Inscrutabili Dei consilio
Megjegyzések Prohászka
Ottokártól, aki fordította
Körlevél a társadalom bajairól;
mi e bajok oka és orvoslása?
mi e bajok oka és orvoslása?
Alig emeltettünk Isten titkos rendeletéből s érdemeinken
kívül a legfőbb apostoli méltóságra: a legforróbb vágyat, — mondhatnék, —
szükségét éreztük annak, hogy Hozzátok szóljunk, nemcsak azért, hogy
szeretetünk bensőséges érzelmeit Elétek tárjuk, hanem hogy Istentől Ránk bízott
tisztünknél fogva, megerősítsünk Titeket, — gondjaink részeseit, azon harcra,
melyet jelenleg az. Isten egyházáért s a lelkek üdvéért vívunk. (1)
Ugyanis pápaságunk kezdetétől fogva Szemeink elé tárul az
emberiséget sújtó bajok szomorú látványa: az emberek felforgatják a társadalom
alaptető elveit, — kivonják magukat makacs tűrhetetlenséggel a törvényes
hatóságok alól, — egyre szítják azon viszályokat, melyekből belvillongások s
kegyetlen, véres háborúk támadnak; — az erkölcsi törvényt s az igazságosság
követelményeit megvetik;2— a múlandó javak után telhetetlenül vágyódnak, az örökkévalókat pedig annyira
elhanyagolják, hogy sokan eszeveszetten öngyilkosságra vetemednek; — a közvagyont
könnyelműen kezelik, elharácsolják, sikkasztják; — mások ámító csalárdsággal és
szemtelenséggel a haza, a szabadság, a jog védőiül tolják fel magukat: szóval
valami halálos lázféle járja át a társadalom szervezetét, mely egyre gyötri s fölforgatással
és végzetes katasztrófákkal fenyegeti.
Meg vagyunk győződve, hogy e bajok fő oka az egyház szent
és sérthetetlen tekintélyének megvetésében rejlik, — azon egyházénak, mely
Isten nevében áll az emberiség élén s védi és segíti a jogszerű hatalmakat. Tudják
ezt a közrend ellenségei: azért nem találtak alkalmasabb eszközt a társadalom
alapjainak megingatására, mint vakmerően rá támadni az egyházra s nemtelen
rágalmak által, mintha ellenkezésben állna a polgárosultsággal, — gyűlölség s
megvetés tárgyává tenni azt, — csorbítgatják tekintélyét és erejét s halomra
kivannak dönteni a pápai hatalmat, amely a földön őre s védője az erkölcs s a
jog változatlan elveinek. Innen származtak a katolikus egyház alkotmányát
felforgató törvények, melyeket kimondhatatlan fájdalmunkra sok helyen még érvényben
látunk; — innen a püspöki tekintély megvetése s az egyház szabad tevékenysége
elé gördített akadályok; a szerzetes rendek föloszlatása, — az egyház szolgái s
a szegények fönntartására szánt javak elkobzása; — a könyörület s jótékonyság
nyilvános intézeteinek kivonása az egyház kezelése alól, s míg egyrészt az
oktatás- s a sajtószabadságot minden féktől fölszabadították: addig az egyház
jogait az ifjúság oktatására és nevelésére lábbal tapossák. Ugyanezt célozza a
pápai állam bitorlása is, melyet az isteni gondviselés azért biztosított annyi
századon át a pápáknak, hogy a népek örök üdvösségére szabadon gyakorolhassák a
Krisztustól reájuk ruházott hatalmat.
Nem azért állítottuk szemeitek elé,
tisztelendő Testvérek, a bajok e beláthatatlan tömkelegét,hogy szomorúságotokat,
mely e siralmas viszonyok közt önként borul a szemlélő lélekre, növeljük;hanem
hogy világosan álljon előttünk a helyzet komolysága, mellyel kötelességünknek s
buzgalmunknak egyaránt meg kell küzdeni s belássuk, hogy mily erőmegfeszítéssel
kell védenünk e válságos időben Krisztus egyházát s a pápaságnak méltatlan rágalmak
által megtámadott méltóságát.
Napnál világosabb mindnyájunk előtt, tisztelendő Testvérek,
hogy a polgárosodásnak nincsen biztos alapja, ha nem nyugszik az igazság örök
elvein s a méltányosság és a jog változatlan törvényein, — nincs alapja, ha nem
őszinte szeretet fűzi egymáshoz az embereket, s nem szabályozza kölcsönös
kötelmeiket. Már pedig ki tagadhatná, hogy az egyház volt az, mely az
evangélium elterjesztésével az igazság fényét a vad, babonás népekhez juttatta,
mely megismertette velők az Istent s fölébresztette nemesebb önérzetüket? – Ki
tagadhatná, hogy az egyház volt az, mely eltörölvén a rabszolgaságot,
visszahelyezte az embert természetének eredeti méltóságába s kibontván széles e
földön a megváltás zászlaját, nyomban bevezette mindenhová s nagyra nevelte a
tudományt és művészetet, a nyomor enyhítésére jótékony intézeteket alapított, a
már fönnállókat pártfogásába vette, az embereket magán úton s a közoktatás
terén művelte, elvetemültségükből kiemelte s minden áldozat árán olyanokká
idomította, hogy méltóságuknak s természetszerű hivatásuknak megfelelhessenek.
Bizony, ha ezen, vallás és Krisztus egyháza iránt ellenséges indulatú korunkat
összehasonlítanék ama boldog időkkel, melyekben az egyházat anyaként
tisztelték, ugyancsak kiderülne: hogy korunk, melyet zűrzavar és rombolás
rémit, hanyatt-homlok rohan az örvénybe, — azon idők pedig az üdvös
intézmények, a béke és jóllét s a gazdagság áldásaiban annál inkább
bővelkedtek, minél készségesebben hódoltak a népek az egyház kormányának és
törvényeinek. Ha pedig az említettem sokféle áldás, mely az egyház jótékony
befolyásából származik, méltán képezi az igaz polgárosodás vívmányait: hogy
idegenkedhetnék az egyház ezen polgárosodástól s miképp vethetné azt meg: mikor
inkább azt várhatná, hogy őt mindnyájan a műveltség anyjának, mesterének s
dajkájának tartsák.
Ha azután tekintetünket a pápaság történetére szegezzük, ki
lehetne oly igazságtalan, hogy tagadásba vegye a pápák nagy érdemeit, melyeket
a társadalom körül szereztek? Valóban elődeink nem vonakodtak semminemű
küzdelemtől, semminemű fáradalomtól, csakhogy a, nép javát előmozdítsák; —
szembeszálltak a legkínosabb nehézségekkel és szemeiket az égre emelvén, nem
féltek sem a hatalmasok fenyegetéseitől, — sem hízelgés, sem ígéretek nem
térítették el őket az igazság útjáról, hogy gyáván meghunyászkodtak volna. Ezen
apostoli Szék volt az, mely összegyűjtötte a régi, lehanyatlott társadalom
maradványait, — ez volt a jótevő fáklya, mely reánk derítette a keresztény
műveltség szelíd világát, — ez volt üdvösségünk horgonya azon bősz viharokban,
melyekben az emberiség reménytelenül hányódott, — ez volt az az egységesítő
kötelék, mely a térben és életmódban távolfekvő népeket összefűzte: szóval
középpontja volt a hitnek és vallásnak csakúgy, mint a világi ügyekre vonatkozó
kezdeményezéseknek és akcióknak. Mi több?! dicsősége a pápáknak, hogy rendíthetetlen
fal- és bástyaként álltak oda ahol az a veszély fenyegette az emberi
társadalmat, hogy majd ismét szellemi sötétségbe s régi barbárságba esik
vissza.
Bár ne vetették volna meg soha ezt az áldásdús tekintélyt! Bizonyára
nem vesztette volna el a világi fensőbbség azt a szent és fönséges jelleget,
melyet a vallás nyomott rá s mely egyedül teszi észszerűvé és emberhez méltóvá
az alárendeltséget; — nem tört volna ki annyi lázadás, annyi háború, mely
nyomorral és pusztulással borította el a földet; — s a balsors számtalan
csapása alatt nem hullt volna annyi ország a dicsőség tetőpontjáról porba-sárba!
Példánk rá a Kelet, melynek népei szétszakították a köztük s az apostoli Szék közt
fűződő köteléket s egykori nagyságukkal a tudomány és művészet dicsőségét s
ezzel együtt birodalmuk önállóságát is elvesztették.
Különösen Olaszország örvendett a jótéteményeknek, melyeket
a szentszék, a történet fényes tanúsága szerint, a világra áraszt, — mely
amennyiben közelebb esik hozzá a térben, annyival bőségesebb mértékben
részesült áldásaiban. Itália mindenesetre a pápáknak köszöni kiérdemelt
dicsőségét és tekintélyét, melyek által a többi népek fölött kimagaslott.
Elődeinknek ilyetén érdemeiről, hogy egyebeket mellőzzünk, tanúskodik nagy szent
Leó, III. Sándor, III. Imre, V. szent Pius, X. Leó és más pápák korszaka,
kiknek fellépése vagy legalább közreműködése által megmenekült a barbárok által
rá zúdított végpusztulástól, — megtartotta romlatlanul ősei hitét, s egy durva
korszak sötétségében és tespedésében ápolta a művészeteket és a tudományt, s
fölvirágzásukban is megtartotta vezérszerepét.
Különösen pedig nyomósítja mindezt e dicső város, Róma, a
pápák székhelye, mely nekik köszöni, hogy nemcsak a hit bevehetetlen várává, de
a művészetek menhelyévé s a tudomány otthonává lett, s ezáltal kivívta magának
a világ csodálattal párosult tiszteletét. — E jelentőségteljes tényekkel
szemben, melyeket a történelem lapjai örök időkre hirdetnek: valóban csak
ellenséges indulat s méltatlan rágalom eresztheti szélnek szóval és írásban
azt, hogy az apostoli Szék a népek polgárosodásának s Olaszország
boldogulásának útjában áll,
Ha tehát Itáliának s az egész kerek földnek reményei és
kilátásai az apostoli szent széknek a közérdekre és közjóra egyaránt üdvös
tekintélyével s a keresztényeknek a római pápához való ragaszkodásával vannak
szoros összeköttetésben:[3]
első kötelmünknek ismerjük a római szent szék méltóságát csorbítatlanul
megőrizni s a tagoknak a fejjel, a gyermekeknek atyjukkal való összeköttetését
mindinkább biztosítani.
Azért is, hogy Tőlünk telhetőleg ezen szent szék jogait és
szabadságát megóvjuk és fönntartsuk, első sorban azt követeljük s attól soha el
nem állunk, hogy tekintélyünk általános elismerésben részesüljön, — követeljük,
hogy az akadályok, melyek hivatalunk és hatalmunk szabad .gyakorlásának útjában
állnak, elháríttassanak, — követeljük, hogy ismét azon állapotba helyeztessünk
vissza, melyet az isteni bölcsesség a római pápák számára már régóta
megteremtett.[4]
Ezen visszahelyezés követelésére, tisztelendő Testvérek, nem ösztönöz minket
hatalmi törekvés vagy uralkodási vágy: hanem tisztünk késztet rá és szent
eskünk; azonkívül nemcsak azért követeljük, mert a világi fejedelemség
szükséges a lelki hatalom teljes szabadságának megóvására: hanem azért is, mert
a tapasztalat bizonyítja, hogy midőn az apostoli Szék világi fejedelemségéről
van szó, a közjónak s az egész emberi társadalomnak érdeke forog kérdésben. — Azért
el nem mulaszthatjuk, hogy hivatalunknál fogva, mely az egyház jogainak
védelmét szent kötelességünkké teszi, — Mi is ezen levelünkben teljesen
magunkévá ne tegyük s ismételten meg ne erősítsük mindazon kijelentéseket és
tiltakozásokat, melyeket szent emlékű elődünk, IX. Pius pápa a világi
fejedelemség elfoglalása s a római egyház jogainak hatalmi tiprása ellen több
ízben s ismételten emelt. Ezzel egyszersmind a fejedelmekhez s a népek sorsának
intézőihez fordulunk[5]
s őket a mindenható Isten nevére sürgősen kérjük, ne utasítsák vissza ily
válságos időben az egyház fölajánlott segítségét, hanem sorakozzanak szent egyetértésben a tekintély s a
közjó e forrása körül. Adja Isten, hogy a fejedelmek, miután egyrészt
meggyőződtek szavaink valóságáról s arról, amit Ágoston mond, hogy Krisztus
tanának követése áldást hoz a közügyekre, s miután másrészt belátták, hogy az
egyház jóllétében s az iránta tanúsított engedelmességben bennfoglaltatik maga
a közjóllét s a társadalmi béke: minden törekvésüket s gondjukat azon bajok
orvoslására fordítsák, melyek az egyházat s láttató fejét sújtják, s ekképp
végre oda jussunk, hogy a népek, melyeknek élén állnak, az igazság és béke
útjára térve, a jóllét és dicsőség boldog korát éljék.
Hogy pedig a katolikus. hívek a legfőbb pásztorhoz való
ragaszkodásukban napról napra mindinkább egy szívvé és lélekké forrjanak:
szeretetünk melegével kérünk titeket és sürgősen buzdítunk, tisztelendő Testvérek,
hogy lelkes, főpásztori éberséggel szítsátok híveitekben a vallás szeretetének tüzet,
— hogy a jog és az igazság e székéhez minél jobban ragaszkodjanak, minden
tanítását értelmük s akaratuk legbenső odaadásával fogadják s az egyház
tanaival ellenkező; véleményeket, ha még oly divatosak is, határozottan
elvessék. A ti kötelességtek, tisztelendő Testvérek, szorgosan azon lenni, hogy
a mennyei tanok magva, az Úr szántóföldjén szerteszét hintessék, — hogy a katolikus
hitelvek, korán beoltva a hívek lelkébe, mély gyökereket verjenek, s a tévedések
ragályától megóvassanak. Minél inkább igyekeznek a hit ellenei a tapasztalatlan
embereket s különösen az ifjúságot oly tanokkal telíteni, melyek az elmét
elhomályosítják s az erkölcsöt rontják: annál inkább kell oda hatnunk, hogy
nemcsak a tanítás módszere legyen helyes, hanem hogy különösen a tudományos
tanok s az irodalom szelleme egyezzék meg a hittel, első sorban pedig maga a
bölcselet, mely irányt ad a többi tudománynak; hiszen a bölcselet nem arra
való, hogy a kinyilatkoztatás felforgatására .használják, hanem inkább maga
vezet el a kinyilatkoztatás felismerésére s becsmérlőinek hathatós
megcáfolására, mint ezt szent Ágoston, szent Tamás, az angyali Mester s a
keresztény bölcsesség többi tanítóinak példája és iratai tanúsítják. ...
Emberi erőt meghaladó nagy feladatok ezek, melyeket
vágyaink s reményeink körébe zárunk, tisztelendő Testvérek; de mivel az Isten
»épségre alkotta a földkerekség nemzetségeit, „ s minthogy az egyházat a népek
üdvéért alapította s megígérte, hogy vele lesz a világ végéig: erősen hisszük,
hogy közreműködésekkel az emberi nem, számtalan baj és csapás által öntudatra
ébresztve, — végre is az egyház iránt való engedelmességben, s ezen tévedésmentes,
apostoli tanszéknél fogja üdvét s boldogságát keresni.
Mielőtt pedig levelünket befejeznők, lehetetlen örömünknek
s elismerésünknek kifejezést nem adnunk azon bámulatos összetartás és
egyetértés fölött; mely Titeket, tisztelendő Testvérek, egymáshoz s
ezen apostoli Székhez fűz. Ezen kifogástalan összetartásban egyrészt bevehetetlen
bástyánkra ismerünk az ellenséges támadásokkal szemben — másrészt kedvező és szerencsés
előjelet látunk, mely az egyháznak jobb időket ígér; — . gyengeségünket pedig
ez az összetartás nemcsak vigasszal tölti el, hanem lelket is önt bele, hogy az
elvállalt, terhes hivatalban Isten egyházáért minden fáradságot, minden
küzdelmet örömmel viseljünk.
[1]
Filopanti olasz képviselő 1878. május 9-én ezeket
mondta a pápa első enciklikájáról: „Álmaink és reményeink (hogy az új pápa
lemond Rómáról) szétoszlottak. XIII. Leó beszélt, s habár alakilag szelídebb
mérséklettel, mégis úgy beszélt, mint IX. Pius.” Igaz; XIII. Leó körlevelében
visszhangzik a „80 kárhoztatott tétel litániája”, a Syllabus!
[1]
A pápa, szem előtt tartván az egyház általánosságát
itt, valamint később is, a nem katolikus fejedelmekhez is fordul, s XIII. Leó
elérte azt, hogy a kormányok meghajolva e páratlan erkölcsi hatalom előtt,
el-elfogadják a feléjük nyújtott jobbot. Példa rá Vilmos német császár, Anglia.
Ezen nagy fordulatban látni a „P. Lloyd” s más hasonszőrű politikusok
elfogultságát, kik 1878. febr. 10-én azt írták : „Keiner auf dem päpstlichen
Stuhle wird künftig mehr sein, als ein einfacher römischer Priester”, 1885.
nov. 13-án pedig XIII. Leót „nagyhorderejű politikai fejlődés központjának”
mondták s „a .pápaság folyton emelkedő fontosságát” elismerték.
[1]
Első szózata ez a pápának a keresztény világhoz, mely
bizonyítja, hogy nem békül ki a szépséges, modern állapotokkal. Szavai apostoli
erőt s „szikla „-önérzetet sugároznak ; a nem hivőre természetesen az önhittség
s az apokalipszis Antikrisztusának benyomását teszik; a hivő szemeiben pedig
természetes folyományai azoknak, hogy „te szikla vagy, rád építem egyházamat” „te
viszont erősítsd meg testvéreidet”, „neked adom a mennyország kulcsait”.
[2]
Az emberi munkának nincs igazságos bére; az embert
elnyomja a kapitalizmus ; ez a szocialista törekvések jogos háttere. Az egyház
ezt elismeri, s e tekintetben nem akarja őrizni a gazdagok pénztárait.
[3]
A közérdek és a közjó nem biztosítható, ha el nem
ismerik, hogy a társadalmat összetartó viszonyok, kötelmek, elvek s maga a
kormány, erkölcsi hatalmak. A lőpor és dinamit korában a pápaság legélesebben
fejezi ki a hatalom erkölcsi voltát. Ezen magát túltenni, ezt nem respektálni,
annyi, mint a gyékényt saját lábai alól kirántani. Méltán mondja a pápa, hogy
az emberiség reményei az erkölcsi hatalmat személyesítő pápaság
nagyrabecsülésével tartanak lépést.
[4]
Filopanti olasz képviselő 1878. május 9-én ezeket
mondta a pápa első enciklikájáról: „Álmaink és reményeink (hogy az új pápa
lemond Rómáról) szétoszlottak. XIII. Leó beszélt, s habár alakilag szelídebb
mérséklettel, mégis úgy beszélt, mint IX. Pius.” Igaz; XIII. Leó körlevelében
visszhangzik a „80 kárhoztatott tétel litániája”, a Syllabus!
[5]
A pápa, szem előtt tartván az egyház általánosságát
itt, valamint később is, a nem katolikus fejedelmekhez is fordul, s XIII. Leó
elérte azt, hogy a kormányok meghajolva e páratlan erkölcsi hatalom előtt,
el-elfogadják a feléjük nyújtott jobbot. Példa rá Vilmos német császár, Anglia.
Ezen nagy fordulatban látni a „P. Lloyd” s más hasonszőrű politikusok
elfogultságát, kik 1878. febr. 10-én azt írták : „Keiner auf dem päpstlichen
Stuhle wird künftig mehr sein, als ein einfacher römischer Priester”, 1885.
nov. 13-án pedig XIII. Leót „nagyhorderejű politikai fejlődés központjának”
mondták s „a .pápaság folyton emelkedő fontosságát” elismerték.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése