Őszentsége
XIII. Leó pápa
„Libertas praestantissimum donum”
kezdetű enciklikája
az emberi szabadságról
1888. június 20.
Tisztelendő testvéreinknek, a katolikus világ összes
pátriárkáinak, prímásainak, érsekeinek és püspökeinek, akik az Apostoli Széknek
kegyelmében és vele közösségben élnek.
Tisztelendő Testvérek! Üdvöt ésapostoli áldást!
A szabadság a természet legkiválóbb java, amely az
értelemmel vagy ésszel bíró lények kizárólagos tulajdonsága, az embernek azon
méltóságot adja, hogy önmagának és cselekedeteinek ura legyen. De igen sok függ
attól, hogy az ember mi módon él ezen méltóságával, mert ahogy a legfőbb javak,
úgy a legnagyobb bajok is a szabadság használatából erednek. Igaz ugyan, hogy
az ember követheti az ész sugallatát, gyakorolhatja az erkölcsi jót és
egyenesen törekedhetik végső célja felé. De más irányt is követhet, a javak
csalékony képei után indulva a szükséges rendet megbonthatja és önszántából
saját vesztére törhet.
Az emberi nem megszabadítója, Jézus Krisztus, visszaállítván,
sőt növelvén az ember eredeti méltóságát, az ember akaratán is szerfölött
segített és ezt egyrészt kegyelmének oltalmával, másrészt az égi örökkévaló
boldogság hirdetésével a jóra irányította. Hasonló módon az Egyház is szerzett
és mindig is fog szerezni érdemeket a természet ezen kitűnő ajándéka körül,
amennyiben feladatát, a Jézus Krisztus által számunkra szerzett javakat minden
századon át megőrzi, teljesíti. – És mégis sokan vannak, akik azt vélik, hogy
az Egyház az emberi szabadságnak ártalmára van. Ennek oka a szabadság ferde és
elhamarkodott felfogásában rejlik, amennyiben vagy meghamisítják az
alapfogalmát vagy mód nélkül kiterjesztik úgy, hogy olyanokra is
vonatkoztatják, amelyekben az ember a dolgok helyes megítélése szerint szabad
nem lehet.
Mi már más alkalommal, nevezetesen az Immortale Dei
című körlevélben szóltunk az úgynevezett modem szabadságjogokról, azt, ami
ezekben helyes, megkülönböztetve annak ellenkezőjétől, egyszersmind
bebizonyítottuk, hogy ami jó azon szabadságjogokban foglaltatik, az oly régi,
mint az igazság, és hogy az Egyház azt mindig szíves örömest szokta helyeselni
és gyakorlatban elfogadni. Ami új jött hozzá, az csak szennyes részt képez,
amelyet a zavaros idők és a túlságos újításvágy hoztak létre. De mivel sokan
vannak, akik azon szabadságjogokat, még a bennük foglalt hibákat is beleértve,
korunk legfőbb díszének és az állami szervezetek szükséges alapföltételeinek
tekintik, annyira, hogy azt állítják, hogy nélkülük az államok helyes
kormányzása nem is képzelhető el, azért úgy véljük, hogy – tekintettel a
közjóra – ezen tárgyról külön is kell szólanunk.
Az erkölcsi szabadságról fogunk értekezni, amint az akár az
egyes személyekre, akár az államokra vonatkozik. De jónak látjuk kezdetben
egyet-mást röviden elmondani a természeti szabadságról, mert ez, bár az
erkölcsitől teljesen különbözik, mégis azon forrás és kiindulópont, amelyből a
szabadság minden neme következik. Ezt mindenkinek ítélete és az általános
tudat, amely a természetnek legkétségtelenebb szava, csak azokban ismeri el,
akik értelemmel vagy ésszel bírnak, és világos, hogy az ok, amelynél fogva az
embert igazán tettei urának tekinthetjük, éppen a természeti szabadságban van.
És helyesen, mert amíg a többi élőlény csak érzékei által van vezetve és csak
természetének ösztöne folytán keresi azt, ami neki jó, és kerüli azt, ami
ártalmas, az ember életének minden tettében eszét bírja vezérül. Az ész pedig a
földön létező minden jóról azt mondja, hogy az létezhetik, meg nem is, amiért
is egyet sem kell ezek közül szükségképpen választani, és így az akaratnak
szabadságára hagyja, hogy azt válassza, ami neki tetszik. – De az említett
javak úgynevezett esetlegességéről az ember csak azért alkothat magának
ítéletet, mert természeténél fogva egyszerű, szellemi és gondolkozásra képes
lelke van, amely éppen azért, mert ilyen, nem az anyagi dolgoktól veszi
eredetét s önmaga fenntartásában nem is függ ezektől, hanem minden segédeszköz
mellőzésével Istentől van alkotva és a testek közönséges állapotát messze
túlszárnyalva saját élet- és cselekvés-föltételekkel bír; innét van, hogy
ítéletével belátva az igaz és jónak változatlan és szükséges föltételeit, az
egyes javakat nem tartja szükségeseknek. Midőn tehát azt állít juk, hogy az
emberek lelke távol áll minden halandó összetételtől és gondolkodási
képességgel bír, egyszersmind a természeti szabadságot is alapjában
legbiztosabban megállapít juk. Így tehát a minden halandó összetételtől mentes
és gondolkodó képességgel bíró emberi lélek szellemiségében rejlik a természeti
szabadság legszilárdabb alapja.
Ahogy az emberi lélek egyszerűségét, szellemiségét és
halhatatlanságát, úgy a szabadságot sem hirdeti senki hangosabban s nem
védelmezi erélyesebben, mint a katolikus Egyház, amely mindkettőt mindig
tanította és hitcikkelyként védelmezi. De nemcsak ezt tette, hanem az eretnek
és új tanok hirdetőinek támadásaival szemben oltalmába is vette a szabadságot
és így az embernek ezen nagy javát megmentette az enyészettől. Azt, hogy mily
buzgalommal állott ellen e tekintetben a manicheusok és mások esztelen
törekvéseinek, azt a történelem emlékei tanúsítják, és hogy mily elszánt
törekvéssel és eréllyel küzdött – ahogy a Tridenti Szent Zsinaton, úgy később
is Jansen követői ellen az ember szabad akarata mellett, és hogy nem
engedte sehol és soha a fatalizmust lábra kapni –, azt nincs, aki nem tudná.
A szabadság tehát, amint kimutattuk, azoknak sajátossága,
akik ésszel, vagyis értelemmel rendelkeznek, ha pedig annak lényegét tekintjük,
akkor nem más, mint képesség azt választani, ami bizonyos célnak megfelel;
akinek hatalmában van több dolog közül egyet választani, az cselekedeteinek
ura. De mivel mindazt, ami valamely dolog elérésére szolgál, hasznos jónak
nevezzük, a jónak pedig természetében van, hogya törekvő képességet felkeltse,
azért a szabadság az akarat tulajdona, sőt az akarat maga, amennyiben
működésénél a választás szabadságával bír. De az akarat nem indul, hacsak az
ismeret fáklyaként nem világítja meg útját, más szavakkal az akarat által
megkívánt jó szükségképpen az ész által megismert jó is egyúttal. És ez annál
is inkább áll, mivel az akarat tényeit mindig megelőzi az ítélet, vajon a javak
valódiak-e, és melyik legyen előbbrevaló. De hogy az ítélet az ész dolga, nem
pedig az akaraté, afölött senki sem kételkedik. Ha tehát a szabadság az
akaratban van, ez pedig természeténél fogva az ész után indul, nagyon
természetes, hogy a szabadságnak éppen úgy, mint az akaratnak magának, csakis
az észnek megfelelő jóra kell hajolnia. Mindazonáltal, mivel mindkét képesség
tökéletlen, azért megtörténhetik és gyakran meg is történik, hogy az elme azt
állítja az akarat elé, ami valósággal nem jó, hanem csak annak látszik, és hogy
ilyenkor az akarat is e látszólagos jó után törekszik. És amint fogyatékosság
tévedni és tévedhetni – ami különben elménk tökéletlenségének jele –, éppen úgy
a látszólagos javakra való törekvés, ha jele is a szabadságnak (mint a betegség
az életé), mégis egyúttal némileg annak hiányossága is. Éppen így fertőzi be az
akarat a szabadságot és visszaél vele, amidőn valamire törekszik, ami az
ésszel, amelytől függ, ellenkezik. Ezen oknál fogva a végtelenül tökéletes
Isten, aki végtelenül értelmes és lényegénél fogva maga a jóság, a legfőbb
fokban szabad is és így semmiképpen sem akarhat ja a rosszat, s nem akarhatják
ezt az ég boldog lakói sem, mivel a legfőbb jót színről-színre szemlélik.
Elmésen jegyezték meg tehát Szent Ágoston és mások a pelagiánusok ellen,
hogy ha a természet és a szabadság tökéletessége a jótól való elpártolhatást
követeli, akkor Isten, Jézus Krisztus, az angyalok, a mennyei boldogok, akik a
jótól el nem tántorodhatnak vagy nem szabadok, vagy legalább kevésbé tökéletesek,
mint a földön élő ember. Ezen tárgyról bőven értekezik az Angyali Doktor és
kimutatja, hogya vétkezhetés nem szabadság, hanem szolgaság. Mély értelemmel
jegyzi meg Krisztus Urunk ezen szavaihoz: „aki bűnt cselekszik, szolgája a
bűnnek” a következőket: „Minden teremtmény az, amivé saját természete teszi.
Ha pedig valami külső ok indítja, nem saját természete szerint, hanem idegen
befolyás alatt cselekszik, és ez szolgaság. Amde az ember természeténél fogva
értelmes lény, amidőn tehát esze indítja, saját természete szerint cselekszik,
ami a szabadság jele, de amidőn vétkezik, az ész ellen cselekszik, és így ekkor
más valami indítja őt és tartja idegen korlátok között, amiért is: aki bűnt
cselekszik, szolgája a bűnnek.” Ezt elég világosan átlátta már az ókoriak
bölcselete, és különösen azok, akik azt állították, hogy senki sem szabad, csak
a bölcs, bölcsnek pedig, mint ismeretes, azt tekintették, aki állhatatosan
tudott a természet szerint, azaz erkölcsösen és erényesen élni.
Így állván a dolog az emberi szabadsággal, ezt segítő és
védőeszközökkel kellett az Alkotónak ellátnia, hogy ezek annak minden
törekvését a jóra irányítsák és a rossztól el fordítsák, mert ha ez nem
történik, a szabadság az embernek csak kárára volna. Azért először is szükséges
volt a törvény, vagyis a szabály, mit kelljen tenni és mit nem. Ilyen az
öntudatlan lények számára, amelyek szükségképpen működnek, szoros értelemben
nem létezhetik, miután minden működésükben a természet rendjét követik és önmagukból
semmiféle tevékenységet sem fejthetnek ki.
A szabad lények azonban éppen azért, mivel szabadok, képesek
cselekedni vagy nem cselekedni, így vagy amúgy cselekedni, mivel azt
választják, amit akarnak, és az akarást megelőzte az észnek fent említett
ítélete. Ezen ítélet pedig nemcsak azt határozza meg, hogy mi erkölcsös és mi
erkölcstelen, hanem azt is, hogy mi jó és mi rossz, mit kell cselekedni és mit
kell elhagyni, az ész ugyanis előírja az akaratnak, hogy mire törekedjék és mit
kerüljön, hogy az ember valamikor elérhesse a végső célját, amelyre minden
cselekedetét irányítania kell. Az észnek ezen rendelkezését pedig törvénynek
nevezzük. Amiért is a törvény szükséges voltának első oka mintegy gyökerében az
ember szabad akaratában keresendő, amennyiben ezen szabad akaratnak nem szabad
a helyes ésszel ellenkeznie. Ezért nem is lehet hamisabbat és ferdébbet
gondolni vagy mondani, mint azt, hogy az ember azért, mivel szabad, nem is áll
törvény alatt, mert ha ez úgy volna, akkor az következnék, hogy az akarat
szabadságához az is hozzátartozik, hogy az ésszel ne törődjék. Ennek éppen az
ellenkezője áll, az 1. i., hogy az ember éppen azért áll a törvény alatt, mivel
természeténél fogva szabad. Így a törvény az ember vezetője a cselekvésben és
őt a jutalom és büntetés kilátásba helyezése által a jó tettekre sarkallja és a
bűntől elijeszti.
Ilyen törvény mindenekelőtt a természet törvénye,
amely minden egyes ember lelkébe van beírva és bevésve, s amely nem más, mint a
jót parancsoló és a rosszat tiltó emberi ész. De az emberi ész parancsolata
csak annyiban bír a törvény erejével, amennyiben ő egy fensőbb észnek szava és
magyarázója, amelynek a mi lelkünk és szabadságunk kell, hogy alárendelve
legyen. Miután pedig a törvény ereje abban áll, hogy kötelességeket ró ránk és
jogokat ad, azért teljesen a tekintélyen alapszik, ami ismét nem egyéb, mint a
törvényhozó hatalma, amelynél fogva jogokat megállapíthat és rendeleteit
jutalmakkal és büntetésekkel szentesítheti, márpedig mindez az emberben nem
volna meg, ha ő maga határozná meg mint legfőbb törvényhozó cselekedeteinek
zsinórmértékét, amiből világos, hogya természet törvénye maga az örök törvény,
amely bele van oltva az eszes teremtményekbe és ezeket a céloknak megfelelő
helyes cselekvésmódra irányítja, ezen Örök törvény pedig maga a mindenség
alkotójának és kormányzójának, Istennek örökkévaló értelme.
Ezen zsinórmértékhez, amely tetteinket szabályozza és a
bűntől bennünket visszatart, Isten irgalmassága még külön óvószereket is
csatolt, amelyek az ember akaratának igazgatására és erősítésére kiváló an
alkalmasak. Ezek között első és legkitűnőbb az isteni kegyelem ereje, amely
midőn az elmélet megvilágosítja és az akaratot üdvös állhatatossággal erősítvén
folytonosan a jóra serkenti, könnyebbé és egyszersmind biztosabbá is teszi a természeti
szabadság használatát. Amiért is nagy tévedés volna azt állítani, hogy Isten közreműködése
csökkenti akaratunk tényeinek szabadságát, mert az isteni kegyelem ereje az
ember természctének legtökéletesebben megfelel, mivel lelkünk és szabadságunk
alkotójától származik, aki minden dolgot természetének megfelelő módon működtet.
Sőt, amint az Angyali Doktor mondja, éppen azért bír az isteni kegyelem azon
csodálatos erővel és alkalmassággal, hogy minden természetet megőriz a maga
valóságában és megtartja működési módját, erejét és hatásait, mivel a természet
alkotójától származik.
Amit eddig az egyeseknek szabadságáról mondottunk, azt
könnyű azokra alkalmazni, akik társadalmi kötelék által vannak összefűzve. Mert
amit az ész és a természeti törvény az egyesekben eredményez, azt a
társadalomban az emberi törvény hozza létre, amelyet a polgárok közös
javára hoznak. Az emberek törvényeinek egy része akörül forog, hogy mi jó, mi
rossz, amazt parancsolja, emezt tiltja, s ezen intézkedéseit kellőleg
szentesíti. De ezen rendeletek nem az emberi társadalomban gyökereznek, mivel
az emberi társadalom ahogy nem szülte magát az emberi természetet, úgy nem is
létesíti a jó és a rossz közötti különbséget, amely az emberi társadalmat
megelőzi és teljesen a természet törvényétől s így az örök törvénytől bírja
eredetét. A természet törvényének rendeletei tehát, amelyek az emberek
törvényeibe is be lettek iktatva, nemcsak az emberi törvények erejével bírnak,
hanem attól a sokkal magasabb rendű és fölségesebb hatalommal is felruházva
vannak, amelyet nekik a természet törvénye s az örök törvény kölcsönöz. A
törvények ezen nemében éppen abban áll a polgári törvényhozók feladata, hogy a
polgárokat az engedelmességben megtartsák és a rosszakat és kihágásokra
hajlandókat megfékezzék, hogya rossztól elrettenve a helyes úton haladjanak,
vagy legalább a társadalom botrányára és kárára ne legyenek.
A polgári hatalom más rendeletei nem ily egyenesen és
közvetlenül, hanem távolabbról és közvetve következnek a természetjogból és oly
dolgokat határoznak meg, amelyekről a természet csak általánosan és nagyjában
gondoskodik. Így a természet parancsolja, hogya polgárok a közös békére és jólétre
közreműködjenek, de hogy mily fokban, mi módon és mily dolgokban tegyék ezt,
azt nem a természet maga, hanem az emberek belátása határozza meg. Így a helyes
ész által feltalált és a törvényes hatalom által előírt életszabályokból áll a
tulajdonképpeni értelemben vett emberi törvény. Ezen törvény az egyeseket a
társadalom közös jólétére közreműködni kényszeríti és az ellenkezőtől eltiltja,
s úgyszintén, amennyiben a természet követelményeiből következik és azokkal
megegyezik, arra vezet, ami erkölcsös, és eltávolít attól, ami nem az. A
mondottakból világos, hogy nemcsak az egyes emberek, hanem a társadalom szabadságának
zsinórmértéke is teljesen Isten örök törvénye.
Az
emberi társadalomban tehát az igazi szabadság nem abban áll, hogy ki-ki azt
tehesse, amit akar – amiből csak a legnagyobb zavar keletkeznék, amely az egész
társadalmat tönkretenné –, hanem abban, hogya polgári törvények vezetése alatt
ki-ki könnyebben élhessen az örök törvény szabályai szerint. A társadalom
elöljáróinak szabadsága sem abban áll, hogy kényük-kedvük szerint
parancsolhassanak, ami szintén rossz és közveszélyes volna, hanem az emberi
törvényeknek az örök törvény szerint kell készülniük és semmit sem szabad
előírniuk, ami ebben, mint minden jog alapjában, benne nem foglaltatnék. Igen
bölcsen mondja Sz. Ágoston: „Hiszem, hogy azt is belátod, miszerint az
időben alkotott törvényben semmi igazságos és helyes dolog nincsen, amelyet az
emberek nem az örök törvényből vezettek volna le.” Ha tehát valamely
hatalom olyasmit rendelne, ami a józan ész elveitől elüt és a társadalomnak
ártalmára van, az nem volna történy, mivel nem volna az igazságosság szabálya,
és elterelné az embereket a társadalom céljától, vagyis a jótól.
Az emberi szabadság tehát, bármily szempontból tekintsük is
azt, akár az egyes személyekben, akár a társadalomban, akár azokban, akik
parancsolnak, akár azokban, akik engedelmeskednek, mindig magában foglalja az
alárendeltséget a legfőbb, örökkévaló ész alá, amely nem más, mint a parancsoló
és tiltó Isten tekintélye. És Istennek ezen végtelenül igazságos uralma az
emberek fölött, távol attól, hogy a szabadságot megsemmisítse vagy csak
némiképpen is csorbítsa, ellenkezőleg azt védelmezi és tökéletesíti is. Mert
minden lényének igazi tökéletessége abban áll, hogy célja felé törekednie kell,
amely maga az Isten.
A legigazabb és legfenségesebb tannak ezen tételeit,
amelyekről maga az ész is képes meggyőződést szerezni, az Egyház isteni
alapítójának példáján és tanán okulva mindig terjesztette és védelmezte, ezen
elvek alapján ismerte fel az Egyház saját feladatát és ezekre oktatta a
keresztény népeket. Ami különösen az erkölcsöket illeti, az evangélium
parancsolatai nemcsak messze fölülmúlják a pogányok minden bölcsességét, hanem
az embert oly szentségre hívják és vezérlik, amelyről a régiek nem is álmodtak,
és őt Istenhez közelebb hozva egyszersmind magasabb szabadságban részesítik.
Így mindig szerfölött nagynak bizonyult az Egyház hatalma a
népek polgári és politikai szabadságának megőrzésében és védelmezésében. Nem
ide tartozik e nembéli érdemeit elősorolni: elég legyen megemlíteni, hogy a
rabszolgaság, a pogány népek eme régi szégyene, elsősorban az Egyház
fáradozásai és érdemei folytán lett eltörölve. A jogegyenlőséget és az emberek
igaz testvériségét mindenek között legelőször Jézus Krisztus mondotta ki, az ő
szavainak visszhangja volt az apostolok tanítása, hogy nincs többé sem zsidó,
sem görög, sem barbár, sem szkíta, hanem mindnyájan testvérek Krisztusban. Oly
nagy és általánosan elismert e tekintetben az Egyház ereje, hogy senki sem
tagadja, miszerint a föld egy zugában sem maradhatnak fenn sokáig a vad
erkölcsök, ha ő oda egyszer lábát betette, hanem csakhamar a kegyetlenséget
szelídség, a barbárság sötétségét az igazság fénye váltja fel. De a
polgáriasult műveltségre emelt népeket sem szűnik meg soha az Egyház a
legnagyobb jótéteményekkel elhalmozni, amidőn a gonoszok önkényével
szembeszáll, az ártatlanokat és gyengéket az igazságtalanság ellen védelmezi és
amidőn arra törekszik, hogy az állam kormányzása oly alakot öltsön, amelyet
méltányosságáért a polgárok szeressenek, és amelytől hatalmáért a kívülállók
féljenek.
A legszentebb kötelességek egyike tisztelni a tekintélyt és
engedelmeskedni az igazságos törvényeknek, hogya törvények ereje és őrködése a
polgárokat megóvja a gonoszok igazságtalanságaitól. A törvényes hatalom
Istentől van, és „aki a hatalomnak ellenszegül”, Isten rendelésének
szegül ellen, így az engedelmesség magasztos értéket nyer, amennyiben a
legmagasabb tekintélyre vezethető vissza. – De ahol a parancsolás joga
hiányzik, vagy ha valamely az észbe, az örök törvénybe, vagy Isten rendeletébe
ütköző dolog van parancsolva, akkor helyes dolog nem engedelmeskedni, t. i. az
embereknek, és éppen ezáltal engedelmeskedni Istennek. Ily módon a zsarnokság
útja akadályozva van, a hatalom nem ragadhat mindent magához, minden egyes
polgárnak, a családnak és az állam tagjainak jogai érintetlenül maradnak, és
mindenkinek biztosítva van az igazság, a szabadság bizonyos mértéke, amely,
amint kimutattuk, abban áll, hogy mindenki a törvények és a józan ész szerint
élhessen.
Ha akkor, amidőn közönségesen a szabadságról vitatkoznak,
szabadságon a törvényes és becsületes szabadságot értenék, amelyet az imént leírtunk,
akkor senki sem merné szidalmazni az Egyházat azért, amit a legigazságtalanabb
módon fognak reá, hogy t. i. ő az egyesek szabadságának vagy pedig a szabad
államformáknak ellensége. De igen sokan Lucifert követve, akinek gonosz
jelszava az, hogy „nem szolgálok” – a szabadság neve alatt bizonyos képtelen és
hazug szabadosságot értenek. Ilyenek azon elterjedt és hatalmas iskola emberei,
akik a szabadságtól vevén nevüket, azt akarják, hogy szabadelvűeknek,
liberálisoknak nevezzék 6ket. Pedig tényleg úgy áll a dolog, hogy amit a
naturalisták és a racionalisták a bölcseletben tesznek, azt teszik az erkölcs
terén a liberálisok, mint akik a naturalisták tanait az erkölcsi térre, a
gyakorlati életre átviszik. Márpedig az egész racionalizmus alaptana az emberi
ész főuralma, amely az Isten, az örök ész iránt való köteles engedelmességet
megtagadva és magát függetlennek állítva maga akar lenni az igazság főelve,
forrása és bírája. Éppen így az úgynevezett szabadelvűség követői az erkölcsi
életben nem ismerik el az isteni hatalmat, amelynek engedelmeskedniük kellene,
hanem azt állítják, hogy ki-ki a maga törvénye: innét származik az úgynevezett
független erkölcstan, amely az akaratot a szabadság örve alatt az isteni
törvények megtartásától fölmentvén, az embereknek határtalan szabadosságot
szokott engedni. Hogy mindez különösen az emberi társadalomban hová vezet, azt
könnyű be látni, mert ha egyszer el van ismerve, hogy senki sincsen az ember
fölött, akkor az következik, hogy a polgári szervezet és társadalom létrehozó
oka nem egy, az emberen kívül vagy fölötte álló elvben, hanem az egyesek szabad
akaratában keresendő, a nyilvános hatalom mintegy első oká tói, a néptől
származtatandó, és azonkívül, valamint az egyesek cselekvésmódjára egyedül az
egyéni ész irányadó, úgy az összes emberek belátása egyedüli zsinórmértéke az
államok eljárásának. Ennélfogva legtöbbet tehetnének azok, akik legtöbben
vannak, és a nép többsége volna minden jognak és kötelességnek létesítője. De
hogy mindez a józan ésszel ellenkezik, már a mondottakból is világos. Azt
akarni ugyanis, hogy semmi kötelék ne fűzze az embert vagy a polgári
társadalmat Istenhez, a Teremtőhöz és így mindenek legfőbb törvényhozójához,
nemcsak az emberi természettel, hanem minden teremtett természettel
homlokegyenest ellenkezik, mert szükséges, hogy minden lény az ő létesítő
okával valami kapcsolatban legyen, és minden lénynek megfelel, sőt
tökéletességéhez tartozik, hogy azon helyen és fokon maradjon meg, amelyet a
természet rendje követel, azaz, hogy a felsőbbrendűnek az alsóbbrendű magát
alárendelje és neki engedelmeskedjék. Ezenkívül ezen tan legnagyobb kárára van
ahogy az egyes embernek, úgy az állami szervezetnek is. Ha ugyanis az emberi
ész egyedüli bírája a jónak és rossznak, akkor megszűnik a lényeges különbség e
két fogalom között, a gyalázatos a tisztességestől nem magában és lényegében,
hanem csak az emberek felfogásában különbözik; ami tetszik, az szabad is, és
oly erkölcsi viszonyok alakulnak, amelyeknek a lélek rendetlen indulatainak
megfékezésére semmi erejük sem lesz, s így mindennemű romlottságnak tág tere
nyílik.
A közügyekben pedig a parancsolás hatalma elszakad igaz és
természetes forrásától, amelyből a közjó előmozdítására minden erejét meríti: a
törvény, amely azt állapítja meg, hogy mit kell tenni és mit kerülni, a többség
önkényére bizatik, ami meredek lejtőn a zsarnokságra visz. Miután
visszautasítják Isten uralmát az emberek és az emberi társadalom fölött, nyilvánosan
egy vallást sem ismernek el, amiből a legnagyobb közömbösség következik
mindazon dolgok iránt, amelyek a vallásra vonatkoznak. A sokaság,
felfegyverkezve hatalmának tudatával, könnyen zavargásokra és lázadásra
vetemedik, aminek következménye az, hogya kötelességérzet és lelkiismeret
kötelékei meglazulnak, és végül semmi más nem marad vissza, mint az erőszak,
amely pedig önmaga éppen nem elégséges a nép fékentartására. Ezt eléggé
bizonyítja a szinte folytonos küzdelem a szocialisták és más lázongó szövetkezetek
ellen, amelyek a polgári rendet fenekestül fel akarják forgatni. Ezek után
ítélje meg mindenki, aki helyes érzékkel bír, vajon ezen tanok biztosítják
avagy megrontják-e az ember valódi és méltó szabadságát.
Igaz ugyan, hogyaliberalizmusnak nem minden követője vallja
ezen tanokat, amelyek már kegyetlenségüknél fogva is elijesztők s amelyekről
láttuk, hogy az igazsággal ellenkeznek és a legnagyobb bajokat okozzák. Sőt
sokan az igazság hatalma által meggyőzve nem vonakodnak bevallani, hogya szabadság
túlmegy a határon és szabadossággá fajul, ha az igazság és igazságosság
mértékét túllépi, és hogy azt következésképpen a józan ésszel kell kormányozni
és a természetes törvénynek és Isten örök törvényének alárendelni. De azt
hiszik, hogy itt meg kell állniuk, és tagadják, hogy az embernek kötelessége
volna engedelmeskedni oly isteni törvényeknek, amelyeket nem a természetes ész
útján hoztak. Midőn ezt állítják, következetlenek önmagukhoz. Mert ha áll, amit
elismernek, és amit joggal senki sem tagadhat, ha áll, hogya törvényhozó Isten
tekintélyének hódolnunk kell, mivel az ember teljesen Isten hatalmában van és
Istenhez törekszik, akkor senki sem szabhat ja meg az ő törvényhozó hatalmának
módját és határát anélkül, hogy már ezáltal is meg ne szegné a köteles
engedelmességet. Sőt, ha az emberi ész arra vetemedik, hogy maga akarja
meghatározni, mennyi joga legyen Istennek és mennyi kötelessége önmagának,
akkor az isteni törvények iránt való engedelmességet csak látszólag, de nem
tényleg gyakorolja, amennyiben saját önkényét Isten tekintélyének és
gondviselésének elébe teszi. Szükséges tehát, hogy életünk zsinórmértékéül
állandóan és lelkiismeretesen ne csak az örök törvényt tekintsük, hanem
mindazon más törvényeket is, amelyeket a végtelenül bölcs és végtelenül
hatalmas Isten a neki tetsző módon juttatott hozzánk, s amelyeket világos és
kétségbe nem vonható jelekből megismerhetünk. Annál is inkább, mivel az e
nembéli törvények ugyanazon alappal bírnak és ugyanazon törvényhozótóI
származnak, mint az örök törvény, és így tökéletes összhangban vannak a
természet joggal, sőt tökéletesítik is azt, mi több, ezen törvények magának az
Istennek tanítását képezik, aki kegyesen igazgatja akaratunkat és eszünket,
nehogy ezek tévedésbe essenek. Maradjon tehát szentül és sérthetetlenül
összekötve, amit elválasztani nem lehet és nem is szabad, és szolgáljunk
mindenben híven engedelmesen Istennek, mint ezt maga a természetes ész is
követeli.
Valamivel szelídebbek ugyan, de éppoly következetlenek azok,
akik azt állítják, hogy az isteni törvények szerint rendezendő be ugyan az
egyesek magánélete, de nem a társadalomé, s hogyaközügyekben szabad Isten
parancsolatait áthágni, a törvényhozás pedig nem köteles azokat tekintetbe
venni. Ebből folyik ama veszedelmes következmény, hogy az Egyház az államtól
elválasztandó. De ezen állítás képtelenségét is könynyű belátni. Miután ugyanis
maga a természet követeli, hogya társadalom a polgároknak eszközöket
szolgáltasson arra, hogy tisztességesen, azaz Isten törvényei szerint éljenek,
lévén Isten minden becsületességnek és tisztességnek alapja, merőben
lehetetlen, hogy ugyanazon társadalomnak szabadságában álljon Isten
törvényeivel mit sem törődni, vagy éppenséggel valamit azok ellen tenni.
Ezenkívül a népek elöljárói azzal tartoznak az állam polgárainak, hogy ne csak
külső előnyüket, hanem elsősorban bölcs törvények által lelki javaikat
gondozzák. Márpedig ezen lelki javak gyarapítására semmi alkalmasabb el nem
képzelhető, mint azon törvények, amelyeket maga Isten hozott, amiért is azok,
akik az államok kormányzásában nem akarnak tekintettellenni Isten törvényére, a
politikai hatalmat rendeltetésével és a természet követelményével ellentétbe
hozzák. De ami leginkább kiemelendő, s amire mi is nem egyszer
figyelmeztettünk, ez az, hogy bár közvetlenül nem ugyanaz a célja a polgári és
lelki hatalomnak, és e kettő nem is mozog ugyanazon téren, mégis szükséges,
hogy a két hatalom egymásnak segítségére legyen, mert mindkettő ugyanazon
emberek fölött uralkodik, és nem ritkán előfordul, hogy bár különféle
szempontból, mégis egy és ugyanazon dolog fölött kell rendelkezniük.
Valahányszor ez történik, valamely módnak és rendnek kell léteznie, amelynek
alapján a vitának és egyenetlenségnek okai eltávolíttatván, az eljárásban
megegyezés létesüljön, mivel képtelenség volna és Isten legbölcsebb akaratával
is ellenkeznék, hogya két hatalom folytonos perpatvarban éljen. Ezen egyezséget
joggal hasonlították a lélek és test egyesüléséhez, amely mindkettőnek előnyére
van; ha beáll a meghasonlás, ez különösen a testnek ártalmas, amelynek életét
kioltja.
Nagyobb világosság kedvéért szükségesnek tartjuk a
szabadságnak különféle válfajait, amelyek állítólag korunk kívánalmai közé
tartoznak, egyenként szemügyre venni. Lássuk pedig mindenekelőtt, s amennyiben
az egyes emberekre vonatkozik, a vallásszabadságot, amely a vallásosság
erényével annyira ellenkezik. A vallásszabadság abban áll, hogy ki-ki azt a
vallást követheti, amely neki tetszik vagy egyet sem. Márpedig az ember összes
kötelességei között éppen az a legnagyobb és a legszentebb, amely szerint
Istent ájtatosan és vallásosan tisztelni tartozik. Ez a kötelesség szükségszerű
következménye annak, hogy folytonosan Isten hatalmában vagyunk, az ő akarata,
gondviselése által vezéreltetünk s tőle származván, hozzá vissza is kell
térnünk. Ehhez járul, hogy igaz erény vallás nélkül nem lehetséges, az erkölcsi
erény ugyanis oly dolgokra vonatkozik, amelyek Istenhez, mint az ember legfőbb
és végső javához vezetnek, s éppen azért a vallás, amely mindenben közvetlenül
Isten tiszteletét mozdítja elő, az erények kezdete és szabályozója. Ha pedig
azt kérdezzük, vajon a sok egymással ellenkező vallás közül melyiket kell
egyedül követnünk, az ész és a természet azt válaszolják, hogy azt, amelyet
Isten rendelt, s amelyre az emberek bizonyos külső jelekből, amelyekkel a
gondviselés azt a többitől megkülönböztette, könnyen ráismerhetnek. E
megkülönböztetés nagyon is szükséges volt, mert az ilyen fontos dologban a
tévedés kimondhatatlan rossz következményeket okoz. Mármost a szóban levő
vallásszabadság az embert feljogosítaná arra, hogy legszentebb kötelességét
büntetlenül megszegje vagy elmulassza s a változhatatlan jótól elfordulván, a
rossz felé hajoljon, ez pedig, amint már mondottuk, nem szabadság, hanem a
szabadság eltorzítása és a bűnbe merült lélek szolgasága.
Az állami életben a vallásszabadság annyit jelent, hogy az
államnak semmi oka sincs Isten iránt külső tiszteletet tanúsítani és azt
előmozdítani, vagy az egyik vallást a másik fölé helyezni, hanem valamennyivel
egyenlően kell bánnia, még akkor is, ha a nép maga a katolikus hitet vallja. Ez
azonban csak azon esetben állhatna, ha az emberek polgári társaságának Isten
iránt semmiféle kötelességei sem volnának, vagy azokat büntetlenül
elmulasztania lehetne: mind a kettő azonban nyilván hamis. Nem lehet ugyanis
kételkednünk abban, hogy az emberi társadalom, akár egyes részeit, akár
formáját, a tekintélyt, akár okát, akár ama nagy előnyüket tekintjük,
amelyekben az egyed általa részesül – Isten akaratából áll fönn. Isten az, aki
az embert társas lénnyé teremtette s a hozzá hasonlók társaságába helyezte,
hogy azt, amit természete megkíván s önmagában el nem érhetne, a társadalomban
megtalálja. Ezért a polgári társaság mint társaság köteles Istent szerzőjéül s
atyjául elismerni s az ő hatalmát és uralmát félni és tisztelni. Az igazság és
a józan ész tehát tiltja, hogy az állam istentagadó legyen, vagy ami az
istentagadással egyértelmű, hogy – amint mondják – a különféle vallások iránt
egyformán viselkedjék s valamennyiüket ugyanazon jogokban részesítse. – Mivel
tehát az államnak szükségképpen kell egy vallást vallania, e vallás csak az
egyedül igaz vallás lehet, amelyet általában, de különösen a katolikus
államokban könnyű felismerni, minthogy az igazságnak szembeszökő jeleit önmagán
viseli. Ennélfogva az állami hatalom viselőinek, ha, miként kötelességük, a
polgárok javát okosan és sikerrel előmozdítani akarják, ezen egyedüli igaz
vallást kell fÖnntartaniuk és védelmezniük. A nyilvános hatalom azért áll fönn,
hogy az alattvalók javát előmozdítsa, s ámbár közvetlenül arra van hivatva,
hogy az embereknek földi boldogságot és jólétet biztosítson, mindazonáltal nem
szabad akadályoznia, hanem segítenie kell az embert a legfőbb és a legnagyobb
jónak, az örök boldogságnak elérésében is, ezt pedig a vallás elhanyagolásával
elérni nem lehet.
Erről azonban máskor bővebben beszéltünk, most csak azt
akarjuk megjegyezni, hogy az ilyen szabadság mind az alattvalók, mind az
uralkodók igaz szabadságának nagy ártalmára van. Ellenben a vallás az igaz szabadságot
mindinkább biztosítja, egyrészt azáltal, hogy a hatalmat Istentől származtatja
s az uralkodókat arra kötelezi, hogy kötelességeikről soha se feledkezzenek el,
igazságtalan és kemény parancsokat ne osztogassanak s a népet kegyesen s atyai
szeretettel kormányozzák, másrészt azzal, hogy a polgároktól megkívánja, hogy a
törvényes hatalomnak úgy engedelmeskedjenek, mint Isten szolgáinak, s azonfölül
az alattvalókat az elöljárókhoz nemcsak az engedelmesség, hanem a tisztelet és
a szeretet kötelékeivel fűzi, a lázadást s mindent, ami a közrendet és békét
megzavarhatná s okul szolgálhatna arra, hogy a polgárok szabadsága jobban
korlátoltassék, szigorú an tiltja.
Azt, hogy mennyire előmozdítja a vallás a jó erkölcsöket és
a jó erkölcsök ismét a szabadságot, nem is említjük, mert hisz az ész is
mondja, és azonfölül a történelem bizonyítja, hogya népek minél jobb
erkölcsűek, annál tökéletesebb szabadságnak, jólétnek és hatalomnak örvendenek.
Vegyük továbbá szemügyre a föltétlen szólás- és
sajtószabadságot. Alig kell említenünk, hogy ez, ha nem mérsékelik s
teljesen korlátlan marad, jogot nem képezhet. A jog ugyanis erkölcsi képesség,
márpedig, amiként előbb is mondottuk és soha eléggé nem hangsúlyozhatjuk,
esztelenség azt hinni, hogy ezen erkölcsi képesség az igazságot és a
hazugságot, az erényt és a bűnt egyaránt megillethetné. Jogos dolog az igazat
és a jót, hogy mennél több ember tulajdonává váljék, az államban szabadon és
okosan terjeszteni, de az is jogos, hogy a közhatalom a hazugságoknak,
amelyeknél nagyobb veszedelem az észre nézve nem létezik, s a bűnöknek, amelyek
a lelkeket és az erkölcsöket megrontják, szorgosan, nehogy az állam romlására
terjedjenek, útját állja. A szabados elme kicsapongásait, amelyek a tudatlan
sokaságot félrevezetik, a törvény erejével megfékezni éppen úgy jogos, mint a
gyöngébbek ellen elkövetett igazságtalan erőszakot megtorolni. S ez annyival is
inkább szükséges, mert a polgárok legnagyobb része a szemfényvesztő okoskodások
hamisságát, különösen ha ezek a szenvedélyeknek hízelegnek, vagy egyáltalán
nem, vagy csak nagy nehezen veszi észre. A teljesen korlátlan szólás- és
sajtószabadság mellett semmi sem szent, semmi sem sérthetetlen, ezért még a
minden kétség felett álló legigazabb természeti elvek, amelyek az emberi nemnek
közös és legnemesebb örökségéül tekintendők, még ezek sem lesznek megkímélve.
Ily módon, miután sötétség az igazságot elhomályosítja, miként gyakran történni
szokott, veszedelmes és sokféle tévedések jutnak uralomra. Az ilyen állapot
előmozdítja ugyan a szabadosságot, de igen nagy kárára van a szabadságnak: a
szabadság annál nagyobb és biztosabb, minél nagyobb korlátok közé van szorítva
a szabadosság. – Azon kérdésekre vonatkozólag ellenben, amelyeknek kutatását
Isten az emberekre hagyta, mindenkinek szabadságában áll azt gondolni, s
szabadon kimondani, ami tetszik, s ez nagyon is természetes, mert az ilyen
szabadság soha sem vezeti az embereket az igazság elnyomására, hanem inkább
nagyon gyakran annak kipuhatolására és földerítésére.
Hasonlóképpen kell vélekednünk a tanítási szabadságról.
Minthogy nem lehet kétség aziránt, hogya lelkekhez csakis igazságot szabad
juttatni, ez lévén az értelmes lények java, célja és tökéletessége, azért a
tanításnak tárgyát csakis az igazság képezheti, mégpedig úgy, hogy azok, akik nem
ismerik még az igazságot, ennek tudomására jussanak, akik pedig ismerik, benne
megerősödjenek. Ezért mindazoknak, akik tanítással foglalkoznak, szent
kötelességük a tévedést a lelkekből irtani, s őket a tévedéstől minden lehető
módon megóvni. Ezekből kiviláglik, hogy az említett szabadság, amely szerint
ki-ki kénye-kedve szerint azt taníthat ja, ami neki tetszik, először is a józan
ésszel homlokegyenest ellenkezik, s másodszor az elmék tökéletes megrontására
vezet, márpedig ilyen szabadságot a közhatalom a maga kötelességének megsértése
nélkül meg nem engedhet, mégpedig annál kevésbé, mert a tanítóknak tanítványaik
előtt nagy a tekintélyük, és a tanítvány maga csak ritkán képes megítélni,
vajon az, amit a tanító előad, igaz-e vagy sem.
Amiért is a tanítási szabadságot bizonyos korlátok közé kell
szorítani, nehogy a tanítás mestersége büntetlenül a romlás eszközévé váljék.
Az igazságoknak pedig, amelyek a tanítás kizárólagos tárgyát képezik, két
rendje van, a természeti és a természetfölötti. A természeti igazságok,
amilyenek a természeti elvek és az azokból közvetlenül folyó tanok, mintegy az
emberi nem közös örökségét képezik, ezen örökségen mint legszilárdabb alapon
nyugszanak a tiszta erkölcsök, az igazságosság, a vallás s az emberek
társadalmi vonatkozása, minélfogva gonoszság és embertelenség volna ennek
megsértését és szétrombolását büntetlenül mcgengedni.
Hasonló lelkiismeretességgel kell megőrizni azon
igazságoknak nagy és szent kincstárát, amelyeket az Isten kinyilatkoztatott.
Ennek az isteni tannak főbb pontjai, amelyeket a hitvédők leginkább iparkodnak
bebizonyítani, íme, a következők: létezik isteni kinyilatkoztatás, az Isten
egyszülött fia testté lett, hogy az igazság mellett tanúságot tegyen, ugyanő
egy tökéletes társaságot, vagyis Egyházat alapított, amelynek ő maga a feje s
egészen a világ végezetéig vele van, s egyúttal azt akarta, hogy azon
igazságokat, amelyeket ő maga tanított, ezen Egyház megőrizze, védje és
törvényes tekintéllyel magyarázza. Megparancsolta továbbá, hogy Egyházának az összes
népek csakúgy engedelmeskedjenek, mint önmagának, akik pedig ellenkeznek,
örökre elvesznek. Ezekből világos, hogy az ember legjobb és legbiztosabb
tanítója Isten, aki minden igazság forrása és kezdete, hogy az Isten egyszülött
fia, aki az atyának kebelében van, az út, igazság, élet és igaz világosság,
amely minden embert megvilágosít, s az ő szavára minden embernek hallgatnia
kell: „És mindannyian Isten tanítványai lesznek.” (Jn 6,45) – Isten
azonban a tanítóhivatalt hit és erkölcs dolgaiban az Egyházra átruházta s e
tekintetben isteni jóvoltából csalhatatlanná tette, amiért is az Egyház a
halandók legfőbb és legbiztosabb mestere, s tanítási joga szent és
sérthetetlen, és az Egyház az Istentől nyert tanokra támaszkodva mindig a
legnagyobb szorgalommal töltötte be ezen hivatalát, s a nehézségekkel, amelyek
e tekintetben mindenünnen elébe gördíttettek, szembeszálIván, tanítási
szabadságáért harcolni soha meg nem szűnt. Ily módon a balga babonát elűzvén, a
Föld kerekségét a keresztény bölcsesség által újjáalakítottél. Minthogy pedig
maga az ész világosan tanítja, hogy az Isten által kinyilatkoztatott és a
természeti igazságok egymással tényleg nem ellenkezhetnek, úgy, hogy mindaz,
ami amazokkal ellentétben áll, kétségtelenül hamis, ezért az Egyháznak istenileg
alapított tanítóhivatala a kutatási vágyat, a tudományok haladását s az emberi
nem művelését nemcsak hogy nem akadályozza és nem hátráltat ja, sőt inkább e
téren is világosságot terjeszt és biztos segítséget nyújt. Ugyanezen okból az
emberi szabadságot is tökéletesíti, mert Krisztus urunk szerint az igazság az
embert szabaddá teszi. „Megismeritek az igazságot és az igazság megszabadit
titeket.” (Jn 8,32) – Az igaz szabadságnak és a valódi tudománynak tehát
éppen semmi okuk sincs panaszkodni ama igazságos és szükséges tÖrvények ellen,
amelyeket az Egyház és az ész együttesen megállapítanak az emberek tanításának
szabályozására. Hisz maga a tapasztalat is bizonyítja, hogy az Egyház, amidőn
ezt főképpen azért teszi, hogy a keresztény hitet oltalmazza és megvédje,
egyúttal a tudományok minden nemét is ápolja és előmozdítja. És méltán, mert
hiszen a tudományok haladása nemcsak önmagában véve jó és dicséretes, hanem
azonfölül mindazon ismeretek, amelyekre a józan ész önmagától is rájön,
föltéve, hogy a valóságnak megfelelnek, az Isten által kinyilatkoztatott
igazságokat is nem csekély mértékben megvilágítják. És csakugyan az Egyháznak
köszönjük ama nagy jótéteményeket, hogy az ókori bölcsesség dicső emlékeit
megőrizte, a tudományok számára csarnokokat nyitott, hogy a nagy elméket mindig
ösztönözte s mindazon művészeteket ápolta, amelyek művelt korunknak különös
díszéül szolgáinak. Végül nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy mérhetetlen
tág tér áll nyitva, ahol az emberi elme szabadon kutathat és fejtheti ki tevékenységét,
mert hisz számtalan kérdés van, amelyek a keresztény hit- és erkölcsökkel
szükséges összefüggésben nincsenek, s amelyeket az Egyház az ő tekintélyével el
nem döntvén, a tudósoknak szabadságában áll belátásuk szerint eldönteni. –
Mindezekből meg lehet érteni, miféle szabadság az, amelyet a szabadelvűség –
liberalizmus – hívei hirdetnek s oly nagy buzgósággal életbe léptetni
akarnak. Egyrészt önmaguk és az állam számára oly tág szabadságot követelnek,
hogy bármily vészes tannak tárt kaput nyithassanak, másrészt az Egyházat
tanítói tisztének gyakorlásában sokféleképpen akadályozzák, s tanítási
szabadságát a legszűkebb korlátok közé szorítják, holott az Egyház tanítása
nemcsak semmi hátrányt, de a legnagyobb előnyöket helyezi kilátásba.
Sokat hánytorgatják manapság a lelkiismereti szabadságot
is, ha ezen szabadságot úgy fogják föl, hogy minden embernek jogában áll Istent
tisztelni, vagy nem tisztelni: e fölfogás a fentebbiekben eléggé meg van
cáfolva. Ámde lehet a lelkiismereti szabadságot úgy is értelmezni, hogy az
embernek jogában áll – s e tekintetben az állam semmi szín alatt sem
akadályozhatja – Isten akaratát és parancsait lelkiismeretének sugallata
szerint teljesíteni. Ily értelemben a lelkiismereti szabadság Isten fiaihoz
méltó, az ember méltóságát a legtisztességesebben megőrzi s minden erőszak és
igazságtalanság fölött áll. Ezen lelkiismereti szabadságot az Egyház mindig
kívánta és nagy becsben tartotta. Ilyen szabadságot követeltek maguk számára az
apostolok, ezt sürgették irataikban a hitvédők s vérükkel megpecsételték a
nagyszámú vértanúk. És méltán, mert ezen keresztény szabadság egyrészt Istennek
az emberek fölötti legfőbb és legigazságosabb hatalma, másrészt az embereknek
Isten iránti legfőbb és legszentebb kötelessége mellett tesz tanúságot. Semmi
köze a lázongó és engedetlen lelkülethez, s a világért sem szabad azt gondolni,
hogya politikai hatalomnak köteles engedelmességet megtagadja, mert hiszen az
emberi hatalomnak csakis olyasmit szabad parancsolnia és követelnie, ami Isten
rendelkezéseivel nem ellenkezik s az Isten által megalapított rendet nem sérti.
Ha azonban a polgári hatalom olyasmit parancsolna, ami Isten akaratával nyíltan
ellenkezik, akkor az ilyen parancsot, mint amely az isteni tekintéllyel
megalapított rend fölforgatását célozza, nem szabad teljesíteni.
Ellenben a szabadelvűség – liberalizmus – hívei, akik az
államnak korlátlan hatalmat tulajdonítanak s az emberi életet Istenre való
tekintet nélkül kívánják berendezni, az erkölcsiséggel és a vallással
összekötött szabadságot, amelyről beszélünk, el nem ismerik, s minden
intézkedést, amely eme szabadság megóvása érdekében történik, államellenes
jogtalanságnak nyilvánítanak. Pedig ha nekik volna igazuk, nem léteznék oly
kegyetlen zsarnokság, amelynek engedelmeskedni s amelyet elviselni nem kellene.
Az Egyháznak hő kívánsága, hogy eme keresztény tanok,
amelyeket főbb elveikben itt jeleztünk, az állami élet minden rétegét
gyakorlati alkalmazásban átjárják. Ezen tanok ugyanis alkalmasak a mai kor
számos és súlyos bajainak orvoslására, amelyek jobbára éppen az olyféle
szabadságokból származtak, amelyeket ma annyira magasztalnak, s amelyek az üdv
és dicsőség csíráit magukban rejteni látszottak. Az eredmény azonban
meghiúsította a reményt, kellemes és egészséges gyümölcs helyett rossz és
keserű termett. Ha már most orvoslást keresnek, vissza kell térni a józan
elvekhez, amelyektől egyedül várható a rend megszilárdulása és az igaz
szabadság biztosítása. Mindazonáltal az Egyház anyai elnézéssel figyelembe
veszi az oly nagy szerepet játszó emberi gyöngeséget, valamint azt is tudja,
miféle szellem lengi át manapság a lelkeket és az ügyeket. Ezen okokból, habár
ő maga soha semminek sem ad létjogot, ami nem igaz és nem tisztességes, mégis
nem ellenkezik, ha az államhatalom vagy nagyobb baj elkerülése, vagy valamely
nagyobb jó elérése és megőrzése végett olyasmit is eltűr, ami az igazsággal és
az igazságossággal nem mindenben egyezik. Hisz maga a gondviselő Isten is, aki
pedig végtelenül jó és mindenható, mégis a rosszat is megtűri a világon,
részint azért, hogy a nagyobb jó ne akadályoztassék, részint, hogy nagyobb
bajok ne támadjanak. Az államok kormányzásában nagyon helyes a világ
kormányzóját utánozni, sőt mivel az emberi tekintély minden rosszat meg nem
akadályozhat, „sokat meg kell engednie és büntetlenül hagynia, amit azután
egész joggal az isteni Gondviselés megtorol.” (Sz. Ágoston: De lib. arb.,
6. fej.) Ha azonban ily körülmények között az emberi törvény a közjó érdekében
és csakis ezért a rosszat eltűrheti, sőt el is kell tűrnie, mindazonáltal ezt
önmagáért soha nem akarhatja, soha nem helyeselheti. A rossz ugyanis, mint a
jónak hiánya, ellenkezik a közjóval, ezt pedig a törvényhozónak, amennyire csak
lehet, óvnia és megvédenie kell. Az emberi törvénynek e tekintetben is
utánoznia kell Istent, aki azért, hogya rosszat e világon megtűri, nem akarja,
hogy a rossz legyen, sem nem akarja, hogy a rossz ne legyen, hanem csak
megengedi, hogy legyen, és ezen eljárása jó. (Sz. Tamás: Summa Theologiae, I, a
19, a 9, ad 3.) Az Angyali Doktornak e mondata röviden magában foglalja az
egész tant a rossz eltűréséről. De, ha helyesen akarunk a dologról ítélni, be
kell vallanunk, hogy minél több rosszat kénytelen az állam eltűrni, annál távolabb
áll eszményétől, valamint az is bizonyos, hogy a rossznak eltűrése, mint a
politikai okosság egyik szabálya, csakis anynyira terjedhet, amennyire az ügy,
vagyis a közjó megkívánja, amiért is olyankor, amidőn a közjó e szabály
alkalmazása következtében kárt vallana, s az államnak még több s nagyobb
rosszal gyűlne meg a baja, e türelmességi szabályt nem szabad alkalmazni, mert
ilyen körülmények között semmi jót sem lehet általa elérni. Ha pedig az Egyház
a sajátos idő- és állami viszonyok miatt az újkori szabadságjogok
egyikébe-másikába bele is nyugszik, nem mintha azokat önmagukban óhajtaná,
hanem mert úgy vélekedik, hogy jobb azokat jelenleg eltűrni, a viszonyok jobbra
fordultával újból élni fog saját szabadságával s tanácsolva, buzdítva, kérve
azon lesz, hogy Istentől nyert hivatását, amely az emberek örök üdvösségének
előmozdításában áll, pontosan be tölthesse. Az azonban örökre igaz marad, hogy
az a szabadság, amely mindenkinek mindenre jogot ad, miként ezt már többször is
hangsúlyoztuk, magában véve éppen nem kívánatos, mert észellenes dolog, hogy a
tévedés egyenlő jogot élvezzen az igazsággal. Ami pedig a türelmességet
illeti, csodálatos, mennyire távol esnek az Egyház méItányosságától és
okosságától a liberalizmus hívei, akik a polgároknak minden korlát nélkül
megengedik mindazt, amit fentebb említettünk s ilyképp oda jutnak, hogya
tisztességnek és az igazságnak semmivel több létjogot nem adnak, mint a
hamisságnak és az erköIcstelen ségnek.
Az Egyházat pedig, az igazság oszlopát és erősségét, az
erkölcs romlatlan mesterét türelmetlennek és kegyetlennek mondják, mert a
türelmességnek ezen korlátlan és bűnös nemét, miként kell, visszautasítja és
meg nem engedi, s amidőn ezt teszik, nem veszik észre, hogy olyasmit gyaláznak,
ami voltaképpen dicséretre méltó. Egyébként a türelmességnek ilymérvűhánytorgatása
közben is nem ritkán megesik, hogya katolikus Egyház ügyeire nézve kemények és
szigorúak, s akik különben mindenki számára nagy és tág szabadságot hirdetnek,
az Egyházat szabaddá tenni sokszor vonakodnak.
Végül, hogy egész fejtegetésünket összes következményeivel
együtt könnyebb áttekintés végett pontonként röviden összefoglaljuk, újból
hangsúlyozzuk, hogy az egész ember szükségképpen és valóban Isten örök hatalma
alatt áll, s következőleg nem képzelhető el, hogy az emberi szabadság Istennek
és az ő akaratának alárendelve ne legyen. Istennek eme fennhatóságát tagadni,
vagy el nem ismerni nem a szabad ember ténye, hanem az olyané, aki a
szabadsággal lázadás végett visszaél, s a léleknek éppen ezen hangulata és
beállítottsága képezi a liberalizmus legfőbb bűnét. E szabadelvúségnek azonban
több fajtája különböztethető meg, mivel az akarat nem egy, hanem többféle módon
s kisebb-nagyobb mérvben tagadhatja meg az engedelmességet, amellyel Istennek,
vagy az isteni hatalom részeseinek tartozik.
A végtelen lsten uralmát teljesen visszautasítani s az
engedelmességet a nyilvános, vagy a magán- és családi ügyekben neki
határozottan megtagadni – a szabadságnak legnagyobb romlottsága s következőleg
a liberalizmus leggonoszabb faja, s erre kell vonatoztatni mindazt, amit eddig
a liberalizmus ellen mondottunk.
Legközelebb áll ehhez azoknak a tana, akik megengedik ugyan,
hogy Istennek, a világ Teremtőjének és Urának hatalma alatt állunk, mert hiszen
az ő akaratából áll fönn az egész világ, ámde azon természetfölötti hitelveket
és erkölcsi törvényeket, amelyeket lsten maga kinyilatkoztatott, vakmerően
visszautasítják, s azt állítják, hogy nincs ok, amiért azokat különösen az
állami életben figyelembe kellene venni. Azt, hogy mennyire tévednek ezek is és
mennyire következetlenek, az imént kimutattuk. Ezen tanból, mint főelvből
folyik ama veszélyes vélemény, amely szerint az Egyház ügyeit az állam ügyeitől
teljesen el kellene választani, holott nyilvánvaló, hogy e két hatalomnak,
ámbár hivatásra és méltóságra nézve különböznek, mégis egyetértőleg és egymást
támogatva kell működniük.
Ezen utóbb említett véleményből ismét kétféle elmélet
alakult ki. Némelyek ugyanis azt akarják, hogy az államot az Egyháztól annyira
és oly mértékben el kell szakítani, hogya nyilvános élet jogi viszonyaiban, az
intézményekben, az erkölcsökben, a törvényekben, az állami hivatalokban, az
ifjúság nevelésében az Egyházat teljesen figyelmen kívül kell hagyni, mintha az
tulajdonképpen nem is léteznék, a legföljebb csak azt engedik meg, hogy az egyes
polgárok mint magánemberek valamely tetszés szerinti vallást gyakorolhassanak.
Ezek ellen teljes erejükben állnak mindazon érvek, amelyekkel az Egyház és az
állam elválasztására vonatkozó tant megcáfoltuk: itt még csak azt tesszük
hozzá, hogy képtelenség azt kívánni, hogy a polgár az Egyházat tisztelje,
amidőn az állam azt megvetheti.
Vannak mások, akik az Egyház létjogosultságát nem tagadják,
mert hiszen nem is tagadhatják, mindazonáltal nem akarják elismerni, hogy az
Egyház tökéletes társaság természetével és jogával rendelkezik, s következőleg
azt tanítják, hogy az Egyház ugyan inthet, tanácsolhat s a neki önként
engedelmeskedőket kormányozhatja, de törvényeket nem hozhat, ítéletet nem
mondhat s büntetéseket nem szabhat ki. Ekként ezen isteni eredetű társaság
természetét eltorzítják, tekintélyét, tanítói hivatalát s minden működését
gyöngítik és korlátozzák, az állam hatalmát ellenben annyira kiterjesztik, hogy
az lsten Egyházát bármely más önkéntes társulat módjára teljesen az
államhatalom uralma és joghatósága alá helyezik. Ezek cáfolatára alkalmasak
amaz érvek, amelyeket a hitvédők szoktak fölhozni, s amelyeket mi sem
mulasztottunk el, nevezetesen az „Immortale Dei” kezdetű körlevélben
előadni, ezen érvekkel ki lehet mutatni Istennek ama rendelkezését, amely
szerint az Egyházban mindannak meg kell lennie, ami egy törvényes, legfőbb és
minden tekintetben tökéletes társaság természetéhez és jogai közé tartozik.
Sokan vannak végül, akik az Egyház elválasztását az államtól
nem helyeslik, de amellett ismét azt akarják, hogy az Egyház a kor
kívánalmainak engedjen s mindahhoz alkalmazkodjék, amit a mai államigazgatási
bölcsesség megkíván. E nézet helyes, ha csak ama bizonyos, az igazsággal és
igazságossággal összeférő méltányosságot sürgeti, amely szerint az Egyház a
nagyobb jó reményében egyben-másban engedékeny lehet, s a kor igényeinek is
annyira, amennyire kötelességének megsértése nélkül teheti, megfelelhet. De nem
állhat ez ama dolgokat és tanokat illetőleg, amelyeket a megváltozott erkölcsi
fölfogás és a helytelen ítélet minden jog ellenére felszínre hozott. Egy kor
sem nélkülözheti a vallást, az igazságot és igazságosságot, minthogy pedig az
Isten ezen legnagyobb és legszentebb dolgokat az Egyház őrizetére bízta,
képtelenség azt kívánni, hogy az Egyház a téveset és igazságtalant egykedvűen
eltűrje, vagy abba, ami a vallásnak ártalmas, beleegyezzék.
A mondottakból mármost következik, hogy a gondolat, az írás,
a tanítás és minden különbség nélkül a vallás szabadságát, mint megannyi természeti
jogot követelni, védelmezni s engedélyezni semmiképpen sem szabad, mert ha
valóban a természet adta volna az embernek e jogokat, akkor Isten uralmának
megvetése jogos volna, s az emberi szabadságot semmiféle törvénnyel sem volna
szabad fékezni. A mondottakból azonban az is következik, hogy a szabadság
említett válfajait igazságos okokból meg lehet tűrni, de mindig úgy kell
mérsékelni, hogy féktelenséggé és szabadossággá el ne fajuljanak. Ahol pedig
ezen szabadságjogok érvényben vannak, ott a polgároknak azon kell lenniük, hogy
azokat jócselekedetek gyakorlására használják, különben pedig e szabadságjogok
megítélésében az Egyházzal egyetértsenek. Minden szabadság ugyanis annyiban
törvényes, amennyiben az erkölcsi jó gyakorlását lehetővé teszi, különben soha.
Ahol az államigazgatásnak igazságtalanul elnyomja a
polgárokat s az Egyházat az őt megillető szabadságtói megfosztja, ott szabad
oly kormányforma életbeléptetését sürgetni, amely alatt a polgárok és a hívők
szabadon működhetnek; ezen törekvés nem féktelenségre és bűnös szabadosságra
vezet, hanem a közjó érdekében a helyzet nyomasztó voltának megszüntetését
célozza s arra irányul, hogy ahol minden gonoszságot felszabadítottak, az
erényes élet- és cselekvésmódot ne akadályozzák.
Az államkormányzatnak ama módja, amely szerint a hatalom
gyakorlásába a népet is bevonják, magában véve nem helytelen, hacsak emellett a
közhatalom eredetéről és gyakorlásáról szóló katolikus tant meg nem sértik. Az
Egyház a különféle kormányformák közül, föltéve, hogy a polgárok jólétének
előmozdítására nem alkalmatlanok, egyet sem kárhoztat, azt az egyet azonban
megkívánja – ezt különben maga a dolog természete is követeli –, hogy e
kormányformák úgy legyenek megszervezve, hogy emellett senkinek s különösen az
Egyháznak jogait meg ne sértsék.
A közügyekben részt venni, ha csak ezt a különös helyi és
időviszonyok nem tiltják, jó és helyes, sőt az Egyház igenis óhajtja, hogy az
egyes polgárok, amennyire csak tehetik, a közjót előmozdítsák s hazájukat
védjék, fenntartsák és gazdagítsák.
Az Egyház azt sem kárhoztatja, ha valamely nép
függetlenségre tör és nem külhatalomnak, sem valamely kényúrnak alárendelt je
lenni nem akar, föltéve azonban, hogy mindez az igazság megsértése nélkül
történik. Végül azoknak eljárását sem helyteleníti, akik azon fáradoznak, hogy
minden országot saját törvényei szerint kormányozzanak, s a polgároknak
módjukban álljon jólétüket minél nagyobb mérvben biztosítani. Az Egyház a
mérsékelt polgári szabadságnak mindig hú és gondos őre, ami mellett kivált egyes
olasz városok tanúskodhatnak, amelyeknek a városokat megillető jog abban az
időben, amidőn az Egyház üdvös befolyását a közügyek minden terén szabadon
érvényesíthette, jólétet, gazdagságot és hírnevet biztosított.
Reméljük, Tisztelendő Testvérek, hogy e tanok, amelyeket a
hit és ész által vezéreltetve apostoli tisztünknél fogva előadtunk, a ti
közreműködésetek által igen sokaknak javára fognak szolgálni. Mi pedig szívünk
alázatosságában szemeinket az Ég felé emelve buzgón kérjük Istent, hogy
bölcsességével és tanácsával az embereket kegyesen fölvilágosítsa, hogy így az
anynyira fontos ügyekben az igazat megismerjék s következésképp a magán- és
nyilvános életben, minden körülmények között a megismert igazság szerint
éljenek s attól soha el ne tántorodjanak. Ezen isteni áldások zálogául és jó
indulatunk jeléül rátok, Tisztelendő Testvérek, papságotokra és a gondjaitokra
bízott hívő népre szívünk teljéből adjuk apostoli áldásunkat.
Kelt Rómában, Szent Péternél, 1888. június 20-án, pápaságunk
11. évében.
XIII. Leó pápa
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése