Aeterni Patris
Prohászka Ottokár fordítása és jegyzetei
Aquinói szent Tamás bölcseletét
ajánló körlevél
ajánló körlevél
Aki
korunk sanyarú állapotait figyelmére méltatja s a közügyek menetét, valamint a
magányosok életviszonyait vizsgálja, bizonyára azon meggyőződésre jut, hogy e
bajoknak, melyekkel már küszködünk vagy melyektől még csak félünk, áradozó
forrását azon Isten és világról való téves nézetek képezik, melyek a bölcseleti
iskolákból átszivárogtak a társadalom minden rétegébe s majdnem általánosan
elfogadtattak ...[1]
Mi ugyan az emberi bölcseletnek nem tulajdonítunk oly erőt és tekintélyt,
hogy azt, minden tévedés eltávolítására vagy kiirtására egymagában elégségesnek
tartanók; mert valamint a kereszténység alapításakor az emberi nemet eredeti
méltóságához a hit csodás fénye vezette vissza, mely „nem emberi bölcsesség meggyőző
igéi által, hanem az isteni szellem és erő nyilvánulása folytán” terjedt el:
úgy jelenleg is első sorban Isten mindenható erejétől és segítségétől kell
várnunk a tévedések oszlását s az elmék felvilágosítását. E mellett azonban nem
szabad megvetni azon természetes eszközöket sem, melyeket az erőt és, kellemet
párosító isteni bölcsesség bocsáttat az emberek rendelkezésére: s ez eszközök
közt kétségtelenül a bölcselet helyes használata áll első helyen.
A
bölcselet mindenekelőtt, ha helyesen és tapintatosan kezelik, mintegy utat nyit
az igaz hitre s művelőinek szívét lelkét kellőleg előkészíti a kinyilatkoztatás
elfogadására; miért is a régiektől méltán ily kifejezésekkel illettetett: „előkészítő
oktatás a keresztény hit fölvételére”, „a kereszténység előzménye és
segédeszköze”, „evangéliumhoz
vezérlő oktató.”
Valóban,
a kegyes Isten a hit világa által nemcsak oly igazságokat nyilatkoztatott ki,
melyek megismerésére az emberi elme képtelen, hanem olyanokat is, melyekre az emberi
ész magára hagyatva is rá jöhetne, — ezeket pedig azon célból jelentette ki, hogy
Isten tekintélye folytán rögtön s minden tévedés hozzájárulása nélkül mindenki
által megismertessenek. Innen magyarázandó, hogy némely igazságot, mely a
kinyilatkoztatásban, hogy higgyük, elénk adatik vagy amely a hit igazságaival szoros összefüggésben áll, csupán
a természetes ész világával a pogány bölcsek is megismertek, alkalmas érvekkel
bebizonyítottak s védelmeztek. Ez igazságok igen szépen fölhasználhatók a
kinyilatkoztatott tan érdekében annak kimutatására, hogy maga az emberi
bölcsesség, sőt az ellenfelek bizonysága is a keresztény hit mellett szól. Ez
az eljárási mód nem új eredetű, hanem igen régi s az egyházatyáknál általánosan
szokásban volt. Neocaesareai Özséb dicséri Origenest, mert a pogány írók
műveiből kiválasztott szellemdús részleteket mint megannyi ellenségtől elvett
nyilat különös ügyességgel tudta a keresztény bölcsesség védelmére s a pogány
tévedés megcáfolására fordítani. Nazianzi Gergely és nyssai Gergely fölötte
dicsérik nagy Vazult ugyanily vitatkozási módjáért; ugyanezt helyesli Jeromos
Quadratusban, az apostolok tanítványában, továbbá Aristidesban, Justinus- és
Irenaeusban. Ha pedig a természetes ész az igaz tanok ily bőséges ismeretére
jutott, még mielőtt Krisztustól megtermékenyíttetett, mennyivel nagyobb
sikereket fog kivívni most, miután az Üdvözítő szent malasztja által megújult
és tökéletesedett. Ki ne látná, hogy az ez irányba terelt bölcselkedés könnyű
utat nyit a hithez?
Ezzel
azonban még nincs kimerítve a haszon, mely a józan bölcseletből származik. A
Szentírás keményen feddi azok balgaságát, kik „a látható jókból nem tudták
megismerni azt, aki vagyon és a létrehozott művekre figyelmezvén, nem ismerték meg, ki az alkotó.”[2] Ez tehát az észnek első és
kiváló vívmánya, hogy t. i. Isten létezését bebizonyítja: „mert a teremtmények
szépségének nagy voltából eléggé nyilván megismerhető azok teremtője.”[3] Az ész továbbá azt is
kimutatja, hogy Isten minden tökéletességgel teljes: végtelen bölcsességgel,
mely előtt nincs titok, — föltétlen igazságossággal, melyet semmi rendetlen
indulat meg nem zavar, miért is nemcsak igazmondó, hanem maga az igazság, mely
sem meg nem csalatkozhat, sem meg nem csalhat. Ebből azután világos, hogy Isten
szava iránt az ész bizonysága szerint föltétlen hitet és alárendeltséget kell
tanúsítani. Az észbeli fölismerés által közelítjük azon csodás tényeket is,
melyek az evangéliumi tant kezdettől fogva kisérték mint igazságának biztos
jelei; miért is azok, kik az evangéliumnak hisznek, nem pazarolják hitüket
könnyelműen holmi „elmés mesékre”, hanem értelmüket és ítéletüket észszerű
hódolattal vetik alá Isten tekintélyének. Nem kevésbé fontos az észnek
bizonyságtétele, midőn arról tanúskodik, hogy a Krisztus által alapított egyház
(a vatikáni zsinat szavai szerint) „csodás elterjedésével, kitűnő szentségével
és mindenhol felötlő, kifogyhatatlan termékenységével, általános egységével és
legyőzhetetlen állhatatosságával nagyszerű és örök indítóokát képezi saját
hitelre méltóságának és visszautasíthatatlan tanúbizonyságát isteni
küldetésének.” E szilárd alapvetés után következik a bölcselet sokféle alkalmazása,
mi által a hittan a tudomány természetét, jellegét és szellemét ölti magára.
Ugyanis e fönséges tudományban mindenképp arra kell törekedni, hogy a különböző
tanok rendszeresítessenek, hogy a részek kellőleg elhelyezve s az alapelvekből
levezetve, alkalmas összefüggésbe hozassanak; végre hogy egytől-egyig
természetüknek megfelelő és cáfolhatatlan bizonyítékokkal támogattassanak. Nem
hallgathatjuk el — mert nagyon becsüljük — azt a törekvést sem, mely a hit
tárgyát képező igazságoknak, sőt a hittitkoknak tőlünk telhető szabatosabb és
bővebb megismerését célozza, mint ezt szent Ágoston és más egyházatyák
ajánlották s maga a vatikáni zsinat is nagyon üdvösnek ítélt.
Végre a
bölcseleti tudományok feladatához tartozik még az is, hogy az istenileg kinyilatkoztatott
igazságokat buzgón védjék s az ellenkező tanokat visszavessék. E tekintetben nagy
dicsőségére szolgál a bölcseletnek, hogy a hit bástyájául s a vallásnak erődéül
tekintendő, „Igaz ugyan, – így szól alexandriai Kelemen, – hogy az Üdvözítő tana
magában véve tökéletes és semmi másra nem szorul, hiszen nem más az mint az
Isten ereje és bölcsessége. A hozzájáruló görög bölcselet nem teszi az
igazságot hatalmasabbá, de amennyiben az álbölcselők ellene támasztott
okoskodásait megsemmisíti, s az igazság ellen intézett cselvetéseket felfödi,
annyiban helyesen nevezik a szőlő sövényének és karózatának.”[4] Valóban, miként a katolikus
vallás ellenségei a keresztény tanok támadásában fegyvereiket legtöbbnyire
bölcseleti rendszereikből kölcsönzik: úgy az isteni tudomány védői is igen
sokat vesznek a bölcselet köréből, amivel a kinyilatkoztatott igazságokat
megvédhetik. A keresztény vallás ugyanis abban is üli egyik diadalát, hogy a
merő emberi ész által silányíthatja tönkre hathatósan és játszva az ugyanazon ész
által a vallás ártalmára kovácsolt fegyvereket. A vallási küzdelem e nemétől,
melyet maga a nemzetek apostola, szent Pál gyakorolt, szent Jeromos Magnushoz
írt levelében így szól: „Pál a kereszténység fölülmúlhatlan vezére és szónoka. Krisztus
érdekében fölszólalván, mesterileg tudta az esetleg olvasott föliratot (ignito
Deo) a hit bizonyítékául fölhasználni: mert megtanulta az igazi Dávidtól,
hogyan kell a fegyvert az ellenség kezéből kicsavarni a fennhéjázó Góliát fejét
tulajdon kardjával leütni.”
De hogy a
bölcselet az általunk elősorolt áldásdús hatásokat létesítse, semmi szín alatt
sem szabad letérnie azon ösvényről, melyen a hajdankor tiszteletreméltó atyái
jártak s melyet a vatikáni zsinat ünnepélyes határozatban jóváhagyott. Jól
tudjuk, hogy vannak, kik az emberi természet erőit kelleténél többre becsülve,
azt állítják, hogy az emberi ész, ha egyszer aláveti magát az isteni
tekintélynek, természetes méltóságából veszít, szolgai járomba jut s az
igazság: és öntökéletesedés útján szerfölött akadályoztatik. De ez állítások
tévesek s oda céloznak, hogy az emberek elég oktalanul s egyszersmind hálátlanul
a fenséges igazságokat megvessék s a hit isteni jótéteményét, melyből a polgári
társadalomra beláthatlan sok áldás hárul, visszautasítsák. Az emberi ész u. i.,
mert kiszabott, még pedig nagyon is szűkre szabott korlátok közt mozog, sok
tévedésnek és sok kérdésben végleges tudatlanságnak van alávetve. A keresztény
hit ellenben, minthogy Isten tekintélyén alapszik, az igazságnak legbiztosabb
tanítója; miért is, aki ezt követi, sem a tévedések útvesztőjébe nem kerül, sem
a bizonytalan vélekedések hullámai által nem hányódik. Ennélfogva azok
bölcselkednek legjobban, kik bölcseleti tanulmányaikat a hit hódolatával
párosítják; mert az isteni igazságok világossága, ha a lelket elárasztotta, az
értelemnek is segítségére van s nemcsak nem csökkenti méltóságát, hanem inkább
nagy mértékben nemesíti, élesíti, erősíti az észt.
Ha a
bölcselet történelmét lapozgatjátok, világosan szemeitek elé lép mindannak, mit
eddig mondottunk, megerősítése, A régi bölcselkedőknek, kik a hit jótéteményeit
nélkülözték, legjobbjai is sok kérdésben igen gyászosan tévedtek. Ellenben az
egyház legrégibb atyái és tanítói, kik belátták, hogy Isten rendelése szerint
az emberi tudomány megújítója ugyanaz a Krisztus, az „Isten ereje és
bölcsessége”[5]
„kiben a bölcsesség és tudomány minden kincse rejlik”[6], a régi bölcsek könyveit vizsgálat alá vették, az azokban levő tanokat a
kinyilatkoztatott igazságokkal összehasonlították, s amit igaznak és helyesnek
találtak, elfogadták, a többit pedig kijavították vagy elvetették. E hitvédők
közt első hely illeti meg szent Jusztin vértanút; — ugyanez idő tájt hasonló irányban
működtek Quadratus, Aristides, Hermias és Athenagoras. Nem csekélyebb érdem
illeti Irenaeust, a győzhetetlen vértanút. Ki ne ismerné továbbá alexandriai
Kelemen vitázó iratait? Követte őt Origenes, az alexandriai iskola hírneves
mestere, s Tertullián; hasonló ékesszólással és erővel értekeztek: Arnobius,
Lactantius, — a nagy Athanáz és aranyszájú János, — nagy Vazul és a két Gergely
(nyssai és nazianzi), kik miután Athénből, a műveltség székhelyéről, a
bölcselet minden kincseivel megrakodva távoztak, lángbuzgalommal szerzett
ismereteiket az eretnekek megcáfolására s a keresztények oktatására fordították.
Úgy látszik azonban, hogy a legdicsőbb pálma mégis Ágostont illeti, ki hatalmas
értelemmel kiváló jártasságot párosított az egyházi és világi tudományban s
szilárd hittel és óriási ismeretkészlettel küzdött kora tévedési ellen.
A
középkorban skolasztikusoknak nevezett tudós férfiakkal találkozunk, kik a szent
atyák irataiban szétszórt gazdag anyagot szorgalmasan összegyűjtötték s az
utódok kényelmesebb használatára rendszerbe foglalták.[7] A kitűnő tulajdonok, melyek a skolasztikus hittudományt az igazság
ellenségei előtt félelmetessé teszik, hogy V. Sixtus szavaival éljünk: „az
egyes tételek és okaik szoros összefüggése, a részek szerves rendje és
összeállítása, mely a harcra kész katonák soraihoz hasonlít, a világos
meghatározások és megkülönböztetések, az érvek szilárdsága, a begyőzés
ellenállhatatlan ereje, mi az igazat a tévedéstől, a világosságot a sötétségtől
megkülönbözteti, a megigéző szóáradat s a csalóka látszatba rejtőző eretnek
tanokról pedig a leplet lerántja”[8], e kitűnő és bámulatos
tulajdonok nem máshonnan erednek, mint ama bölcselet helyes alkalmazásából,
melyhez a skolasztikus tudósok hittudományi vitatkozásaikban fáradtságot nem kímélve
értettek.
A skolasztikus
tudósok közül, mint mindannyinak fejedelme és mestere, messze kimagaslik
aquinói Tamás, ki, mint Cajetanus mondja, „mert a régi szent tudósokat
határtalanul tisztelte, mindannyinak értelmét
örökölte.” Tanulékony és éles elmét, könnyed és szívós emlékezetet, nagy
életszentséggel s páratlan igazságszeretettel egyesített, — rengeteg
tudománnyal megáldva — tündöklő napként — erényeinek melegével s tanai fényével
sugározta be a földkerekséget. Nincs a bölcseletnek része, melyet finom
elmeéllel s alaposan ne tárgyalt volna; az okoskodás törvényeiről, Istenről s
az egyszerű lényekről, az emberről s más érzékelhető dolgokról, az emberi
cselekedetekről s ezek elveiről úgy értekezett, hogy kívánni valót nem hagy
maga után akár a fölvetett kérdések sokféleségét, a tárgyalásban a részek
elhelyezését, elveinek s érveinek szilárdságát vegyük tekintetbe, akár az
áttetsző, eredeti előadást s az elvont fogalmak könnyed fejtegetését tekintsük.
Ide járul az is, hogy az angyali tudós bölcseleti nézeteit a dolgok lényegéből
és elveiből vonta le; azért bennük rengeteg sok igazság magva rejlik, melyet
csak a későbbi tudomány fejleszthet ki s hozhat gyümölcsöző érettségre. S mivel
ezt a bölcselkedési módszeri a tévedések megcáfolásában is alkalmazta, azt érte
el, hogy nemcsak az előző idők tévedéseit egymaga verte le, hanem egyúttal
győzhetetlen fegyvereket szolgáltatott a későbbi tévedések leküzdésére is.
Továbbá a dolog természete szerint — az észt és a hitet először mindig
megkülönböztette s azután összeegyeztette s midőn így mind a kettőnek jogait
megvédte s méltóságát biztosította, szent Tamás szárnyain az emberi ész
oly magaslatra emelkedett, hogy magasabbra már alig
szárnyalhat és a hit az észtől több és hathatósabb segítséget alig várhat, mint
amennyit aquinói szent Tamás által nyert.[9]
Ez
okokból, tisztelendő Testvérek, valahányszor elgondoljuk az őseink által annyira
becsült bölcseleti rendszer előnyeit, erővel teljes voltát és fényes sikereit,
mindannyiszor sajnálkozunk afölött, hogy ez a bölcselet az őt megillető
tiszteletben nem mindig s nem mindenütt részesült. A régi helyett itt-ott új
bölcseleti irány jutott uralomra, melynek gyümölcsei nem igen óhajtandók, mert
nem üdvösek az egyházra és a társadalomra nézve.[10] — Hasonló ítéletet kell
mondanunk a hittudomány műveléséről is; bölcsen jár el az, ki a régi rendszert
a tudomány által felajánlott különféle segédeszközzel tökéletesíti; de a skolasztikusok
komoly színezetű módszerét elhagyni nem szabad, mert csak így, a
kinyilatkoztatás és az ész erőinek
egyesítésével lesz a hittudomány továbbra is „a hit bevehetetlen bástyája.”[11]
Sok okunk
van rá, hogy ezt sürgessük. Mindenekelőtt, mivel napjainkban a keresztény hitet
az álbölcselet káprázatos nézeteivel és okoskodásaival támadják meg: a tudomány
egészséges és erős táplálékával kell az egész ifjúságot, s különösen azt, mely
az egyházi pályára lép, nevelni, hogy erőben bővelkedve s kellőképp
fölfegyverkezve, jó korán hozzá szokjék a vallás bátor és bölcs védéséhez.
Vannak azután sokan, kik a hittől idegenkedve, minden katolikus intézményt
gyűlölnek s azt vallják, hogy egyetlen tanítójuk és vezérük az ész. Ezek kijózanítására s a katolikus hittel való
kiengesztelésére Isten természetfölötti segítségén kívül semmi hathatósabb
eszközt nem ismerünk, mint az egyházatyák s a skolasztikusok tanát, mely a keresztény
hit sziklaszilárd alapjait, eredetét, benső valóságát, bizonyítékait, az emberi
társadalmat boldogító jótéteményeit s az ésszel való tökéletes megegyezését oly
szembeszökően s oly nagy erővel kimutatja, hogy a legmakacsabb ellent is
meggyőzi.
Végre a
bölcseleti tudományok általunk tervezett reformjából minden tudomány új erőt és
növekedést remélhet. Mert a művészet és tudomány a bölcselettől mint igazgató
mestertől kölcsönzi a józan irányt és helyes módszert s belőle, mint a szellemi
élet közös forrásából, szokta meríteni a lendületes szellemet. Hiszen tagadhatatlan
tény, hogy a szépművészetek leginkább akkor virágoztak, mikor a bölcselet kellő
tiszteletnek s vezérszerepnek örvendett; ellenben mihelyt a bölcseletet tévedés
és képtelenség éktelenítette, a művészetek is hanyatlottak s csaknem feledésbe
mentek.[12] Még a természettudományok
is, melyek most annyira becsültetnek és oly sok jeles találmány által mindenütt
bámulatot keltenek, a bölcseletből nemcsak semminemű hátrányt, hanem igen sok
hasznot húznak. Mert a tények egyszerű megfigyelése és a természet szemlélése
azok gyümölcsöző tárgyalására és hasznára nem elegendő, hanem ha bebizonyultak
a tények, tovább kell menni és szorgalmasan arra törekedni, hogy megismerjük a
testek természetét, hogy vizsgáljuk az ezekben uralkodó törvényeket és azon
elveket, melyekből azok rendje és az egység a változatosságban és a kölcsönös
rokonság a különféleségben származik.[13] A skolasztikus bölcselet,
okosan kezelve, e kutatásoknak nagy erőt kölcsönöz, szövétnekül és segítségül
szolgál.
E pontnál
hangsúlyoznunk kell, hogy a legnagyobb jogtalanság a skolasztikus bölcseletet a
természettudomány haladásának s gyarapodásának akadályául feltüntetni. Mert a skolasztikusok
ugyancsak belátták, hogy a bölcseletre nézve misem lehet fontosabb, mint a
természet titkainak vizsgálása s a természettudományi tanulmányokkal való
alapos és beható foglalkozás, mint ezt tényleg is mutatja példájuk. Ezenkívül a
jelenkor jeles természettudósai közül többen nyíltan kijelentették, hogy a
természettudomány mai biztos eredményei s a skolasztikus elvek közt semmi ellenmondás,
nincs.
Mi tehát, midőn kijelentjük, hogy készörömest és hálás
szívvel kell fogadnunk minden értelmi vívmányt s minden hasznos fölfedezést: másrészt,
tiszt. Testvérek, sürgetve intünk s buzdítunk titeket, hogy a katolikus hit
oltalmára és felvirágoztatására, az emberi társadalom javára s a tudományok
tökéletesítésére szent Tamás aranynál becsesebb bölcseletét ősi jogaiba
visszahelyezzétek és terjesszétek. Szent Tamás bölcseletét, mondjuk; mert ha a skolasztikusok
műveiben itt-ott túlságos szőrszálhasogatás vagy okadatolatlan állítás fordul
elő vagy ha egyes nézeteik az újabb kor bizonyos vívmányaival meg nem egyeznek,
— szóval, ami bennük nem helyeselhető, azt visszaállítani éppenséggel nem lehet
szándékunkban.[14]
1879, aug. 4.
[1]
A nagy kezdeményezésekre hivatott pápa e körlevelében
bebizonyította, hogy ismeri a kor s a társadalom sajgó sebét. A világ majdnem
meghökkent a vatikáni szózat merészségén, mely a filozófia vajúdásaiban kitörő
fölkiáltást »zurück auf Kant« azzal toldotta meg, hogy „vissza szent Tamáshoz”.
A skolasztikus filozófiának visszaállítás egy oly korban, melyben sokan a skolaszticizmust
„számba vehető” bölcseletnek nem tartják, s a skolasztikusok „nagy ívrétű ásadékokká
(forrils). lett köteteiben csak egy nagy letűnt világnak éktelen és élettelen alakjait
látják” (lásd Lewes elfogult történetét, fordította Bánóczy J. II. 196. l ), merész, de
radikális vállalat. A keresztény világ lelkesen fogadta a pápa szózatát; a 19. század
második felében ébredezett a teológia a XVI. század nagy tradícióinak éles
fuvalmától. De e tradíciók az ellenséges táborban is sok elismerést vívtak ki.
Ritter nemcsak elismeri a skolasztikusok nagy érdemeit, de védelmezi is őket a
méltatlan támadások ellen; — Barthelemy St. Hilaire kérdezi, nem volna-e jobb
visszatérni a középkori skolasztikus ösvényeire. Dr. Zöllner, az asztrofizika tanára
a lipcsei egyetemen, 1880. májusában megjelent „Über den Missbrauch der
Vivisection” című művének 37. lapján-így ír: „Ich vertheidige den Papst Leo
XIII, und betrachte seine Encyclica als eine von der göttlichen Vorsehung
unserem verjudeten liberal protestantischem Deutschland ausgestellte Censur”. Védelmezem XIII. Leó pápát s enciklikájában az
isteni gondviselésnek azt a bélyegző ítéletét látom, mely a mi elzsidósodott s
fölvilágosodott protestantizmusával kérkedő Németországunk fölött pálcát tör.
(P. O.)
[2]
Bölcs 13,1
[3]
Bölcs 13,5
[4]
Strom. 1. 1. c. 20.
[5]
1Kor 1,24
[6]
Kol 2,3
[7]
* A skolasztikusok a rendszeres és módszeres kérész*, ' tény bölcseleti iskola hívei.
Ez iskola megteremtéséré nyugaton az első kísérleteket a 11. és 12. században
látjuk. Szent Anzelm, Abálard, Szentvictori Hugó,\Lombard Péter és Alanus
voltak úttörői; a sikeres befejezés a 13. századnak volt föntartva. A schola
Aristoteles bölcseletét karolta föl. Okul szolgált különösen az arabs Aristo.
telismus, mely a keresztény civilizációt megsemmisíteni iparkodott. Különben is
Aristoteles előnyei a szigorú logikai eljárás, a tiszta, világos nyelv, az
analytikus módszer s a bölcselet minden ágát felölelő egyetemesség. A scho-lastikusok
ellen most kígyót-békát kiáltanak azok, kik nem olvasták műveiket. (P. O.)
[8]
Bulla: Triumphantis
[9]
Szentséges atyánk itt oly dicsérettel halmozza el szent Tamást, minő az egyház
fejének szájából tán senkinek sem jutott. A legfényesebb dicsbeszédet lehetne a
pápák nyilatkozataiból összeállítani. A kanonizációs bullában azt írja XXII.
János: „annyi csodát művelt, ahány fejezetet írt.” Versenyt dicsérik Luther,
aki szent Tamást „az Isten haragja csészéjének” nevezi, — Bucer, aki mondja: „Pusztítsátok
el Tamást s én az egyházat fogom elpusztítani.” (P. O.)
[10]
Főtévelyeink: az idealizmus, panteizmus és materializmus, lelketlen tagadások. Szent
Tamás látnoki szellemmel előre megcáfolta Comte Ágost és John Stuart Mill pozitivizmusát,
Kant apriorizmusát, Hegel abszolutizmusát, a Schoppenhauer- és Hartmann-féle
nihilizmust. (P. O.)
[11]
* P. Ehrle írja: Szent Tamás sorsa az egyházi tudomány sorsa, az elismerés,
melyben részesült, fokmérője a. bölcseleti és teológiai kutatásnak. A XIV.
század második fele és a XV. század eleje, midőn aquinói Tamás helyébe túlzott
spekulációk léptek, hanyatlást is mutat a XIII. szent végén tetőpontját elért
virágzó korból. Midőn pedig a középkor kimenetelén az újabb skolasztika
hajnala eljött, a XVI. században megint aquinói szent Tamást látjuk az
egyetemek és iskolák élén; az ő eltűnése a XVIII. század folyamában csak újabb
hanyatlást jelez az egyházi tudományosságban. Az egyházi tudományoknak
feléledése pedig és újabb virágzása, mely a XIX. szent közepétől észlelhető,
aquinói szent Tamás újból felelevenített uralmával esik össze. (P. O.)
[12]
Így volt az Görögországban s Rómában, így a középkorban; a gótikus dómok
korszaka egybeesik a skolasztika virágzásával. A költészet s egyéb művészet az
uralkodó bölcseleti felfogások visszatükrözése. (P. O.)
[13]
A természettudós nem nélkülözheti a bölcseleti képzést; a rendszer, az elvek, a
kritika, az irányadó eszmék, mind a bölcseletből valók. A bölcselet adja a
természettudomány épülőfélben levő házához az állványt, adja az alakot, kezeli
a mérőónt, osztályoz, rendez; a tapasztalás csak az anyagot szolgáltatja. (P.
O.)
[14]
A skolasztika a 13. század végén érte el virágzása tetőpontját. A 14. század
második fele s a 15. század eleje nagy hanyatlást mutat; a józan kutatás
helyébe túlzott spekulációk léptek, melyekben a skolasztika ellökte lábai alól
a tárgyilagos, alapot s a levegőbe építette különböztetéseit és naplopó
kérdéseit. (P. O.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése