket a családi
körből és a gyermekek nevelésének gondjai alól. Belekapcsolja a nyilvános
életbe és a közös termelésbe ugyanabban a mértékben, mint a férfiakat. A
társadalomra hárítja a tűzhely és a gyermekek gondozását[9]. Megtagadja a
szülőktől még a nevelés jogát is, mert szerinte a nevelés a társadalom
kizárólagos joga s legföljebb a társadalom nevében s annak megbízásából
gyakorolhatják a szülők.
A társadalom alakulása
Mi volna az emberi társadalom, ha kizárólag materialista
alapokon nyugszik? Olyan emberi közösség, amely csak a gazdasági rendszer
követelményei szerint tagozódik. Egyetlen hivatása volna a földi javak
termelése közös munkával, és egyetlen célja a termelt javak élvezése olyan
paradicsomban, amelyben mindenki erejéhez mérten dolgozik és szükségletei
szerint részesedést kap. A közösségnek joga volna, sőt korlátlan hatalma az
egyeseket a közös munkára kényszeríteni, nem tekintve az egyéni igényeket, sőt
azok ellenére erőszakkal is. Erkölcs vagy jogszabály nem volna más, mint ami a mindenkori
gazdasági rendszerből leszűrődnék. Tehát vak földi forrásból eredve folyton
változó és bizonytalan maradna, így akar a kommunizmus új korszakot nyitni, új
művelődést teremteni. Vak erők méhéből emberi kultúrát vár Isten nélkül.
Mikor a kollektív társadalomból folyó tulajdonságokat az
emberek már hiánytalanul elsajátították, akkor az osztálykülönbségeken győztes
eszményi társadalomban a politikai állam mint fölösleges valami önként
föloszlik, mert az ma csak a tőkések hatalmának eszköze a proletárok fölött.
Amíg azonban a végső boldog állapot be nem következik, addig az állam s az
állami hatalom a kommunizmus kezében a leghatásosabb és mindenre kiterjedő
eszköz céljának elérésére.
Íme, Tisztelendő Testvérek, az új evangélium, amelyet a
bolsevista és istentelen kommunizmus mint üdvözítő és megváltó üzenetet hirdet
az emberiségnek. Tévedések és álokoskodások gyűjteménye. Ellentétes az ésszel
és az isteni kinyilatkoztatással. Fölforgatója a társadalmi rendnek, amelynek
legmélyebb alapjait kibontja. Félreismeri az állam eredetét, lényegét és
célját. Tagadja az emberi személyiség jogait, annak méltóságát és szabad
akaratát.
A terjedés okai – Csábító ígéretek
Miképpen lehetséges, hogy olyan rendszer, amely tudományosan
is túlhaladott álláspont és a praktikus életben sem vált be, mégis rohamosan
terjed az egész világon? Megmagyarázza az a tény, hogy elenyészően kevesen
ismerik a kommunizmus valódi lényegét. Legtöbben csak a tetszetős külső máznak
és a szédítő ígéreteknek hódolnak be. Állítólag csak arról van szó, hogy a
dolgozó osztályok sorsa megjavuljon, a liberális gazdasági rendszer
visszaélései megszűnjenek és a földi javak igazságosabban oszoljanak meg, ami
mind kétségtelen jogos kívánság. Azután ügyesen kihasználják a mai gazdasági
válság bajait, így a kommunizmus bűvkörébe csalják azokat a néprétegeket is,
amelyek egyébként elvből elvetnek minden materializmust és a terror minden
fajtáját. Minden tévedésben van valami igazság is. Ha kellő időben és helyen
ravasz tervszerűséggel, az igazságos oldalt erősen megvilágítják s viszont
árnyékba borítják a kommunista elvek és módszerek elijesztően durva és
embertelen voltát, félrevezetik még a nem egészen egyszerű elméket is és
alkalmas apostolokat találnak az ifjú értelmiségnél, amely még nem eléggé érett
a benső tévedések fölismeréséhez. Azonkívül a kommunizmus szószólói ügyesen
tudják kihasználni a faji és politikai ellentéteket is, sőt a liberális és
vallástalan tudomány tájékozatlanságát is, hogy az egyetemekbe is beférkőzzenek
és tantételeiket áltudományos érvekkel is fölcicomázzák.
A liberalizmus mint szálláscsináló
Mikor magyarázatot keresünk, miképpen fogadhatták el
gondolkodás nélkül a munkások nagy tömegei a kommunizmust, nem szabad
megfeledkezni róla, hogy már előkészítette őket az a valláserkölcsi
elhanyagoltság, amelybe a liberális gazdasági rendszer taszította. Szakadatlan,
vasárnapokon sem nyugvó munka mellett a legelemibb vallási kötelességek
teljesítésére nem maradt idő, az ünnepnapokon sem. Nem gondoltak templomok
építésére a gyárak mellett, nem támogatták a lelkipásztor munkáját, sőt
szándékosan előmozdították az elvilágiasodást. Most érik be a vetésük azoknak a
tévedéseknek, amelyeket Elődeink és Mi is annyiszor kárhoztattunk. Nem csoda,
hogy a széles rétegekben már elkereszténytelenedett világon terjed a kommunista
tévtan.
Ravasz és széleskörű propaganda
További oka a kommunista eszmék gyors elterjedésének a nagy
és kicsiny, művelt és kezdetleges kultúrájú országokban egyaránt, úgy hogy a
világ egyetlen sarkán sem maradtak ismeretlenek,... az a sátáni propaganda,
amilyet a világ talán még soha nem látott. Egyetlen központból irányított s a
népek külön sajátosságaihoz alkalmazkodó propaganda. Mérhetetlen
pénzforrásokkal, hatalmas szervezetekkel rendelkezik. Nemzetközi gyűléseket
tart. Számtalan kitűnően iskolázott agitátora van. Dolgozik röpiratokkal,
lapokkal, filmekkel, színházakkal, a rádióval. Behatol az iskolákba egészen az
egyetemekig. Átjárja lassan az összes néprétegeket, még a jobbakat is, anélkül,
hogy ezek észrevennék a mérget, amely mindinkább megfertőzi az elméket és a
szíveket.
A sajtó bűnös hallgatása
Még egy harmadik tényező segíti elő a kommunizmus
terjedését. A nem katolikus világsajtó nagy részének titokzatos
megállapodásszerű hallgatása. Valamiféle megállapodásról beszélünk, mert alig
lehet másként megérteni, hogy a legkisebb napi eseményekre is annyira éhes
sajtó annyi ideig agyon tudta hallgatni a szörnyűségeket Oroszországban,
Mexikóban, részben még a spanyol borzalmakat is s aránylag olyan keveset
foglalkozik a moszkvai kommunista világszervezettel. Ennek a hallgatásnak oka
ugyan egyrészt a struccpolitika, másrészt azonban különféle titokzatos erőknek
befolyása, amelyek ugyancsak a keresztény világrend fölforgatását célozzák.
Vérző nyomok – Oroszország és Mexikó
A propaganda fájdalmas eredményei már szemünk előtt állnak.
Ahol a kommunizmus megerősödött és uralomra jutott — itt bensőséges atyai
hajlandósággal Oroszország és Mexikó népeire gondolunk — ott nyílt bevallása
szerint minden eszközzel a keresztény kultúra és vallás kiirtására törekedett,
kiölvén az emberek — különösen az ifjúság — szívéből még annak emlékét is.
Püspököket és papokat száműztek, kényszermunkára ítéltek, lelőttek és
embertelen módon megöltek. Egyszerű világiakat, mert védelmezték a vallást,
gyanúba fogtak, zaklattak, üldöztek, börtönbe és vésztörvényszékek elé
hurcoltak.
Borzalmak Spanyolországban
Ott is — mint a Nekünk annyira kedves Spanyolországban, —
ahol a kommunista csapásnak még nem volt ideje elméletének minden
következményét éreztetni, a legszörnyűbb féktelenséggel garázdálkodott. Nem
egyik-másik templom vagy kolostor pusztult el, hanem amennyiben lehetséges
volt, minden templom és kolostor s a kereszténység minden emléke, bármily drága
művészeti vagy tudományos emlék volt. A kommunista téboly nem állt meg ott,
hogy püspököket, papok, szerzetesek és szerzetesnők ezreit gyilkolta le s
különösen azokra vadászott, akik kiváló szeretettel foglalkoztak a munkásokkal
és szegényekkel, hanem még nagyobb számmal szedte áldozatait a világiak
soraiból, akik mindeddig naponkint seregestül mennek a halálba csak azért, mert
jó keresztények, vagy legalább is ellenlábasai a kommunista istentelenségnek. S
ezt az irtózatos pusztítást olyan gyűlölettel, barbársággal és féktelenséggel
viszik véghez, amilyent a mi korunkban elképzelni sem tudtunk. Nem lehet
gondolkodó magánember, vagy felelősségét átérző államférfiú, aki meg nem borzad
arra a gondolatra: ami ma történik Spanyolországban, holnap megismétlődhetik
más művelt népeknél.
Természetes folyományai a rendszernek
Ne mondja senki, ezek a kegyetlenségek csak átmeneti
tünemények s szokásos kísérő jelenségei a forradalmaknak, vagy a háborúval járó
szórványos kilengései az elkeseredésnek. Nem. Természetes gyümölcsei
alrendszernek, amely nem ismer erkölcsi féket. Lelki fékező erőre szükség van
az egyénben és a társadalomban. Még a barbár népeknél is megvolt a fék a
természet törvényében, amelyet az Isten vésett minden ember lelkébe. S amikor a
természet törvényét híven megtartották, egyes régi népek a nagyságnak olyan
fokára emelkedtek, amely még ma is a kelleténél jobban megigéz egyes
felületesebb történetbúvárokat. De ha az emberek szívéből az isteneszmét
tudatosan kilopják, akkor azoknak szenvedélyei féktelenül kirobbannak a
legsötétebb barbárságba. S ezt látjuk napjainkban. Az emberiség történetében
először vagyunk tanúi az ember hidegen mérlegelt és gondosan előkészített
harcának minden ellen, „amit Istennek vagy isteni tiszteletre méltónak
mondunk”[10]. A kommunizmus benső lényegéből kifolyólag vallásellenes s a
vallás neki csak ópium, mert a vallás túlvilági életről beszél s elvonja a
proletárt a szovjet földi paradicsomának keresésétől.
Erkölcs helyett terror
A természettörvény lábbal tiprása és a törvény Alkotójának
megvetése mindig megbosszulja magát. A kommunizmus nem tudta és nem is tudja
megvalósítani a célját, még a gazdasági téren sem. Oroszországban ugyan
fölrázhatta a tömegeket évszázados álomból és mozgósíthatott heverő értékeket;
lelkiismeretlen eszközökkel bizonyos anyagi sikert is érhetett. De hiteles és
legújabb tanúbizonyságok alapján állítjuk, anyagi téren sem tudta
megvalósítani, amit ígért, pedig emberek millióit juttatta szolgaságra a
terror. Gazdasági téren is szükség van bizonyos erkölcsre, bizonyos
felelősségérzésre, ami pedig teljesen hiányzik tisztán materialista
rendszerben, amilyen a kommunizmus. Ennek pótlására nem alkalmazhattak mást,
mint az intézményes terrort. Látjuk a munkáját most Oroszországban, ahol a régi
összeesküvők és bajtársak fölfalják egymást. Terrorral nem lehet az erkölcsöket
megjavítani, annál inkább a társadalmi szerkezetet gyökeresen szétrobbantani.
Atyai szó az elnyomott orosz néphez
Távol áll tőlünk, hogy fenti megállapítósainkkal a
szovjetköztársaságok népeit általánosságban kárhoztassuk. Ellenkezőleg a
legfájóbb atyai részvéttel vagyunk irántuk. Jól tudjuk, hogy legnagyobb részük
keservesen nyögi a nehéz igát, amelyet nekik és országuk érdekeinek idegen
emberek raktak rájuk. Elismerjük, hogy viszont sokakat csalfa remények
szédítettek meg. Mi csak a rendszert, annak szerzőit és terjesztőit
kárhoztatjuk, akik Oroszországot alkalmas kísérleti talajnak találták az
évtizedek óta kész rendszer életbeléptetésére és onnan az egész világon
elterjesztésére.
III. Az Egyház világos tanítása
Miután kifejtettük a bolsevista és istentelen kommunizmus
tévedéseit, erőszakos és csalfa eszközeit, röviden szembeállítjuk velük az
emberi társadalom valódi fogalmát, amint azt az ész és az isteni
kinyilatkoztatás világosságánál az egyház — a népek tanítómestere — tanítja, s
amelyet ti — Tisztelendő Testvérek — úgyis ismertek.
A legfőbb valóság az Isten
Minden más valóság felett az első és legfőbb Lény, Isten,
mindeneknek mindenható teremtője, az egész emberiség végtelenül bölcs és
igazságos bírája. Ez a legfőbb Lény a leghatározottabb cáfolata a kommunizmus
minden hazugságának. Isten nem azért létezik, mert az emberek hiszik. Hanem
önmagától létezik s azért hiszi és imádja mindenki, ha szemét makacsul be nem
hunyja a valóság elől.
Ember és család az ész és hit fényében
Amit az ész és a hit az emberről mondanak, ezt lényeges
pontjaiban már előadtuk a keresztény nevelésről szóló körlevelünkben[11]. Az
embernek van szellemi és halhatatlan lelke. Az ember a Teremtő által testi és
lelki képességekkel csodálatosan fölruházott személyiség. Valóságos
mikrokozmosz, mint a régiek mondták. Kis világ, amely hasonlíthatatlanul
nagyobb érték az egész lélektelen világnál. Ebben a földi életben és a
másvilágon egyetlen végcélja az Isten. A megszentelő kegyelem fölemelte őt az
istenfiúság méltóságára s azért Krisztus titokzatos testében Isten országának
polgára lett. Következőleg az Isten sok és sokféle kiváltsággal ajándékozta
meg: joga van az élethez és testének sérthetetlenségéhez, a lét
szükségleteihez; joga van a végcéljához eljutni az Isten által kijelölt úton;
joga van a társuláshoz, a magántulajdonhoz és a tulajdon élvezetéhez.
Amint a házasság és a természetes házas élethez való jog
isteni eredetű, úgy a család alkotmányát és lényeges jogszabályait is a Teremtő
állapította és határozta meg, nem pedig az emberek szeszélye és nem a gazdasági
tényezők. Ügy a keresztény házasságról[12], mint a keresztény nevelésről szóló
körlevelünkben bőven kifejtettük ezt a tárgyat.
Az ember és a társadalom viszonya
Isten az embert mint természeténél fogva társas lényt a
társadalomba helyezte. Teremtő tervében a társadalom eszköz az ember számára,
hogy azt célja elérésében segítse, mert a társadalom az ember miatt van és nem
fordítva. Persze nem abban az értelemben, mint az önző liberalizmus magyarázza,
hogy a társadalom az egyén önkényének van alávetve; hanem abban az értelemben,
hogy a társadalmi szervezetben válik lehetővé kölcsönös közreműködéssel a földi
jólét kimunkálása mindenki számára. További értelme, hogy a társadalomban
kifejlődjenek és érvényesüljenek a természettől az egyes emberbe oltott ama
egyéni és szociális lelki adományok, amelyek nem ideiglenes haszon és érdekek
szolgálatában állnak, hanem a társadalomban az isteni tökéletességet tükrözik
vissza, ami az egyes ember külön életében nem valósulhat meg. De ez utóbbi cél
is végelemzésben az emberért van, hogy az isteni tökéletesség fényét elismerje,
azt a Teremtőnek megköszönje, őt érte dicsérje és imádja. Végeredményben csak
az embernek s nem a közösségnek van esze és erkölcsi akaratszabadsága.
Amint az ember nem vonhatja ki magát az Isten által
rászabott kötelességei alól a társadalommal szemben és a hatalom képviselőinek
joguk van őt indokolatlan engedetlenség esetén kötelességei teljesítésére
kényszeríteni: úgy viszont a társadalom nem foszthatja meg az embert az
Istentől nyert személyes jogaitól, amelyek közül a legfőbbeket fent már
fölsoroltuk, s elvben nem teheti lehetetlenné azok használatát.
Teljesen észszerű, hogy az összes földi javak az ember
használatára legyenek s az ember által az Istennek tulajdoníttassanak. Azért az
emberre, a személyre áll, amit a nemzetek apostola a keresztény üdvösség
megszerzéséről a korinthusiakhoz ír: „minden a tiétek, ti pedig Krisztuséi
vagytok, Krisztus meg az Istené”[13].
Míg a kommunisták az emberi személyt egészen kiüresítik az
ember és a társadalom kölcsönös viszonyának fölforgatásával, addig az ész és a
kinyilatkoztatás az egyéniséget fölmagasztalják.
Gazdasági és szociális rend
XIII. Leó pápa a munkások helyzetéről kiadott körlevelében tárgyalta
a szociális és gazdasági rend legfőbb elveit[14]. Mi azokat a társadalmi rend
helyreállításáról szóló körlevelünkben a jelenkor viszonyaihoz és
szükségleteihez alkalmaztuk[15]. Az egyház évszázados tanát a magántulajdon
egyéni és szociális jellegéről újra hangsúlyozva megállapítottuk a munka jogát
és méltóságát, rámutattunk a kölcsönös támogatás és segítség viszonyára,
amelynek a tőkés és a munkás között kell fennállania, megjelöltük az igazságos
munkabért, amely a munkás és családja szükségleteit fedezze.
Ugyancsak kimutattuk körlevelünkben, hogy a világ
megváltására abból a szomorú mélységből, amelybe az erkölcstelen liberalizmus
süllyesztette, nem alkalmas eszközök az osztályharc és a terror, sem az
államhatalommal való önkényes visszaélés, hanem egyedül az egész társadalmi és
gazdasági életet átható szociális igazságosság és keresztény szeretet. Utaltunk
rá, miképpen indulhatna meg az egészséges fejlődés a hivatásos testületek
rendszerének elvei szerint, amelyek elismerik a társadalmi rend rangfokozatait;
és miképpen kell a testületeknek harmonikus egységbe olvadniuk a társadalmi
közjó előbbre-helyezésének szellemében. Az állami közhatalom alapvető és egyik
legelső kötelessége volna éppen ennek a harmóniának és az összes társadalmi
erők helyes csoportosításának hatályos előmozdítása.
Társadalmi rangfokozat és államjogok
A békés rendet biztosító együttműködés megszervezése végett
a katolikus tan az államhatalomnak megadja a kellő jogot és tekintélyt, hogy
éber gonddal őrködjék az isteni és emberi jogok fölött és megvédje azokat,
amelyeket a Szentírás és a szentatyák annyira hangsúlyoznak.
Nem igaz, hogy a társadalomban mindenki egyenjogú s nincs
törvényes rangfokozat. Elég utalnunk XIII. Leó körleveleire, nevezetesen arra,
amely az államhatalomról szól[16], s arra a másikra, amely az állam keresztény
alkotmányát tárgyalja[17]. Ezekben a katolikus ember világos fogalmazásban
megtalálja az észből és a hitből folyó elveket, amelyek őt fölvértezik a
kommunista állameszme tévedései és veszedelmei ellen. Az emberi jogok eltiprása
és az ember szolgaságra vetése, az állam és államhatalom isteni eredetének
tagadása, a közhatalom szégyenletes bitorlása a kollektív terror szolgálatában
merő ellentétei a természetes etikának és a teremtő Isten akaratának. Ügy az
egyes ember, mint a társadalom a teremtő Istentől veszi eredetét. S az Isten
állapította meg köztük a kölcsönös jogviszonyt. Azért egyik fél sem teheti túl
magát a kölcsönös kötelességeken, s nem tagadhatja le és nem csorbíthatja a
jogokat. Mivel az Isten maga rajzolta meg a kölcsönös viszony alapvonalait,
azért a legigazságtalanabb jogbitorlás a kommunizmusnak az a kísérlete, hogy az
igazság és a szeretet örök alapjain nyugvó isteni törvény helyébe pártpolitikai
programot akar tenni, gyarló emberi tákolmányt telve sötét gyűlölettel.
Az Egyház tanának szépsége
Kristálytiszta tanításával az egyháznak nincs egyéb célja,
mint megvalósítani az Üdvözítő születésekor a betlehemi barlang fölött
elhangzott angyali ének boldogító üzenetét: „Dicsőség Istennek… békesség az
embereknek”[18] — valódi békesség és igazi boldogság már a földön is, amennyire
itt lehetséges, mintegy előízül és előkészületül az örök boldogságra, de csak a
jóakaratú embereknek. Ez a tan egyaránt távol áll a tévedések szélsőségeitől,
mint a politikai pártok és sajátos rendszereik túlzásaitól. Mindig megőrzi az
igazság és az igazságosság egyensúlyát. Ugyanazt hirdeti az elméletben, amit a
gyakorlatban is alkalmaz és előmozdít. Összeegyezteti az egyesek jogait és
kötelességeit mások jogaival és kötelességeivel, a tekintélyt a szabadsággal,
az egyénnek méltóságát az állam jogigényével, az emberi személyiséget az
alattvalóban az istenhelyettességgel a felsőbbségben. S így megbékíti a köteles
meghódolást a helyes önszeretettel, a család és haza szeretetét a más családok
és népek iránt tartozó szeretettel. Az Úristen iránt való szeretetnek közös
alapján, aki mindnyájunk közös Atyja, Teremtője és végcélja. Nem választja
külön a jogos gondoskodást az ideiglenes javakról az örökkévalókat kereső buzgalomtól.
Bár az egyiket alárendeli a másiknak az isteni Üdvözítő szavai szerint:
„Keressétek először az Isten országát és az igazságát és ezek mind hozzáadatnak
nektek”[19], távolról sem érzéketlen a emberi dolgok iránt s a kulturális és
gazdasági haladást nemcsak nem bénítja, hanem ellenkezőleg a legbölcsebb és
leghathatósabb módon támogatja és előmozdítja.
Gazdasági és társadalmi téren az egyház ugyan nem dolgozott
ki határozott rendszert, mert ez nem az ő föladata, mégis megjelölte az
alapelveket és az irányvonalakat, amelyek gyakorlati alkalmazása a különböző
korok, országok és nemzetek sajátos viszonyainak figyelembevételével biztos
utat mutat a társadalom szerencsés fejlődése felé.
Ezeknek az alapvető tanoknak bölcsességét és
használhatóságát általában elismerik mindazok, akik valóban ismerik. Kiváló
államférfiak vallották, hogy a sokféle társadalmi rendszerek tanulmányozása
után egyetlen egyben sem találtak annyi bölcsességet, mint a Rerum novarum és a
Quadragesimo anno pápai körlevelek által kifejtett vezéreszmékben. Nem
katolikus, sőt nem is keresztény országokban is elismerik a katolikus
társadalombölcselet kiváló jelentőségét az emberi társadalom számára. Alig egy
hónappal ezelőtt a távol Keletnek egyik nagytekintélyű államférfija azt a
nyilatkozatot tette, hogy az egyház a békéről és a keresztény testvériségről
vallott tanításával jelentős mértékben hozzájárul az áldásos béke
fenntartásához a nemzetek közt. Mint a kereszténység központjába a világ minden
részéből érkező megbízható híradásokból tudjuk, még a kommunisták is elismerik
az egyház szociális tanításának felsőbbségét saját vezéreik és mestereik
elmélete fölött, ha még nem egészen romlottak és fáradságot vesznek annak
alapos áttanulmányozására. Csak a szenvedélytől és gyűlölettől elvakultak hunyják
be szemüket az igazság elől, sőt konokul támadják azt.
Az Egyház nem követte volna a saját tanát?
Ha az egyház ellenségei kénytelenek is elismerni a
tanításának bölcsességét, mégis azt a szemrehányást teszik neki, hogy a
gyakorlat nem állt összhangban az elmélettel, s azért kellett más utakra
térniük. A kereszténység egész története bizonyítja, mennyire hamis és
igazságtalan ez a vád. Csak néhány jellemző mozzanatot akarunk kiemelni. A
kereszténység hirdette először határozott formában, félreérthetetlen
világossággal és őszinte meggyőződéssel, amint azelőtt soha nem történt, az
összes emberek, minden osztályok és fajok valódi és egyetemes testvériségét. S
így elindította a rabszolgaság eltörlését. Nem véres fölkelések szításával,
hanem kizárólag az igazság benső erejével érte el, hogy a büszke római
patríciusnő Krisztusban testvérét látta a rabszolganőben.
A kereszténység Isten Fiát imádja, aki szeretetből az
emberek iránt emberré lett, még pedig az ács fia és maga is ács kívánt lenni.
Ezzel a kézi munkát nagy méltóságra emelte, amely azelőtt annyira lebecsült
volt, hogy még az egyébként okos és méltányos M. T. Cicero is korának általános
fölfogását kifejezve nem átallotta leírni azt, amiért ma bármely szociológus
pirulna: „Az iparosoknak piszkos a foglalkozásuk s bizony a műhelynek nincs
tisztessége”[20].
Az egyház a maga elveihez hűen megújította az emberi
társadalmat. Befolyása alatt születtek a felebaráti szeretet csodálatos művei,
az iparosok és a munkások hatalmas céhei, amelyeket a múlt század liberalizmusa
kinevetett ugyan, de annál inkább megcsodálnak a jelen kor emberei, akik sok
országban azoknak alapgondolatait valami formában ismét megvalósítani
igyekeznék. Bár ellentétes áramlatok gyakran akadályozták az egyház működését
és jótékony befolyásának érvényesülését gátolták, a legújabb időkig sohasem
szűnt meg a hamis irányokat kárhoztatni. Elég emlékeztetnünk elődünknek, XIII.
Leó pápának szívós kitartására és bámulatos lelki erejére, aki a munkások
társulási jogáért harcolt, bár Európa leghatalmasabb államaiban az uralmon levő
liberálisok azt ellenezték. Még ma is sokkal nagyobb az egyház befolyása, mint
külsőleg látszik, mert végeredményben eszmék irányítják az eseményeket, bár
láthatatlanul működnek s hatásuk nehezen megmérhető.
Joggal elmondhatjuk, hogy az egyház az isteni Mester
példájára az évszázadok útjain körüljárt jót cselekedvén. Nem volna
szocializmus és kommunizmus, ha a népek kormányzói az egyház tanait, intelmeit
meg nem vetették volna. De ők a liberalizmus és a laicizmus talaján építettek
szociális rendszereket, első látszatra pompás és hatalmas alkotásokat. Hamar
kitűnt róluk, hogy nincs biztos alapjuk. Egymásután nyomorultan összedőltek,
mert minden kidől, ami nem nyugszik az egyetlen erős szegletkövön, Jézus
Krisztuson.
IV. Orvoslás és segítség kell
Íme, Tisztelendő Testvérek, az egyház tanítása, amely mint
más területen, a társadalmi kérdések terén is egyedül tud tájékoztatni és
mentséget ígérni a kommunista elmélettel szemben. De föltétlenül szükséges ezt
a tant az életben meg is valósítani Szent Jakab apostol intelme szerint:
„Legyetek az igének cselekvői és nem csupán hallgatói, megcsalván
önmagátokat”[21]. Sürgősen szükséges az alkalmas eszközök kemény munkába
állítása, hogy a fenyegető összeomlásnak hatályosan elébe vágjunk.
Mindenekelőtt szilárdan hisszük, hogy azzal az őrült szenvedéllyel szemben,
amellyel a sötétség fiai éjjel-nappal a materialista és ateista propagandát
szolgálják, a világosság fiai legalább egyenlő, sőt nagyobb lelkesedést tudnak
tanúsítani a fölséges Úr Isten dicsőségére.
Mit kell tehát tennünk, milyen eszközöket kell használni,
hogy Krisztust és a keresztény kultúrát a félelmetes ellenség ellen megvédjük?
Mint az atya családja bizalmas körében akarok beszélni azokról a
kötelességekről, amelyeket korunk nagy harca az egyház gyermekeire ró, de atyai
szeretettel fordulunk azokhoz is, akik az apai házat elhagyták.
A legjobb óvószer a keresztény hitélet felújulása
Mint az egyháztörténelem minden korszakában, különösen a
viharos időkben, úgy ma is a leghatásosabb gyógyító erő a magán- és a nyilvános
élet gyökeres megújítása az evangélium szellemében mindazoknál, akik magukat
Krisztus nyájához számítják, hogy valóban a föld sava legyenek, ami az emberi
társadalmat a föloszlás ellen megóvja.
Mélységes hálával a Világosság Atyja iránt, akitől minden jó
adomány és tökéletes ajándék alászáll[22], tapasztaljuk mindenfelé a lelki
megújulás vigasztaló tüneteit — nemcsak a sok kiváltságos leieknél, akik az
utóbbi esztendőkben a szentség magaslatára emelkedtek vagy folyton növekvő
számban hős elszántsággal ugyancsak a szentség ragyogó célja felé menetelnek,
hanem a társadalom minden osztályánál, ahol kétségtelenül megállapítható a
jámborság újjáéledése úgy a lelkületben, mint az életmódban. Áll ez a
legműveltebb rétegekről is, amint legutóbb In multis solaciis oklevelünkben
megírtuk, a múlt évi okt. 28-án, amikor a Pápai Tudományos Akadémiát
újjászerveztük[23].
Azonban tagadhatatlan tény, hogy a lelki megújulás terén még
igen sok a teendő. Még katolikus országokban is túl nagy azok száma, akik
csupán névleg katolikusok; s aránylag igen sokan vannak, akik ugyan több-kevesebb
hűséggel teljesítik vallásuk lényeges parancsait, sőt magukat büszkén jó
katolikusoknak vallják, mégis alig igyekeznek vallásukat jobban megismerni,
meggyőződésüket tovább alapozni és elmélyíteni, vagy éppen odáig eljutni, hogy
külső állásfoglalásuknak a jó és tiszta lelkiismeret is megfeleljen, amely a
mindentudó Isten szeme előtt ismeri és teszi meg kötelességeit. Jól tudjuk, az
isteni Üdvözítő mennyire utálja az üres és csaló külsőséget. Azt akarta, hogy
mindenki „lélekben és igazságban[24]” imádja az Istent. Aki nem őszintén él az
általa vallott hit szerint, az ma — a küzdelem és üldözés hevében — nem áll meg
sokáig. Elsodorja a világot rémítő ár. S amikor saját vesztébe rohan, még a
keresztény névre is szégyent hoz.
Elszakadás a világ javaitól
Tisztelendő Testvérek, az Úr két tantételével akarunk
részletesebben foglalkozni, amelyeknek az emberiség mai helyzetében kiváló
jelentőségük van. Ezek az elszakadás a világi javaktól és a szeretet parancsa.
Az isteni Mester első szavai a hegyi beszédben: Boldogok a lelki szegények[25].
Erre a tanításra van legnagyobb szüksége az anyagiasság századának, amely mohón
tör a földi javak és örömök után. Minden keresztény — legyen akár gazdag, akár
szegény — köteles tekintetét állandóan az égre szegezni s soha meg nem
feledkezhetik róla, hogy nincs itt marandó városunk, hanem a jövendőt
keressük[26]. A gazdagok ne alapítsák boldogságukat a föld kincseire s ne
fecséreljék legjobb erőiket az üzletre. Tekintsék magukat csupán sáfároknak,
mint akik legfőbb Uruknak számadással tartoznak, s kincseikben lássanak drága
eszközöket, az Isten ajándékait, hogy velük jót cselekedjenek. Soha el ne
mulasszák az evangélium parancsa szerint a feleslegből az alamizsnálkodást[27].
Különben beteljesedik rajtuk és vagyonúkon Szent Jakab apostol komor szava:
„Most már, gazdagok, sírjatok jajveszékelve a nyomorúságokon, melyek reátok
következnek. Gazdagságtok megrothadt, ruháitokat megemésztette a moly.
Aranyotok és ezüstötök megrozsdásodott és rozsdája bizonyság lesz ellenetek és
megemészti testeteket, mint a tűz. Haragot gyűjtöttetek magatoknak az utolsó
napokra”[28].
De a szegények is kötelesek lelki szegények maradni, amikor
a szükségeseket a szeretet és igazságosság törvényei alapján keresik és
helyzetük javítását célozzák. Kötelesek a lelki javakat többre becsülni a világ
javainál és örömeinél. Nem szabad szem elől téveszteniük, hogy a nyomort,
szenvedést és bánatot soha nem sikerül a világból száműzni. Hiszen azoknak is
osztályrészük, akik külső látszatra a legjobb sorsban vannak. Mindnyájunknak
szükséges a türelem, az a keresztény türelem, amely a szívet az örök
boldogságot biztosító isteni ígéretek felé emeli.
Ismét Szent Jakab apostol szavaival mondjuk: „Legyetek
béketűrők, testvéreim, az Úr eljöveteléig, íme, a földművelő várja a föld drága
terményét, türelmesen várakozván, míg a korai és a késői esőt megkapja.
Legyetek tehát ti is türelmesek és erősítsétek meg szíveteket, mert az Úr
eljövetele közel van”[29]. Csak így teljesedik az Úr vigasztaló ígérete:
Boldogok a szegények! S ez a vigasz és ígéret nem üres szavak, mint a
kommunisták ígéretei, hanem az élet igéi, telve valósággal. Maradék nélkül
teljesülnek úgy a földön, mint az égben. Mennyi szegény ember találja meg
ezekben az igékben és a mennyország várásában a boldogságot, mert igényük van a
mennyországhoz, az Úr szava szerint övék a mennyek országa[30]. Viszont a
gazdagok legtöbbje soha sem találja meg vagyonában a boldogságot, mert folyton
nyugtalan és még többre éhezik.
Keresztény szeretet
Korunk betegségeire még üdvösebb és közvetlenebb hatású
orvosság a szeretet parancsa. A keresztény szeretet türelmes és nyájas[31].
Kerüli az úri leereszkedést és a külső föltűnést. Már a keresztény kor elejétől
kezdve Krisztusnak megnyerte a legszegényebbeket, a rabszolgákat. Hálás köszönetet
mondunk mindazoknak, akik a szeretet műveiben — a Szent Vince-konferenciáktól
kezdve a leghatalmasabb szociális intézményekig — működtek vagy most is
dolgoznak. Minél inkább tapasztalják a munkások és szegények önmagukon a
Krisztusért tevékeny szeretet hatását, annál nagyobb mértékben szabadulnak az
előítélet alól, hogy a keresztény egyházban megfogyatkozott a szeretet és az
egyház a munkát kizsákmányolók pártján van. Ameddig ugyanis egyrészt a
nyomorgók nagy tömegeit látjuk, akiket a nélkülözés súlyos terhe a földig sújt,
másrészt azokat, akik könnyelmű élvezetekre óriás összegeket elpazarolnak,
fájdalommal kell elismernünk, hogy az emberek nemcsak az igazságosság
törvényével jöttek ellentétbe, hanem a keresztény szeretet parancsát sem értik
s a gyakorlatban nem tartják meg. Ugyanazért kívánjuk — Tisztelendő Testvérek —
a szeretet isteni parancsának minél behatóbb ismertetését szóban és írásban.
Hiszen ennek a parancsnak követése Krisztus kifejezett akarata szerint az ő
igaz tanítványainak drága ismertetőjele. Megtanít rá mindenkit, hogy a
szenvedőkben magát Krisztust lássuk. Megköveteli, hogy testvéreinket úgy
szeressük, mint Krisztus szeretett minket, tehát egészen az önfeláldozásig.
Vagyis szükség esetén az élet áldozatul hozásáig. Gyakran fontoljuk meg azokat
a vigasztaló s elrettentő szavakat, amelyeket a legfőbb Bíró az utolsó ítélet
napján mondani fog: „Jöjjetek Atyáim áldottai …, mert éheztem és ennem adtatok;
szomjúhoztam és innom adtatok... Bizony mondom nektek, amit egynek e legkisebb
atyámfiai közül cselekedtetek, nekem cselekedtetek[32].” Ellentétül pedig így
fog szólani: ”Távozzatok tőlem, átkozottak, az örök tűzre …, mert éheztem és
nem adtatok ennem, szomjúhoztam és nem adtatok italt … Bizony mondom nektek,
amit nem cselekedtetek egynek e legkisebbek közül, nekem sem
cselekedtetek[33]”.
Az örök élet biztosítása és a nyomorgók hatásos
megsegítésének lehetővé tétele végett egyszerűbb életmódhoz kell visszatérni.
Meg kell tanulni a lemondást az élvezetekről, amelyek bizony sokszor bűnösek is,
amint a világ ma azokat bőségben kínálja. Önmagunk megtagadása velejár a
felebaráti szeretettel. Újjászülő isteni erő rejlik a keresztény szeretet új
parancsában[34], amint Krisztus nevezi. Pontos betartása a szívekbe bensőséges
békét önt, amilyent a világ nem ismer, és eredményesen gyógyítja az emberiséget
sorvasztó betegségeket.
A szoros igazságosság kötelmei
Nem lehet igazi a szeretet, ha még az igazságosság
követelményeinek sem tesz eleget. Az apostol tanítja: „Aki embertársát szereti,
betöltötte a törvényt… s állítását bizonyítja is, mert azt, hogy ne
paráználkodjál, ne ölj, ne lopj... és ami még egyéb parancsolat van, azt újra
egybefoglalja ez az egy ige: Szeressed felebarátodat, mint önmagadat”[35]. Ha
tehát az apostol szerint az összes erkölcsi kötelességek az igazi szeretet
egyetlen parancsából folynak, akkor azok is benne bírják gyökerüket, amelyeket
a szoros igazságosság követel, pl. ne ölj, ne lopj. Az a szeretet, amely a
munkás bérét elvonja, a szoros igazságosság szerint járó jogos bért, nem
szeretet, hanem üres szó és merő látszat. A munkás nem tartozik alamizsnaként
elfogadni azt, ami neki jog szerint jár. Nem lehet az igazságosság súlyos
kötelességeit az irgalmasság csekély adományaival megváltani. A szeretet és az
igazságosság által kirótt kötelességek tárgya sokszor azonos, de különböző
marad a kötelezettség természete. S a munkások kellő érzékenységgel ítélik meg
a velők szemben fennálló kötelességek természetét, mert megvan az önérzetük.
Ugyanazért külön szavunk van hozzátok, keresztény munkaadók
és munkavállalók, akik sokszor súlyos kérdések előtt álltok. Még rátok
nehezedik annak az igazságtalan gazdasági elméletnek átöröklött terheltsége,
amely nemzedékeken át gyakorolta bomlasztó hatását. Ébredjetek felelősségtek
tudatára! Sajnos, egyes katolikusok viselkedése is bűnös a munkások
ragaszkodásának megingatásában az Úr Jézus Krisztus vallásához. Ezek nem
akarták elérteni, hogy a keresztény szeretet a munkásokat megillető s az egyház
által is ilyeneknek nyilvánított jogok elismerését megköveteli. Mit szóljunk
hozzá, hogy egyes katolikus munkaadók a Quadragesimo anno körlevél fölolvasását
saját kegyúri templomaikban megtiltották? S mit szóljunk hozzá, hogy katolikus
munkaadók még most is ellenséges állásponton vannak a pápa által helyeselt
keresztény munkásmozgalommal szemben? S nem mélyen sajnálatos-e, ha az egyház
által is természetesen elismert magántulajdonjogot fölhasználják a munkás jogos
bérének és szociális jogainak csorbítására?
Szociális igazságosság
A szorosan vett kiegyenlítő igazságosságon kívül van
társadalmi igazságosság is, amelyből folyó kötelességek alól munkaadók és
munkavállalók nem vonhatják ki magukat. Lényeges vonása a társadalmi
igazságosságnak, hogy az egyesektől megköveteli, ami a közjó szempontjából
szükséges. Amint az élő szervezetről csak úgy történhetik hiánytalan
gondoskodás, ha az egyes szervek és tagok mindazt megkapják, amire szervi
működésük teljesítéséhez szükségük van: ugyanúgy a társadalmi szervezetben a
közjót is kifogástalanul csak akkor biztosíthatjuk, ha az egyes részeknek és
tagoknak — azaz az emberi személyeknek — megadjuk a társadalmi hivatásuk
betöltéséhez szükségeseket. Amint eleget teszünk a szociális igazságosságnak,
annak gyümölcse azonnal jelentkezni fog az egész gazdasági élet fokozottabb
ütemében, a békében és rendben, vagyis a társadalom testének egészséges
lüktetésében. Az emberi test egészségét is az egész szervezet zavartalanul
teljes és eredményes működéséről ismerjük föl.
A szociális igazságnak pedig eleget nem tettünk, amíg a
munkabér a munkásnak és családjának a fenntartását nem biztosítja; amíg az
általános elszegényedés megelőzése végett a munkásnak szerény vagyon
megtakarítását lehetővé nem tesszük és országos vagy magánbiztosítás útján nem
gondoskodunk róla öregség, betegség és munkanélküliség esetére. Ismételjük,
amit Quadragesimo anno körlevelünkben mondtunk: „Csak úgy létesül az igazi szociális
nemzetgazdasági rendszer, ha a nemzet minden tagjának rendelkezésére állnak
mindazok a javak, amelyeket a természeti kincsek, a termelőeszközök és a
gazdasági élet szociális megszervezése nyújtani tudnak. Ezek a javak ne csupán
az életfenntartást és a tisztességes szükségleteket fedezzék, hanem az embert
magasabb és nemesebb kultúréletre is fölemeljék, amelynek okos kiélése nincs az
erkölcsiségnek kárára, sőt annak javára válik.”[36] Napjainkban már mind
gyakrabban előfordul, hogy az egyes munkaadók külön nem tudnak teljesen
igazságos munkabért adni, ha nem létesítenek egymás közt kötelező megállapodást
a munkások érdekeit veszélyeztető verseny megakadályozására. Ugyanazért a
munkaadók és vállalkozók helyesen teszik, ha ilyen szervezetekbe tömörülnek és
ezek útján lehetővé teszik az igazságosság érvényre jutását. Természetesen a
munkások sem feledkezhetnek meg a munkaadókkal szemben a szeretet és az
igazságosság kötelességeiről, annál inkább, mert azok teljesítésével a saját
érdekeiket is védik.
Aki a gazdasági élet egész szövedékét áttekinti, mint azt
Quadragesimo anno körlevelünkben tettük, az belátja, hogy a szeretet és az
igazságosság együttes követelményei a gazdasági és szociális viszonylatokban
csak úgy érvényesülhetnek, ha szilárd keresztény alapokon nyugvó szervezetek —
egyhivatásúak egyesületei vagy hivatásközi társulások — testülete nyújt hozzá
segítséget. Az említett szervezetek ugyanis egymás közt kapcsolódnak s a
különféle helyek és körülmények szerint különböző alakban termelik ki azt a
csúcsszervezetet, amelynek korporáció a neve.
A társadalomtan tanulmányozása és ismertetése
Hogy a helyes társadalmi törekvéseknek nagyobb sikert
biztosíthassunk, sürgősen szükséges a társadalmi kérdéseknek az egyház
szellemében való tanulmányozását előmozdítani és a tanulságokat az egyház
legfőbb tekintélyének irányítása alatt ismertetni. Ha egyes katolikusok
viselkedése gazdasági és szociális téren kívánni valót hagyott vissza, annak
oka leginkább az a tény, hogy a tárgyról a pápák tanítását nem ismerték és nem
fontolták meg eléggé. Ugyanazért nagyon kívánatos az összes társadalmi
osztályokban a műveltségi foknak megfelelő szociális iskolázást szorgalmazni,
különösen pedig az egyház szociális tanait buzgón terjeszteni a munkások közt
is. Az embereket a katolikus tan világosságánál kell eligazítani és akaratukat
megnyerni, hogy a tant alkalmazzák, életbe léptessék és mint igaz életszabályt
kövessék, így leküzdik majd azokat a benső ellenmondásokat és
következetlenségeket a keresztény életben, amelyek miatt már ismételten
panaszkodtunk. Mert sokan ugyan külsőleg hűen követték vallásuk parancsait,
azonban a munka, az ipar, a hivatásos foglalkozás, a kereskedelem vagy hivatal
légkörében olyan kettős lelkiismeretet tanúsítottak, amely a keresztény
igazságosság és szeretet világos törvényeivel ellenkezik. Evvel pedig a hitben
gyöngéknek súlyos botrányt okoztak, a gonoszoknak meg fegyvert adtak a kezébe a
katolikus egyház meggyanúsítására. Fontos szerepet játszhat a szociális
gondolkozás megújításában a katolikus sajtó. Neki lehet és kell is változatos
és vonzó módon a szociális tan mélyebb megértését szolgálnia. Tárgyilagos és
kimerítő tudósításokat adjon az ellenség tevékenységéről és a harcmódokról,
amelyek az egyes országokban a legsikeresebbeknek bizonyultak. Jó tanácsokat
osszon és leplezze le a csalárd fogásokat, amelyekkel a kommunizmus a jóhiszemű
embereket magához édesgetni igyekszik.
Védelem a kommunizmus csalárdságai ellen
E tárgyról már a múlt évi május 12-én tartott beszédünkben
szóltunk. Mégis szükségesnek tartjuk — Tisztelendő Testvérek — a figyelmeteket
rá még egyszer nyomatékosan felhívni. Kezdetben a kommunizmus igaz valóságában,
meztelen durvaságában mutatkozott be. Csakhamar belátta, hogy ily módon a
népeket elriasztja. Megváltoztatta taktikáját s megkezdte a tömegek
csalogatását álarc alatt, elrejtvén igazi szándékait olyan eszmék mögé, amelyek
önmagukban jók és tetszetősek. Észrevették a kommunista vezérek az általános
békevágyat s úgy viselkednek, mintha ők volnának a világbéke-mozgalom legbuzgóbb
hívei és terjesztői. Ugyanakkor azonban szítják az osztályharcot és patakokban
folyik a vér. S mivel jól tudják, hogy belső békebiztosítékaik nincsenek, a
határtalan hadi fölszerelésen dolgoznak. Különböző elnevezések alatt — a
kommunizmus gondos elhallgatásával — egyesületeket és folyóiratokat alapítanak,
amelyeknek célja eszméiket egyébként hozzáférhetetlen körökbe is becsempészni.
Sőt csalárdsággal még katolikus és vallásos társulatokba is igyekeznek
befurakodni. Fölszólítják a katolikusokat jótékonysági mozgalmakban és
szeretetművekben közreműködésre s sokszor olyan javaslatokat tesznek, amelyek a
keresztény szellemmel és az egyház tanításával pontosan megegyeznek, bár befelé
gonosz elveiket föl nem adják. Álnok módon terjesztik azt a véleményt, hogy a
kommunizmus mélyebb vallásosságú és magasabb kultúrájú országokban szelídebb
alakot fog ölteni, az istentiszteletet nem akadályozza és a lelkiismereti
szabadságot tiszteletben tartja. Akadnak, akik a szovjet-köztársaságokban
újabban történt törvényváltoztatásokra hivatkoznak s azt a következtetést
vonják le, hogy a kommunizmus megkezdte az elvi harc föladását az Isten ellen.
Vigyázzatok — Tisztelendő Testvérek —, hogy a hívők meg ne
csalódjanak. A kommunizmus magja rossz. Semmiféle téren nem szabad vele
közreműködni, ha a keresztény kultúrát megmenteni akarjuk. Épen az elámítottak
lesznek a kommunizmus első áldozatai, miután azt saját országukban uralomra
segítették. Minél ősibb és magasabb valamely ország keresztény kultúrája,
amelybe a kommunizmus beférkőzni tud, annál szörnyűbb pusztításban tombolja ki
magát az istentelenek gyűlölete.
Imádság és vezeklés
Ha az Úr nem őrzi a házat, hiába vigyáz, ki azt őrzi[37].
Azért ajánljuk nektek, Tisztelendő Testvérek, mint utolsó és leghatásosabb
eszközt, fokozzátok és mélyítsétek joghatóságtok területén az imádság szellemét
és a bűnbánatot. Mikor az apostolok megkérdezték az Üdvözítőt, miért nem tudták
a megszállottból az ördögöt kiűzni, azt a választ kapták: Ez a fajta nem megy
ki másként, mint imádság és böjtölés által[38]. Az emberiséget most megszálló
gonoszság sem győzhető le másként, mint általános imádság és vezeklés által.
Különösen a mindkét nemű elmélkedő szerzetesrendeknek ajánljuk, kétszerezzék
meg imádságaikat és áldozataikat, hogy a Szeplőtelen Szűz hatalmas
közbenjárásával az Égből minél hathatósabb segítséget könyörögjenek le az
Egyház számára a mai kor harcában. Amint a Szeplőtelen Szűz az ősi kígyó fejét
eltaposta, úgy most és mindenkorra a mi biztos oltalmunk és a keresztények
segítsége marad.
V. Szervek és segéderők az Egyház szociális működésében.
Az eddig ismertetett üdvösséges műnek végrehajtására,
valamint a fölsorolt orvosszerek alkalmazására az Úr Jézus Krisztus elsősorban
a papokat rendelte. Az ő föladatuk főpásztoraik vezetése alatt, gyermeki
alárendeltségben és egységben az Úr Krisztus földi helytartójával a világon a
hit fáklyájának tüzét éleszteni és a hívők szívébe azt a természetfölötti
bizodalmat elültetni, amellyel az egyház az Úr Jézus nevében annyi harcot
harcolt és annyi győzelmet látott, mert az a győzelem, amely meggyőzi a
világot, a mi hitünk[39]. Különös hangsúllyal kiáltjuk a papok felé XIII. Leó
pápa elődünk ismételt intelmét, menjetek a munkáshoz! Magunkévá tesszük az
intelmet és megtoldjuk: Menjetek a munkáshoz, elsősorban a szegény munkáshoz és
általában a szegényekhez, s így kövessétek az Úr Jézus és az egyház óhaját. A
szegényeket veszélyezteti legjobban a fölbujtók aknamunkája, akik a nyomort
kihasználják az irigység fölkeltésére a gazdagok ellen és a szegények
izgatására, hogy erőszakkal szerezzék meg, amit a sors tőlük látszólag
megtagadott. Ha a pap nem megy a munkások és a szegények közé, hogy szemüket
fölnyissa, előítéletek és hamis elméletek ellen óvja, úgy könnyen lesznek a
kommunista küldöncök zsákmányává.
Nem tagadjuk, hogy ez irányban már sok történt, különösen a
Rerum novarum és a Quadragesimo anno körlevelek megjelenése óta. Atyai örömmel
üdvözöljük sok püspök és pap buzgó lelkipásztori tevékenységét, akik — mint
hisszük, kellő okossággal — az apostoli munka új módszereit keresik és
próbálják ki, hogy a mi korunk sajátos követelményeinek megfeleljenek. Mindez
azonban még kevés az elénk tornyosuló föladattal szemben. Amikor a haza
veszélyben van, minden másodrendű lesz, ami a honvédelemhez nem okvetlenül
szükséges vagy azt közvetlenül nem szolgálja. Úgy most a mi esetünkben is a
legszebb és legjobb ügyeknek is háttérbe kell szorulniuk az elől az életbevágó
szükségesség elől, hogy a keresztény hit és kultúra alapjait megmentsük. Azért
a papok a plébániákon a rendes lelkipásztori munka sérelme nélkül, erejük és
tevékenységük legjavát fordítsák arra, hogy a munkások tömegeit az egyháznak és
Krisztusnak visszanyerjék és azokat a néprétegeket töltsék meg keresztény
szellemmel, amelyeknél már a legkevesebb maradt belőle. A nép nagy tömegeinél
várakozáson fölül olyan fogadtatásban és gazdag aratásban lesz részük, ami
bőségesen kárpótolja őket a kezdet nehézségeiért. Úgy látjuk és tapasztaljuk
Rómában és sok más nagyvárosban, hogy mihelyt a külvárosokban új templomok
épülnek, buzgó egyházközségek alakulnak és a megtérés csodái történnek annál a
népnél, amely addig ellenségesen állt a vallással szemben, mert azt nem
ismerte.
Az apostolság leghatásosabb eszköze a szegényeknél és
egyszerűeknél a papnak a példája, az összes papi erényekből font példa, amint
azokat Ad catholici sacerdotii[40] körlevelünkben ismertettük. Most itt csak az
alázatos, szegény és önzetlen élet példáját Hangsúlyozzuk, amely
legtökéletesebb hasonmása az isteni Mesternek, aki isteni nyíltsággal
elmondhatta magáról: A rókáknak odúik vannak és az ég madarainak fészkeik: az
Emberfiának pedig nincsen hová fejét lehajtsa[41]. Valódi evangéliumi
értelemben szegény és önzetlen pap csodákat művel a nép között, mint Depaul
Vince, az ars-i plébános, mint Cottolengo, Don Bosco és sokan mások. Viszont a
fösvény és önző pap — mint az imént idézett körlevélben már mondtuk — ha
Júdásként nem is hull az árulás örvényébe, a legjobb esetben zengő érc és pengő
cimbalom[42] marad s a kegyelem útjában inkább akadály, mint közvetítő a
népnél.
S ha világi vagy szerzetespapnak hivatalos kötelessége földi
javakat kezelni, állandóan szem előtt tartsa, hogy neki nemcsak az igazság és a
szeretet parancsait kell követnie, hanem a szegények atyjaként kell
viselkednie.
A katolikus akció
A papság után atyai szóval munkába hívjuk azokat a kedvelt
fiainkat a világi rendből, akik a Nekünk annyira kedves Actio Catholica
soraiban küzdenek s akiket már más alkalommal[43] a Gondviselés eszközének
neveztünk az egyház küzdelmében a mostani nehéz korszakban. A katolikus akció
tényleg szociális apostolság, mert az Isten országának elterjesztését nem
csupán az egyénekben, hanem a családban is, a társadalomban is föladatának
vallja. Tagjait különös gonddal kell kiképeznie és fölszerelnie az Úr harcaira.
Szükséges az ilyen iskolázás — most sürgősebben és jobban, mint bármikor — a
praktikus munkaelkezdése előtt. Céljaikat szolgálhatják önképzőkörök, szociális
hetek, összefüggő előadások és más ilyen intézmények, amelyek alkalmasak
aszociális kérdés keresztény megoldását megismertetni.
Ha a katolikus akció katonái kellő kiképzést és iskolázást
nyertek, úgy elsősorban társaik apostolai lesznek, majd a papnak legértékesebb
segéderői, hogy az igazság lángját tovább hordozzák és a nehéz anyagi és
szellemi nyomort enyhítsék olyan körökben, amelyek a papot akár megcsontosodott
előítéletből a papok ellen, akár — sajnos — vallási közömbösségből
visszautasítják, így vállvetett munkával — tapasztaltabb papok irányítása alatt
— közreműködhetnek a munkásosztályok vallási gondozásában, amelyek oly közel
állnak atyai szívünkhöz. Ez a legalkalmasabb módja kedves munkás fiaink
megoltalmazásának a kommunista ámítás ellen. A titokban folyó, de igen hasznos
és hatásos egyéni apostolkodáson fölül a katolikus akció feladatkörébe
tartozik, szóval és írott propagandával a keresztény társadalmi rend
alapelveinek hirdetése a legszélesebb körökben, úgy mint azok a pápai
körlevelekből ismeretesek.
Segédszervezetek
A Katolikus Akció körül sokféle társulat és egyesület
csoportosul, amelyeket Mi már segédcsapatoknak neveztünk. Ezeket a kötelékeket
is atyai szeretettel figyelmeztetjük, hogy a most minden másnál fontosabb
életkérdéssel foglalkozzanak, amelyről épen szó van.
Hivatásrendi csoportok
Gondolunk a hivatásrendi szervezetekre is, azaz a munkások,
gazdák, mérnökök, orvosok, vállalkozók, főiskolai tanulók stb., férfiak és nők
külön egyesüléseire. Akik azonos kulturális viszonyok közt élnek,
természetszerűen a hasonlóság alapján csoportokba társulnak. Épen ezek a
csoportok és szervezetek vannak elhivatva a társadalomba azt a rendet
bevezetni, amely Quadragesimo anno körlevelünk írásakor szemünk előtt lebegett,
és Krisztus Királyságának elismerését a kultúra és a munka minden terén
megvalósítani.
Ha az állam a gazdasági és társadalmi élet változott
föltételeit tekintve valahol már kötelességének ismerte az ilyen intézményeket
támogatni és törvényesen szabályozni — természetesen a szabadság és
magánkezdeményezés kellő kímélésével — akkor se tekintse magát a Katolikus
Akció érdektelennek, hanem nyújtson támogatást gondolatokban, a legújabb
kérdéseknek a katolikus tan szellemében való megvilágításával, másrészt!
cselekvésben is azáltal, hogy tagjaik szívesen és derekasan dolgoznak az új
életformákban és intézményekben, így bevonul azokba a keresztény szellem, amely
mindenkor a rend, a kölcsönös testvéri együttműködés egyetlen alapja marad.
Fölhívás a katolikus munkásokhoz
Atyai szeretetünk egészen kivételes bizonyságául külön
szólunk a Nekünk annyira kedves katolikus munkásokhoz, a fiatalokhoz és az
öregekhez egyaránt, akik — talán jutalmul nehéz időkben tanúsított heroikus
hűségükért — most kiválóan magasztos és fontos hivatást nyertek. Püspökeik és
papjaik vezetése alatt az egyházhoz és Istenhez kell visszahozniuk
munkástestvéreik nagy tömegeit, akik elkeseredtek, mert meg nem értették vagy
kellő megbecsülésben nem részesítették őket, és Istentől eltávolodtak. A
katolikus munkások bizonyítsák példájukkal és szavukkal tévelygő testvéreik
előtt, hogy az egyház gyöngéd édesanyjuk mindazoknak, akik fáradnak és terhelve
vannak, és szent anyai kötelessége szerint fiait védeni soha meg nem szűnt és
meg nem szűnik. Ha hivatásuk teljesítése a bányákban, gyárakban, kikötőkben
vagy bármely munkahelyen súlyos áldozatokkal jár, gondolják meg, hogy a világ
Megváltója nemcsak a munkában, hanem az áldozatban is példát mutatott nekünk.
Egység a katolikusok közt
Összes fiainkhoz — bármely társadalmi osztály vagy nemzet
tagjai, bármily rangú papok vagy világiak — komoly fölhívást intézünk, legyenek
egyek. Már sokszor fájdalmasan érintették atyai szívünket a kicsinyes okokból
folyó és mindig gyászos következményekkel járó szakadások, amelyek egy anyának
— az anyaszentegyháznak — gyermekeit egymással szemben ellenségekké teszik.
Végig kellett néznünk, miként használják ki a vitát a számban gyakran csekély
fölforgatók, kiélesítik azt és a katolikusok egyik pártját a másik ellen
kijátsszák. Az utolsó hónapok eseményei után intelmünk látszólag felesleges.
Mégis megismételjük azok számára, akik azt még meg nem értették, vagy megérteni
nem akarják. Akik a katolikusok közt a szakadásokat kiszélesíteni igyekeznek,
rettentő felelősséget vonnak magukra Isten és az ő egyháza előtt.
Fölhívás az összes istenhívőkhöz
Szeretnők azt a vigasztaló reményt táplálni, hogy a
küzdelemben, amelyet a sötétség hatalmai már az isteneszme ellen is folytatnak,
a Krisztus nevével dicsekvőkön kívül azok is erős ellenállást tanúsítanak, akik
— az emberiség nagyobb fele — Istenben hisznek és őt imádják. Megismételjük a
fölhívást, amelyet öt évvel ezelőtt Caritate Christi körlevelünkben hozzájuk
intéztünk, hogy Őszinte szívvel segítsenek az egész emberiséget fenyegető
veszélyt távol tartani. Mert — amint akkor kifejtettük — az Istenhit minden
társadalmi rend és felelősség szilárd alapja e földön. Azért mindazoknak, akik
az anarchiát és a terrort elvetik, hathatós együttműködéssel kell odahatniuk,
hogy a vallás ellenségei el ne érjék a célt, amelyet nyíltan bevallanak[44].
VI. A keresztény állam kötelességei
Segíteni az egyházat
Tisztelendő Testvérek! Elméleti és praktikus szempontból
kifejtettük azt a föladatot, amelyet az egyház Krisztustól ráruházott
hivatásánál fogva magára vállal az emberi társadalom helyes fölépítése és
mostani korszükségletként a kommunizmus leküzdése és letörése céljából.
Közreműködésre szólítottuk a társadalom osztályait, valamennyit együttesen és
az egyeseket külön-külön. A lelki föladat megoldásában a keresztény állam is
tartozik az egyházat a maga részéről cselekvőleg támogatni, még pedig a
rendelkezésére álló eszközökkel, amelyek ugyan természetszerűleg külsők, mégis
végeredményben a lelkek üdvét célozzák.
Kötelesek az államok a minden rendnek alapjait fölforgató
istentelen propaganda kártevését a saját országukban tőlük telhetőleg
megakadályozni. Mert a földön nincs tekintély az isteni Fölség tekintélyének
elismerése nélkül. Az eskünek nincs többé ereje, ha nem az élő Isten nevében
esküszik. Ismételjük, amit már sokszor és nyomatékosan hangoztattunk, különösen
a Caritate Christi körlevélben: Hogyan állnak meg a szerződések és honnan
nyerik kötelező erejüket, ha hiányzik a lelkiismeret jótállása? S
beszélhetünk-e még a lelkiismeret jótállásáról, ha már nincs istenhit és
istenfélelem? Bontsátok el az alapot és minden erkölcsi törvény vele együtt dől
össze. Semmiféle hatalmi eszköz nem tartóztathatja föl többé a nemzetek, a
családok, az állam, sőt az emberi kultúra fokozatos, de elkerülhetetlen
pusztulását[45].
A közjót intézményesen szolgálni
Az állam föladata azokat az anyagi életfeltételeket
megteremteni, amelyek nélkül rendezett társadalom fenn nem állhat.
Munkaalkalmat kell biztosítania, különösen a családfenntartók és az ifjak
számára.
A birtokos osztályok kötelesek e célból alkalmazkodni, mert
föltétlenül szükséges a közjó érdekében olyan terheket vállalni, amelyek nélkül
az emberi társadalom tehát a birtokosok számára nincs mentség. S az állam
intézkedései olyanok legyenek, hogy azokat a nagytőkéseket is elérjék, akik
óriás tőkéket tartanak a kezükben s azokat esetleg a közjó kárára még növelik.
Okos és mértéktartó közigazgatás
Az állam legyen felelőssége tudatában Isten és a társadalom
iránt s mutasson példát okos és mérsékelt közigazgatással. Ma a kivételesen
súlyos világválság nagyobb követelésekkel lép föl az államférfiakkal szemben,
akik nagy vagyonok, polgártársaik milliói munkájának és verejtékének gyümölcse
fölött rendelkeznek s megkívánja tőlük a közjó önzetlen szolgálatát és lehető
előmozdítását. Az állami tisztviselők és alkalmazottak tekintsék lelkiismereti
kötelességnek hivatali teendőik hű és önzetlen teljesítését s iparkodjanak a
régi és újabb idők annyi kiváló férfijának ragyogó példáját követni, akik
fáradhatatlan munkában egész életüket a haza közjavának szentelték. A
nemzetközi kereskedelemben és közlekedésben törekedjenek végre lebontani azokat
a természetellenes akadályait a gazdasági életnek, amelyek a bizalmatlanság és
gyűlölet szelleméből fakadtak, s vegyék szívükre az igazságot, hogy a föld
összes népei Isten egy családjának tagjai.
Szabadság az egyháznak
Köteles az állam az egyháznak teljes szabadságot engedni,
hogy isteni és mindenben lelki hivatását betölthesse s ezáltal hathatósan
segítsen az emberiséget kimenteni a jelenkor borzalmas viharából. Manapság
mindenféle aggodalmas fölhívásokkal iparkodnak mozgósítani az erkölcsi és lelki
erőket. Ami teljesen érthető. Mert a baj, amelyet leküzdeni kell, mindenekelőtt
és legmélyebb gyökérszálaiban lelki természetű s belőle erednek ördögi
következetességgel a kommunizmus összes borzalmai. Mivel pedig az erkölcsi és
lelki hatalmak közt vitathatatlanul az első a katolikus egyház, azért az
emberiség közjava is parancsolja, hogy működését ne akadályozzák.
Aki ellenkezőleg cselekszik s hozzá még azt állítja, hogy
tisztán gazdasági és politikai erőkkel is célt lehet érni, nagyon téved. Ha a
vallást az iskolából, a nevelésből és a közéletből száműzzük, a kereszténység
képviselőit és szent szertartásait gúny tárgyává tesszük, akkor nemde épen a
materializmust erősítjük, amelyből a kommunizmus kisarjadt? Sem a világ
legjobban megszervezett hatalma, sem a világ legmagasabb és legnemesebb eszméi
nem lehetnek úrrá olyan áramlat felett, amelynek alapja épen a földi értékek
túlbecsülése.
Bízvást reméljük, hogy a népek sorsának intézői látván a
népeket fenyegető végső veszedelmet, mindinkább kötelességüknek ismerik, hogy
az egyházat szent hivatásának teljesítésében ne gátolják. Annál inkább merjük
ezt hinni, mert, amikor az egyház az emberek örök üdvén fáradozik, egyúttal az
ideiglenes jólétet is előmozdítja.
Atyai szó a tévelygőkhöz
Nem zárhatjuk le körlevelünket, mielőtt néhány szót nem
intéztünk azokhoz a fiainkhoz, akiket a kommunizmus már megejtett vagy majdnem
megfertőzött. Komolyan intjük fiainkat, fogadják meg közös Atyjuk szavát, aki
őszintén szereti őket. Buzgón imádkozunk számukra az Úr fölvilágosító
kegyelméért, hogy letérjenek a meredek lejtőről, amelyen minden a szörnyű
pusztulásba rohan s megismerjék az igazságot: nincs más megváltó, csak a mi
Urunk Jézus Krisztus, mert más név nem is adatott az embereknek az ég alatt,
amelyben üdvözülnünk kellene[46].
VII. Befejezés.
Szent József mint példakép és pártfogó
Hogy az óhajtott célt — Krisztus békéjét Krisztus
országában[47] — minél hamarabb elérjük: a katolikus egyház nagy küzdelmét a
kommunizmus hatalmas világmozgalmával szemben Szent Józsefnek, az egyház
hatalmas védőjének pártfogása alá helyezzük. Ő a munkásosztályhoz tartozik.
Megtapasztalta a szegénység súlyát önmagán és a szent családon, amelynek gondos
és szerető feje volt. Gondjaira volt bízva az isteni Gyermek, mikor Heródes
orgyilkosokat küldött utána. A hű kötelességteljesítés életének minden napjával
példát nyújtott mindazoknak, akik két kezük munkájával keresik kenyerüket.
Joggal nevezték őt igaznak, mert élő példája a keresztény igazságosságnak,
amelynek a társadalmi életben uralkodnia kellene.
Fölfelé irányított szemmel nézi a mi hitünk az új egeket és
az új földet, amelyekről első elődünk, Szent Péter apostol beszél[48]. Míg e
világ hamis prófétáinak ígéretei vérbe és könnybe fulladnak, égi fényben
fölragyog a világ Megváltójának nagy titokzatos jóslata: Íme, megújítok
mindenekei[49].
Nincs más hátra, Tisztelendő Testvérek, minthogy atyai
kezeinket fölemeljük s apostoli áldást adjunk rátok, a papságra, a népre, az
egész katolikus családra.
Kelt Rómában, Szent Péternél, Szent József, az egyház
pártfogója ünnepén, 1937 március 19-én, pápaságunk tizenhatodik évében.
XI. Pius pápa.
[1] Qui pluribus körlevél 1846 nov. 9 ; Acta Pii IX. vol. I.
p. 13. Cf. Syllabus § IV. A. S. S. vol. III. pag. 170.
[2] Quod apostolici muneris körlevél 1878 dec. 28. Acta
Leonis XIII. vol. I. pag. 46.
[3] 1924 dec. 18.: A. A. S. vol. XVI. pp. 494-415.
[4] 1928 máj. 8,: A, A. S, voL XX. pp. 165-178.
[5] 1931 máj. 15.: A. A. S. vol. XXIII. pp. 177-228.
[6] 1932 máj. 3.: A. A. S. vol. XXIV. pp. 177-194.
[7] 1932 szept.29.: A. A. S. vol. XXIV. pp. 321-332.
[8] 1933 jún. 3.: A. A. S. vol. XXV. pp. 261-274.
[9] V. ö. Casti connubii 1930 dec. 31. A. A, S. vol. XXII.
p. 567.
[10] 2Tessz 2, 4
[11] Divini illius Magistri, 1929 dec. 31. A. A. S. vol.
XXII. pp. 49-86.
[12] Casti connubii, 1930 dec. 31. A. A. S. vol. XXII, pp.
539-592.
[13] 1Kor 3, 23
[14] Rerum novarum, 1891 május 15. Acta Leonis XIII. vol.
IV. pp. 177-209.
[15] Quadragesimo anno, 1931 május 15. A. A. S. vol, XXIII.
pp. 177-228.
[16] Diuturnum illud, 1881 június 20. Acta Leonis XIII. vol.
I. pp. 210-222.
[17] Immortale Dei, 1885 nov. 1. Acta Leonis XIII. vol. II.
pp. 146-168.
[18] Lk 2, 14
[19] Mt 6, 33
[20] Cicero: De officiis 1. I. c. 42.
[21] Jak 1, 22
[22] Jak 1, 17
[23] A. A. S. vol. XXVIII. pp. 421-424
[24] Jn. 4, 23
[25] Mát 5, 3
[26] Zsid 13, 14
[27] Lk 11, 41
[28] Jak 5, 1-3
[29] Jak 5, 7-9
[30] Lk 6, 20
[31] 1Kor 13, 4
[32] Mt 25, 34-40
[33] Mt 25, 41-45
[34] Jn 13, 34
[35] Rom 13, 8-9
[36] Quadragesimo anno, A. A. S. vol. XXIII. p. 202
[37] Zsolt. 126, 1.
[38] Mt 17, 20.
[39] 1Jn 5, 4.
[40] 1935 dec. 20. A. A. S. vol. XXVIII. pp. 5—53.
[41] Mt 8, 20.
[42] 1Kor. 13, 1.
[43] 1936 máj. 12.
[44] Caritate Christi 1932 máj. 3. A. A. S. vol. XXIV. p.
184.
[45] Caritate Christi 1932 máj. 3. A. A. S. vol. XXIV. p.
190.
[46] ApCsel 4, 12
[47] Ubi arcano körlevél 1922 dec. 23. A. A. S. vol. XIV. p.
691.
[48] 2Pt 3, 13; v. ö. Iz 65, 17; 66, 22. Jel 21, 1
[49] Jel 21, 5
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése